/ Sykler

Nye Canyon Spectral: Oppbevaring og mullet-oppsett

Den populære stisykkelen fra Canyon får små, men viktige justeringer for den kommende sesongen.

Sist oppdatert: 22. februar 2024 kl 11.02
canyon spectral 2024
LITT VRI: Canyons stisykkel Spectral får flere små forandringer for 2024-sesongen. Foto: Canyon.
Lesetid: 3 minutter

Spectral har i mange år vært stisykkel-plattformen til tyske Canyon.

I 2024-sesongen får modellen en aldri så liten oppgradering, eller det vil si; flere oppgraderinger.

Radikalt annerledes?

Neida, men noen ting er verdt å merke seg:

Kun små forandringer

Canyon sier selv at her er det ikke snakk om store eller radikale forandringer, snarere små justeringer. Og det stemmer for så vidt, når vi ser på infoen vi har om den nye sykkelen så langt:

Fortsatt sti

Det er fortsatt en stisykkel det er snakk om, men vandringen er nå jekka ned noe. Fra et 160/150-oppsett, til 150/140 millimeter vandring, henholdsvis foran og bak. Det bør fortsatt være plenty nok til å klare seg på de fleste stiene du hvertfall finner i norske skoger.

Selv om sykkelen kategoriseres av Canyon til å tåle hard endurosykling, er det nå et tydeligere skifte mot stisykling, slik at Strive er den mer dedikerte stisykkelen for de som skal jage nedover med startnummer.

Test av Canyon Strive CFR 2022
Les også

Mullet

annonse

Nye Spectral kommer med en flip chip i bakramma, slik at du kan sette den opp med 27,5 tommer hjul bak, og få et såkalt mullet-oppsett.

Husker du K.I.S?

Keep It Stable, som Canyon kaller oppfinnelsen, ble introdusert på en Spectral-modell i 2023, og vi testet det gjennom en hel sesong. Nå kommer dette på alle Spectral-modellene.

Canyon sier selv at de nå har fått ned produksjonskostnadene på K.I.S-delene såppas at dette ikke skal medføre noe ekstra utgift per modell. Når vi fikk sykkelen presentert, ble det også opplyst om at fjærene på K.I.S-mekanismen skal være justert ned noe i hardhet eller stramhet.

Og skulle det vær slik at du ikke ønsker å ha K.I.S på sykkelen din, kan mekanismen erstattes med et lite plastlokk.

Bagasjerom

Canyon har også fått på plass et aldri så lite oppbevaringsrom i underrøret.

Specialized var pionerene på dette området med sitt SWAT-system, mens flere andre merker som Santa Cruz, Trek og andre har kommet etter. Tilgangen til rommet ligger nede ved krankhuset, og også Canyon tilbyr en slags pouch eller veske om du vil, til å putte tilbehøret i, så det ikke skal bli liggende å skrangle inne i ramma.

Noen millimeter her og der

Geometri-delen er kanskje hvor det har skjedd minst.

De viktigste forandringene her er at Canyon har jobbet for å få et lavere seterør, som muliggjør senkepinne med lenger vandring, og hoppet i stack og reach mellom de forskjellige rammestørrelsene skal nå være mer konsistent.

Nøkkeltall som 64 grader styrevinkel og 76,5 grader seterørsvinkel er fortsatt ganske så tidsriktig for stisykkel-kategorien:

Fire modeller - dette koster de

I første omgang kommer den nye Spectralen kun med karbonramme, og da i fire forskjellige utgaver.

Men du trenger ikke å ha fulgt med på veldig mange lanseringer fra Canyon for å vite at det antakelig vil komme rimeligere aluminiumsutgaver en gang i ganske nær fremtid.

Tre av modellene er det man kan kalle «vanlige» utgaver, mens CF8-varianten kommer i en såkalt CLLCTV-utgave.

Enkelt forklart er dette en variant av sykkelen som er enda mer retta mot røft terreng, og kommer blant annet med bakdemper med stålfjær i stedet for luft.

Norske priser, Canyon Spectral 2024:

  • SPECTRAL CF 7 - 41 199 kroner

  • SPECTRAL CF 8 CLLCTV - 48 499 kroner

  • SPECTRAL CF 9 - 60 599 kroner  

  • SPECTRAL CF LTD - 84 899 kroner 

Publisert 15. februar 2024 kl 13.00
Sist oppdatert 22. februar 2024 kl 11.02
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen