STILIG: Gekko Firm AMT er stilig og tøff i krigsshipsgrå og svart aluminium. Noe høy front, enkel gaffel og 10-delt drivverk trekker ned på totalscoren.
Den kule og kraftige aluminiumsramma har velfungerendebakhjulsoppheng med leddet kjedetstag, såkalt Horst Link.
Vaierføringen er lagt inne i ramma, men vaieren fra senkepinnebryteren slår vi stadig kneet i. Mye takket være den klønete bryteren.
Den er vanskelig å nå med tommelen og utgjør en fare for å kutte opp lår og kne ved uhell.
Gekko FIRM AMT haker av i de fleste boksene for hva vi på papiret ønsker oss fra en moderne stisykkel. Bakhjulsopphenget gir smidig og aktiv demping, som også sørger for ekstra grep i krevende klatringer. Både oppover og nedover følger bakhjulet underlaget på forbilledlig vis. I klatringer holder den seg aktiv uten at du havner for langt bakpå.
Dempingen bak er både passe lineær, men likevel progressiv nok til ikke å bunne. De passe grove Schwalbe-dekkene biter godt fra seg på det meste av underlag du kan forvente å møte i norske skoger og fjell. De ruller også lett på transportetappene på grus.
Senkepinnen fra RST er lett i gangen. Den er dessverre ikke trinnløs og stopper kun midtveis eller nederst. Den smeller i bunn, nesten uten motstand. Å treffe midtstillingen er så godt som umulig i fart. Sport1s eget komponentmerke, Anatomy figurerer på både hjul, styre og stem. Hjulene har fine 32 mm brede felger laget av Weinmann.
Gekko-sykkelen har med sine store hjul ganske god flyt i terrenget. Klatrebryterne på demperne stiver av dempingen for å minimere husking på transportetappene. I terrenget lot vi demperne forbli åpne. Bryteren på bakdemperen sitter uansett så lavt at den er vanskelig å nå i fart. Gaffelen har lite tilgjengelig justering. Den har en terskel i toppen som må brytes før den dykker raskt gjennom midten av vandringen.
Spesifikasjoner
Ramme: Gekko Agressor MTN FS
Gaffel: Manitou Machete Comp 140mm
Bakdemper: Manitou Radium Expert
Styre og stem: Anatomy alu, Anatomy alu 780 mm
Sete og setepinne: SDG Bel Air 2.0, RST Elev8 125 mm senkepinne
Hjul og dekk: Anatomy U32-hjul, Schwalbe Nobby Nic 2,4 performance dekk
Drivverk: Shimano Deore 1x10, Race Face Aeffect 30 tenners krank
Bremser: Shimano Deore
Fikling med lufttrykket kan hjelpe litt, men det er krevende å få gaffelen følsom på småslag uten at den synker for dypt i kompresjoner og på store slag. Vandringen oppleves hakkete. Gaffelen slår og skrangler når vi setter opp farten. Vi måtte flere ganger stoppe å forsikre oss om at styrelageret var stramt og at gaffelen ikke var i ferd med å falle av. Fronten på sykkelen oppleves som for høy, både oppover og nedover.
Drivverket føles gjerrig. Kun ti gir på en sykkel som i utgangspunktet har potensial som røff markasykkel begrenser mulighetene. Sykkelen mangler det brede spennet i gir vi finner på de andre syklene i testen. Du vil enten slite unødvendig i klatringene, eller spinne ut i raskt terreng.
30-tenners drev på kranken gir ganske lett klatregir, men et 28-drev vil nok være enda bedre for de fleste. Girene gir også fra seg mer ulyder og kjedekloring under giring med kraft i pedalene enn de effektive 11-delte drivverkene gjør.
Gekko FIRM AMT har en stilig ramme og et velfungerende bakhjulsoppheng. Den oppreiste geometrien gjør den nybegynnervennlig, men også litt krevende å vekte riktig. Drivverket gjør at du enten må være sterk i bakkene, eller tålmodig på transporetappene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.