Har Merida skapt en innertier med sin One-Forty 500?
Må man virkelig kompromisse på alt når man skal handle stisykkel til rundt 30 000 kroner? Merida viser at det er mulig å komme skremmende nære perfeksjon, selv om budsjettet er lavt.
ÅRETS BESTE KJØP?: Vi har gått Meridas One Forty i sømmene - hvor ligger ulempene? Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Merida One Forty 500
Pris: 29 990 kroner
Vekt: 16,8 kilo
Størrelse testet: Large
Størrelse tester: 178cm
Hjulstørrelse: 29
Vandringsmengde f/b: 150/143 mm
Stisyklene One-Forty og One-Sixty fikk nylig en real overhaling. Mye har skjedd siden vi sist testet One Sixty. One-Forty 500 er den billigste utgaven av versjonen med 140 millimeter vandring i ramma.
Men utstyrspakka Merida har komponert her er slettes ikke dum. Du får det bunnsolide Deore-drivverket fra Shimano, og et par helt OK skivebremser med fire stempel foran og bak.
Vi har testet Meridas One-Forty 500 på stier i Nordmarka i Oslo, våren 2023.
Merida One Forty-500 i praktisk bruk
Til tross for at One Forty 500 på ingen måte er en fjærvekter, føles den imponerende kvikk når vi tråkker av gårde på stien. Sykkelen får gode skussmål for livlighet, vel vitende om at det finnes lettere alternativer.
Klart - den er ikke like kvikk som sykler med litt mindre vandring som Canyon Neuron og Rocky Mountain Element, men så har også denne Meridaen mer å gå på i utforkjøringene. Og den litt høye vekten kamufleres godt av at sykkelen ellers også føles bra:
Shimanos Deore-gruppe er imponerende krisp og fin i skiftene, selv om den ikke gir deg like kontante girskift som dyrere grupper. Til tross for at sykkelen kommer uten kjedefører, opplevde vi ikke å miste kjedet én eneste gang i løpet av testperioden.
GOD COCKPIT: Holkene er gode å holde i - og styreoppsettet er oversiktlig og ryddig. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
GJØR JOBBEN: I denne prisklassen får du verken Kashima-belegg eller avanserte funksjoner, men bakdemperen fra RockShox gjør jobben. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
FLAPP: En plastbeskytter skal holde den verste gjørma og møkka unna svingpunktene. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Det er heller ikke mye ulyder å spore. Vaiere og slanger er rutet gjennom styrerøret på sykkelen under styrefremspringet, og vi opplevde lite eller ingen rakling eller ulyder. Bra!
I utforkjøringene viser det seg at Merida har truffet ekstremt godt med konstruksjonen av denne sykkelen. Dempingen føles utrolig balansert, og sykkelen er både stødig og tillitvekkende når farten blir høy.
Dempegaffelen fra Marzocchi imponerer langt over våre forventninger til sykler i denne prisklassen, og bakdemperen fra RockShox henger da også greit med.
Hele rammekonstruksjonen føles solid og presis - her er det lite opplevelse av upresist frontparti eller vinglete bakende, sykkelen går akkurat dit vi peker den.
Solide dekk med bra volum fra Maxxis hjelper også både på grep og selvtillit.
Spesifikasjoner:
Ramme: Aluminium
Gaffel: Marzocchi Z2
Bakdemper: RockShox Deluxe Select+
Styre og stem: Merida Team TR styre, Merida Expert eTR
Vi tok med sykkelen på noen av de mest krevende utforkjøringene i Nordmarka, og ble rett og slett imponert. Sjelden har det føltes mer rett å bruke klisjeen punching above its weight class.
Bremsene fra Shimano er kraftige nok til at vi med stor forutsigbarhet kan ta ned farten og bremse med stor selvtillit.
Om vi virkelig skal pirke på noe, må det være at bakenden er noe lang - litt lange kjedestag gjør at vi har testet sykler som er kvikkere å hive med seg rundt skarpe svinger. Men når man setter denne ene tingen opp mot alt det andre denne sykkelen gir, betyr det forsvinnende lite.
Hvem bør kjøpe Merida One-Forty 500?
Dette rimelige alternativet fra Merida bør stå høyt på lista til alle som vurderer å kjøpe sin første stisykkel, og som vil sykle tekniske stier i marka, og oppsøke fjellet.
Den er også et glimrende utgangspunkt for framtidige oppgraderinger hvis du har et begrenset budsjett til ditt første kjøp.
SOLID: Vi setter pris på god rammebeskyttelse - og her har Merida gjort en solid jobb. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
KLASSIKER: Bomber-gaflene fra Marzocchi var trendesettende tidlig i terrengsykkelhistorien - nå er de tilbake i utgaver som også kan passe en slankere lommebok. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
STRAMT KJEDE: Denne modellen kommer uten kjedefører. Selv på de mest tekniske stiene hvor det slår og rister mye, holdt kjedet seg på. Også over flere dager med sykling. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Alternative produkter
Av rimeligere stisykler med større vandring, bør du ta en titt både på Marin Alpine Trail 7 og Canyon Spectral 29 hvis du liker å oppsøke teknisk krevende terreng.
Hvis du derimot vil ha en litt kvikkere og lettere sykkel, anbefaler vi deg å ta en titt på Canyon Neuron eller Rocky Mountain Element, begge disse to gir en litt mer inspirerende følelse i klatringer.
Konklusjon
Det er bare å ta av seg hatten for denne sykkelen fra Merida. One-Forty 500 har en utrolig bra og gjennomtenkt utstyrspakke til en imponerende lav pris.
Og ikke nok med det - egenskapene ute i terrenget gjør at du skal lete lenge etter et bedre kjøp til denne prisen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.