STISYKKEL MED NOKO ATTÅT: CLLCTV-utgaven av Spectral har bakdemper med stålfjær, som er med på å gjøre den hakket mer nedover-orientert enn de øvrige Spectral-modellene. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Canyon Spectral CF8 CLLCTV
Pris: 48 499 kroner
Vekt: 16 kilo (Størrelse medium, slangeløst, uten pedaler. Veid av oss)
Skal man bare nøye seg med noe som er helt på det jevne?
Det er et spørsmål som noen vil påstå at man trenger vekttall i filosofi for å diskutere, hvertfall på et generelt plan. Men hvis vi drar det ned fra det generelle og til det spesifikke, la oss ta for oss Canyon Spectral.
Ikke at det var en stor grunn til det heller. Vi har testet den både i rimeligere aluminiumsutgaver og karbon-varianter, og gang på gang har den imponert.
Så da er det kanskje bare same shit new wrapping når vi får en CF 8 CLLCTV-utgave i fjong oransje farge på test?
Mnja, både og.
As good as it gets?
Mye utstyr for pengene har alltid vært en greie med Canyon. Ikke den eneste greia, men en betydelig greie. Og for 48 499 kroner som sykkelen koster når denne testen publiseres, er utstyrspakka helt tullete bra.
Både drivverk og bremser er en hensiktsmessig miks av funksjonelle og solide komponenter. Shimano XT-komponenter treffer som regel sweetspoten her. Det samme gjør hjul fra DT Swiss - etter å ha testet disse på flere sykler har vi hatt så godt som ingen dårlige erfaringer.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Gaffel: Fox Float 36 Performance Elite
Bakdemper: Fox DHX Factory
Styre og stem: Canyon G5 780mm styre, Canyon G5 stem
Det er i grunnen lite vi kunne tenkt oss å bytte slik denne sykkelen blir levert.
Og finishen?
Sedvanlig pen. Vaierføringen er gjort bra, det er lagt på beskyttelse på steder hvor det er nødvendig.
Og på toppen av det hele har Canyon også begynt å integrere bagasjerom på syklene sine, slik som vi har sett hos flere andre produsenter det siste året. Nede mot krankhuset sitter bagasjerommet på denne, og her kan du dytte inn ekstra slange og for eksempel en CO2-patron eller en sjokkis.
LITT EKSTRA: En bakdemper med stålfjær kan for noen gi litt mer kontroll og bedre demping i de mest krevende utforkjøringene. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
SLX: Denne budsjettgruppa fra Shimano har komponenter som både er rimelige og gir god funksjon. Som kranken, for eksempel. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
KRAFTIGE: Denne sykkelen innbyr til skikkelig herjing. Da er det på sin plass med kraftige bremser. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
En stisyklists sykkel
De fleste stisyklister er på utkikk etter det samme. De vil ha en sykkel som tar dem opp klatringer (gjerne uten for mye ork og krefter), og som gir dem moro på vei ned. Sånn er det hvertfall i veldig grove trekk.
Og her har Spectral-plattformen stort sett alltid levert, både med den utgående Spectral 125-varianten og de grovere modellene. Denne CLLCTV-utgaven leverer så til gangs. Du får litt ekstra vekt å drasse på oppover og kanskje en litt mer dvask følelse i klatringene, men så får du også til de grader igjen når det går nedover.
(CLLCTV er forøvrig sekkebetegnelsen på syklene fra Canyon som gjerne er utviklet i samarbeid med teamryttere og mynta på litt mer leken og herjete sykling)
Balansen i sykkelen er bra: den er ikke for lang og togete, men heller ikke kort og vinglete. Mullet-oppsettet med større framhjul og mindre bakhjul oppleves hensiktsmessig på denne sykkelen, det gir litt av det beste fra begge verdener med både stabilitet og lekenhet.
Til alt vi tar den med på i Oslomarka, fungerer den bare veldig, veldig greit. På kuperte stier er den ikke spesielt kvikk med sine 16 kilo på sykkelvekta, uten at dette er et stort problem. Demperopphenget gir god støtte, og du kommer deg både opp og fram, om ikke veldig raskt.
