NY: Santa Cruz Nomad er en skikkelig grov stisykkel laget for krevende utforkjøringer. Foto: Santa Cruz.
Lesetid: 2 minutter
Santa Cruz Nomad har i flere år nå vært det skikkelig grove alternativet fra det amerikanske merket til syklister som både vil tråkke til toppen og sykle krevende utforkjøringer ned igjen.
Nomad er nå ute i sin sjette utgave siden den først ble lansert tidlig på 2000-tallet. Og selv om det ikke er snakk om enorme forandringer fra forrige utgave, er de likevel ikke helt uten betydning.
Mix-hjul
Den mest åpenbare forskjellen er at den nye Nomaden nå er en såkalt Mullet, med 29-tommer hjul foran og 27,5-tommer hjul bak, slik vi har sett på flere stisykler både med og uten motor den siste tiden.
Sykkelen er fortsatt bygget rundt 170 millimeter vandring foran og bak, og det vil være modeller med alternativer både med luft og med stålfjær for bakdemperen. Nomad er så grov at den grenser mot utfor-segmentet, og for en størrelse large har den følgende geometri-tall i slak modus:
Stack: 640 mm
Reach: 472,2 mm
Styrevinkel: 63,5 grader
Setevinkel: 77,6 grader
Kjedestaglengde: 443,8 mm
Akselavstand: 1270 mm
Både kjedestagslengde og seterørsvinkel er størrrelsespesifikk, for å passe ulike kroppshøyder best mulig. Nomaden får også en flip-chip i demperopphenget, som gir deg litt justerbarhet hvis du vil gjøre geometrien litt mer oppreist. Den er uansett slakere enn den fjerde utgaven av Nomad i rekken som vi har testet tidligere.
Med hanskerom
Den nye Nomaden får også en såkalt Glovebox, eller hanskerom, som vi også så på den nye Megatower da vi testet den tidligere i 2022. Dette er uten tvil en praktisk funksjon bakt inn i rammedesignet, og det følger med oppbevaringstasker både for verktøy og slange.
På den nye rammen skal Santa Cruz også ha gjort mindre justeringer av demperopphenget for å gi bedre egenskaper både i utforkjøringer og i situasjoner hvor det skal tråkkes oppover. F
Nomad vil komme i hele seks forskjellige modeller, hvor den rimeligste R-utgaven har SRAM NX-utstyr, og den dyreste modellen er toppet ut med Reserve karbon-hjul, trådløse SRAM AXS-gir og dempere fra øverste hylle. De to dyreste modellene vil også ha den dyrere CC-karbonvarianten av rammen, som øker prisen betraktelig, men også sparer deg for noen (dyre) gram.
Sykkelen vil også komme i størrelser helt fra small og opp til dobbel XL.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.