Canyons nyeste stisykkel er bygget som en endurosykkel, men dempervandringen er på beskjedne 125 millimeter. Hvordan fungerer kombinasjonen ute i terrenget?
Canyons sylferske Spectral 125 CF8 skiller seg ut i stisykkeljungelen med kort vandring, bunnsolid konstruksjon og progressiv geometri. Spectral 125 viser at Canyon kan være vågale og progressive.
Canyons nye stisykkel er en helt annen sykkel enn sin nybegynnerorienterte søster Canyon Neuron, vandringslikheten til tross.
Canyon har tidligere vært konservative. De har bommet og feiltolket stisykkelkategorier i frykt for å være for freidige. Både Spectral 125 og storebroren Spectral med 150 mm vandring er moderne terrengsykler med egenskaper som plasserer Canyon i stisyklenes øverste divisjon.
Canyons standard-Spectral, lansert i 2021 er en grov stisykkel best egnet på steder med mange høydemeter, store slag og terreng vi gjerne ser i endurokonkurranser.
Spectral 125 er med sin kortere vandring en sykkel mer egnet for variert sykling i lavlandet. Den er i sitt ess i småkupert terreng, i slakere hellinger og på stier med grovt underlag og hyppige temposkifter.
Er du av typen som driver med stisykling i Oslo-marka og tilsvarende skogsområder, men stadig oppsøker de groveste og mest krevende stiene din lokale skog har å by på, er Canyon Spectral 125 nærmest som skapt for deg og din sykling.
Slak, lang og moderne
Spectral 125 har tilsvarende mengde vandring som Canyons Neuron-modeller, likevel er den et helt annet dyr i terrenget. Geometrien, med superslak styrevinkel på 64 grader, er mer lik moderne endurosykler enn lettsyklede rittfulldempere. Rammelengden er blant de aller lengste i kategorien.
Demperopphenget er en versjon av Canyons nå velkjente Triple Phase-suspension, et bakhjulsoppheng med klassisk Horst link på kjedestaget.
Canyon har konstruert rammen til det de omtaler som nivå 4, samme nivå som de tester sine endurosykler til. Spectral 125 er laget for å takle real juling.
Vi har lånt kolleksjonens nest gjeveste versjon - CF 8. Denne kommer pyntet til fest i skogen med komplett XT-pakke fra Shimano, inkludert ekstra store bremseskiver i trail-bremsene. Demperne fra Fox’ nest øverste nivå - Fox 36 Performance Elite og nye Fox Float X har de samme justeringsmulighetene som toppmodellene på Factory-nivå.
Canyons G5-senkepinne har 200 mm vandring. Du kan justere vandringen ned til 175 mm i fem millimeters hakk, for å utnytte klaringen fra ramme til sete maksimalt. For testeren på 184 cm var det rikelig med plass til maks vandring i senkepinnen.
CF 8-modellen kommer i to fargevarianter. Matt grågrønn som testet her og en variant i blank rød og svart.
Vaierføringen er veldig ryddig. Ingen skraping eller subbing mot ramma i front. Heltrukne rør inne i ramma gjør det enkelt å gjøre service på gir og bremser.
De enorme setestagene er beskyttet med en kraftig gummibeskytter - denne er dog ørlite grann for kort slik at kjedet gnager bort lakk helt fremst på kjedestaget. En kjip flause av Canyon. Sett på beskyttelsesteip her før første tur.
I tråd med den robuste tilnærmingen har Spectral 125 gjenget kranklager og utbyttbare gjengeinnsatser i demperfestet og i leddet på kjedestagene. Her kan selv dem med kun tomler og unbrako-sett fra Wish.com unngå å skru ting ihjel.
Under overrøret er det plass til Canyons smarte, lille verktøytaske. En flaskeholder som åpner mot høyre er også inkludert. Denne holder godt på flaska, og er lett å få flaska inn og ut av.
Girøret, det nå etablerte Universal Derailleur Hanger fra SRAM, er enkelt å bytte ut. Bakakslingen er Canyons egen med innfellbar arm. Elegant og brukervennlig.
Stem og styre er Canyons egne G5-komponenter, spesielt konstruert for robusthet og enkel, idiotsikker montering. Igjen for deg med kun tomler til fingre.