Trenger man egentlig hjelp til å styre?
Canyon lanserte KISS-systemet med brask og bram for en stund siden. Enn så lenge har ikke andre merker plukket opp den tråden nevneverdig, men nå kommer altså de fleste Spectral-syklene med denne lille enheten integrert, uten noe tillegg i pris.
Hvis du er skikkelig interessert, kan du gjerne lese den første testen vi gjorde av dette systemet. Canyon sier at det skal være tweaket litt siden den gang, men intensjonen er den samme; gi mer stabil styring i grovt terreng.
Ved hjelp av strikker og fjærer i styrelageret, lover Canyon oss mer kontroll over stisyklingen i bytte mot x ekstra tusenlapper. Men funker det? Terrengsykkel har testet Keep it Stable, eller K.I.S
Om vi merker det? Joda. Det gjør vi.
Er dette en livsnødvendig funksjon på en stisykkel 2024? Ikke akkurat.
Skuldertrekk hjelper ikke på noens vurdering, så i klartekst; dette funker som det skal. Om du liker det eller ikke må du nesten bare finne ut av selv. Hvis du ikke liker det, er det bare å ikke bruke det.
Så enkelt.
JUSTERING: En liten brikke i demperopphenget lar deg justere geometrien. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
MINIMALISTISK: Til å ikke ha trådløs elektronikk, er det ganske ryddig styreoppsett på sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
PÅLITELIG: Ikke noen fancy elektronisk giring, bare veldig funksjonelt XT-drivverk. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Dra-på-stemning
Uavhengig av denne styrehjelpen; det er når det går nedover at Spectral er spesielt morsom.
Ikke misforstå, den «vanlige» Spectral er morsom den også, men en coil-shock og litt ekstra grove dekk hjelper definitivt på moro-faktoren. Det er ikke store, men små detaljer som gir utslag. Hakkket mer solide hjul, litt grovere dekk foran, og litt ekstra vandring på setepinnen.
Alt dette bidrar til at du får en anelse mer selvtillit, og kan pløye inn i terreng litt hardere enn du kanskje ville turt ellers. Her skiller akkurat denne modellen seg litt fra de andre Spectral-modellene vi har prøvd, og det føles ut som om denne sykkelen har mer vandring enn henholdsvis 150 og 140 millimeter foran og bak som den er oppgitt å ha.
Hvis du vil ha en litt kvikk og rask Spectral til lange stiturer ville vi gått for versjonen med luft-bakdemper. Du har uansett muligheten til å ettermontere en bakdemper med stålfjær hvis fristelsen skulle melde seg. Hvis det primært er herjing nedover du er ute etter, vil du gjøre klokt i å kjøpe akkurat denne modellen som er trimmet litt mer mot akkurat dét.
Andre sykler å vurdere
Det finnes så mange gode stisykler på markedet i 2024 at det er krevende å lage en shortlist.
Men greit, hvis det er stisykkel med potensial for «litt ekstra» du er på utkikk etter, ville vi nok sett på følgende:
Canyon Spectral(ja, samme sykkelen, bare med luft-bakdemper)
Dette er nesten på grensa til kjedelig bra av Canyon, og Spectral treffer stisykkelkategorien så det synger. Spectral er bare jevnt over god på det aller meste en stisykkel skal være god på.
Akkurat denne utgaven med coil-bakdemper er kanskje ikke for alle, men sykkelen som sådan er ganske spot on. Vil du ha en litt mer snappy og kvikk følelse, er det bare å se på en versjon med luft-bakdemper og litt «mildere» utstyr.
De må justeringene Canyon har gjort har hvertfall ikke hatt negativ påvirkning på sykkelen. I 2024 er dette et ganske bænkers kjøp hvis det er allsidig stisykling med fokus på fete utforkjøringer du skal drive med.
Kristoffer var journalist og fotograf i Terrengsykkel fra 2010 til juli 2024, og er forfatter av boken Stisykling i Norge.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.