De to syklene har lik ramme og likt demperoppheng, men T1 blir satt opp med 29er-hjul og 120 mm vandring foran og bak, i motsetning til de 140 millimeterne som P1 byr på.
Diamant-ramma har et avansert demperoppheng med korte linker mellom front og bakramme.
Et slikt oppheng blir gjerne omtalt som et oppheng med virtuelt vippepunkt. Linkene og bakrammen beveger seg til en viss grad litt uavhengig av hverandre, noe som gjør at bakhjulet både spenner bra fra mot underlaget, samt beveger seg fritt under hard bremsing.
Utstyrspakka på Diamant T1 Blck Diamond er godt tilpasset sykkelens bruksområde og potensial. Rock Shox-demperne byr på flere justeringsmuligheter i tillegg til lufttrykk. Gaffelen har kompresjonsjustering, som struper farten på gaffelens kompresjon uavhengig av lufttrykk, samt lås.
I tillegg kan returmotstanden justeres både på gaffel og bakdemper. Bakdemperen har også en lett tilgjengelig låsebryter. Den matte grå Diamant-ramma har en kul profil med lavt overrør og kraftige sammenføyninger både i front og ved setepinnen. Vaierføringen er intern i frontramma, men vaieren til bakgiret og slangen til bakbremsen ligger utenpå kjedestagene.
Spesifikasjoner
Ramme: Diamant multibutted aluminium
Gaffel: Rock Shox REBA
Bakdemper: Rock Shox Deluxe
Styre og stem: Race Face Ride 35mm, Race Face Ride 780 mm
Sete og setepinne: One1 Peak Race, Race Face Aeffect 125mm senkepinne
Hjul og dekk: WTB ST i29-felger, Bitex nav, WTB Nine Line 2,25 Race dekk
Diamant-sykkelen er satt opp med passe brede WTB-felger i 29-tommer størrelse. Senkepinnen fra Race Face har god funksjon og en fin bryter, men vi ønsker oss litt lenger vandring enn 125 mm på sykler i størrelse large. Deore-bremsene, som er de samme som på Gekko-sykkelen hører mer hjemme her på en sykkel med lavere vekt og kortere vandring.
I terrenget skyter Diamant-sykkelen raskt fart. Det supre demperopphenget responderer flott på tråkket og trykker bakhjulet mot underlaget i bratte klatringer. Sykkelen er balansert i geometrien. Passe slak i front, og passe bratt i setevinkelen. Vi sitter godt over pedalene når vi trår.
Den korte vandringen og relativt lave vekten gjør sykkelen kvikk og livlig i terreng. I småkuper terreng kommer vi raskt opp i fart og kan benytte oss av terrengets naturlige hopp til lek og moro. De småknastede WTB-dekkene bidrar til den kvikke følelsen, men de kommer raskt til kort nedover. Testsykkelen kom i tillegg satt opp med tynne lettvektsslanger.
Vi punkterte veldig raskt når terrenget bikket nedover. Du skal være lett på tå for å komme ned grove røyser med lufta i behold. Bytt dekk, eller sett opp dekkene slangeløst er vårt enkle råd. Det burde dog ha vært unødvendig – Diamant burde ha utstyrt sykkelen med kraftigere dekk fra start. Butikk-gulv-vekten har nok veid for tungt på prioriteringslista her, dessverre.
Diamant Blck Diamond T1 er en allsidig og kvikk stisykkel som egner seg like godt til lange turer i krevende markaterreng som til et og annet teknisk terrengritt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.