Hjulene fra DT-Swiss er ikke lette, men de er solide og trygge. Dekkene fra Maxxis er blant de mest populære i bransjen av en grunn. De funker råbra.
Testingen
Sykkelen har blitt testet over fire tettpakkede dager i fjellområdene rundt Tremp og Cerdanya helt nord i Katalonia. Den har blitt brukt på alt fra fine flytstier med doseringer og hopp, til stupbratte fjellsider med grove slag og steinete underlag. Vi har et par tusen høydemeter og syklet enda flere nedover i den kompakte testperioden.
Sykkelen har blitt testet slik den ble levert. Demperne er justert og tilpasset testsyklisten på 75 kilo. Bakdemperen med ca 30 % sag. Dekkene har vært montert slangeløst. Dekktrykket har variert mellom 23 og 26 psi.
Etter første testdag ble stemet på sykkelen montert så lavt som mulig. Sykkelen har hovedsakelig blitt testet i den lave av to mulige geometri-nivåer. Den bratte setevinkelen gjør det høyere og brattere nivået mindre anvendelig.
Selvtillitsboost
Vi har tidligere både erfart og konstatert at geometri og rammekonstruksjon gjerne kan trumfe vandringsmengde når det kommer til en stisykkels følelse og egenskaper.
Canyon Spectral 125 er nærmest en legemliggjøring av floskelen “føles som om den har mer vandring enn den har”. Mer enn at den korte vandringen sluker unna store slag er det rammens solide følelse og styrke som gir Spectral 125 egenskaper som matcher sykler med mer vandring.
Den realt kraftige gaffelen og den solide rammekonstruksjonen gjør at det som beveger seg på sykkelen beveger seg i retningen det skal. Bakhjulsopphenget holder det Canyon lover i sin skryt av Triple Phase-oppsettet. Mer enn på standard-versjonen av Spectral og vesentlig mer enn på den litt skuffende Lux TR-modellen vi har testet tidligere.
Opphenget på Spectral 125 er smidig og fintfølende på små slag. Det gir solid grep og fraspark i motbakke, uten å synke for mye sammen når vi treffer kanter oppover. Klatre-bryteren på bakdemperen bruker vi kun på grus- og asfalt.
Når vi får opp farten og senker setet står vi godt i midten av vandringen når det går nedover.
Gjennom harde kompresjoner i doseringer, eller etter hopp går vi dypt i vandringen, men kommer raskt tilbake i angrepsposisjon uten å havne for bakpå. Bakhjulet beveger seg sømløst gjennom vandringen og sykkelen er spesielt stillegående.
Gjennom tette, nybygde doseringer og småhopp er sykkelen superpresis både i front og hekk. Vi trykker til i doseringene så rosa Muc Off-guffe spruter utover det spanske landskapet og slenger sykkelen over krøn i sving med bakhjulet høyt i lufta.
Den noe korte vandringen bak gjør at vi kan plante bakhjulet midt i en 90 graders sving til lyden av fump og braab, uten å havne i ubalanse.
Kjedestagsbeskytteren gjør en god jobb med å dempe slagene fra kjedet, samtidig som den stramme kløtsjen i Shimano-giret holder ting tight. Subbingen av kjedet over fronten av kjedestaget er nesten utilgivelig.
Gi oss 10 mm lenger kjedestagsbeskytter neste gang, Canyon!
På de første turene opplever vi fronten som noe vinglete i slakt terreng. Den slake styrevinkelen krever at du kommer deg opp og fram på sykkelen og vekter fronten. Da vi senker styret så lavt det går, blir fronten mer stabil og følelsen av hjulflopp på flatene forsvinner nesten helt.
Sykkelen er ikke lynkvikk som en rittfulldemper opp korte kneiker på stien, men er likevel lett å opprettholde farten på. Styrebredden på 780 mm vil aldri gi maks spurtefrekvens. Vi foretrekker det likevel for balansen og kontrollen.
Med setet i full høyde gir den bratte setevinkelen en følelse av at setet er mer i veien enn vi opplever på rittfulldempere og lette stisykler med slakere setevinkler. Heldigvis er senkepinnen veldig god i bruk. Vi bruker den hele tiden. At den er trinnløs i høyden blir også utnyttet til det fulle. I slakere partier beholder vi setet rett under toppen, mens vi trykker det helt i bunn ned bratte renner.
Canyon Spectral 125 kombinerer på mange måter det beste fra de lette stisyklene med kort vandring med soliditeten og presisjonen fra de grovere stisyklene. Sykkelen responerer kjapt på både tråkk og kroppsspråk. Du får den raskt opp i fart. Samtidig er den enkel å plassere på stien. Hekken føles veldig håndterbar. Til tross for den ekstra lange gaffelen, i forhold til bakhjulsvandringen, er det enkelt å flytte bakhjul sideveis på stien. Over slagete terreng er Spectral 125 lydløs og godt planta mot underlaget. Fox Float X-demperen gjør en forbilledlig jobb her. Den føles aldri stump eller hard, selv om vi beveger oss mye i den siste delen av vandringen.
Brukervennlig
Canyons konsept med direktesalg over internett kan by på noen utfordringer når ting ikke går som det skal. Som oftest gjør det heldigvis det.
Designerne og utviklerne hos den tyske giganten har gjort en god jobb med å lage en sykkel som er enkel å montere. Den kommer pakket i en solid eske og leveres med en kurant momentnøkkel med nødvendig bits for montering. Demperpumpe følger også med. De utbyttbare gjengeinnsatsene vil være enkle å skifte ved behov.
Alternativer
Canyon Spectral 125 er en relativt unik stisykkel. Den robuste konstruksjonen og korte vandringen plasserer den i overgangen mellom de kvikke stisyklene og de mer robuste standard-stisyklene. Det mest umiddelbare alternativet vi kommer på er Ibis Ripley, også en kortvandret sykkel som tåler hard kjøring og grovt terreng. Santa Cruz Tallboy 4 er en annen sykkel i lignende kategori som Spectral 125.
Robust konstruksjon, kvikk følelse og lav høyde over bakken gir også Tallboy 4 trygghet og råskap større enn vandringsmengden tilsier.
I denne sammenligningen føles Spectral 125 enda mer solid enn både Ripley og Tallboy, vekten er også høyere. Noe av godfølelsen ligger i 36-gaffelen, som du selvfølgelig også kan montere på Ripley og Tallboy, men den endurosykkellignende følelsen som Spectral 125 har kommer også i stor grad fra den superprogressive styrevinkelen. Andre produsenter har nok kviet seg for å lage en så slak front på en sykkel med såpass lite vandring.
Canyon beviser at det fungerer som rakkern.
Konklusjon
Canyon Spectral 125 er nesten revolusjonerende i sin vågale sjangertolkning. Den strekker strikken for geometri lengre enn mange. Resultatet er oppsiktsvekkende bra.
Egenskapene matcher både lettere sykler og grovere sykler på en veldig god måte, uten at det føles som om vi må ofre mye på veien.
Geometrien er veldig lett å sette pris på når du utsetter deg selv og sykkelen for grove slag og varierende terreng. For stisyklister som liker å holde farten oppe både i slakt og skikkelig bratt terreng er Canyon Spectral 125 kinder-egget vi ønsker oss.
Smooth, bunnsolid og kvikk. I tillegg er konstruksjonen og utstyrspakka så brukervennlig og no-nonsense at vi ser for oss at denne sykkelen kommer til å holde lenge, og forbli moderne i flere år fremover.
Ønsker du å ha én stisykkel som kan gjøre alt fra lange treningsturer på fine stier, til hard steinhugging i bratte fjellsider, leverer Canyon Spectral 125 varene med bravur. Skulle du plutselig få lyst til å denne sykkelen i et krevende terrengritt vil du med et lettere dekkpar også være konkurransedyktig i lange motbakker. Spectral 125 muliggjør rydding av plass i sykkelboden. Den erstatter både en kvikk og en grov stisykkel.
Kudos til Canyons utviklingsteam for å lage en kul sykkel som er mer vågal enn det vi tidligere har fått fra de detaljorienterte entusiastene i Koblenz. Canyon Spectral 125 CF er en av de aller mest allsidige og anvendelige stisyklene vi har testet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.