Pivot Trail 429 Enduro er en kvikk stisykkel med ekstra lang gaffel og mer robust oppsett forøvrig. Den tar det beste fra stisykler med både kortere og lengre vandring.
MED EKSTRA VANDRING: Pivot 429 Trail Enduro har 140 mm vandring i front og 120 mm bak. Alle foto: Kristoffer H. Kippernes
Pivot Trail 429 Enduro
Pris: 72 900 kroner som testet
Vekt: 13,8 kilo
Størrelste testet: Large
Størrelse testere 178 cm og 184 begge ca 75 kilo
Hjulstørrelse: 29/29
Vandringsmengde f/b: 140/120 mm
Pivot Trail 429 har vi testet tidligere med kortere dempegaffel. Nå har Pivot relansert sykkelen i en enduro-versjon med 140 mm vandring i gaffelen. Vandringen for bakhjulet er beholdt på korte 120 millimeter.
Pivots tanke er at kort vandring bak, relativt lang vandring i front og grove hjul og dekk skal gi enduro-versjonen av Trail 429 egenskaper som både minner om en lett stisykkel med kort vandring og en grovere stisykkel med større apetitt for store slag og grovt terreng.
Byggesettet på testsykkelen består av toppdempere fra Fox. Å få Fox Factory gaffel og bakdemper til prisen av Pivot-sykkelen forventet vi at ville gått utover resten av utstyrslista. Den gang ei. Pakka består av et velfungerende 12-delt drivverk fra Shimano med XTR bakgir, for syns skyld, XT-girspaker og XT trail-bremser.
Kranken er en rimelige Race Face Aeffect-sak, som gjør det den skal. Også senkepinnen er fra Fox’ Factory-nivå. Styret er av karbon. DT-hjulene er av velkjent og bunnsolid kvalitet. Selv Maxxis-dekkene er fra øverste hylle. 72 800 kroner er mye for en stisykkel, men likevel leverer Pivot 429 Trail Enduro Pro masse sykkel for pengene, overraskende mye.
Vi testet Pivot 429 Trail direkte opp mot Deviate Highlander 140. En sammenligning som kanskje ikke virker helt rettferdig på papiret. Deviate-sykkelen er en del grovere enn Pivot Trail 429 Enduro.
Samtidig viser det seg at sammenligningen ikke er så gal likevel. Til begge syklenes ære så klarte de begge å strekke seg inn i den andres bruksområde, slik at funksjonsoverlappet ble overraskende stort. Pivot 429 Trail føles mye mer som en 140 mm-sykkel, enn en 120-sykkel. Deviate Highlander 140 kan på sin side også konkurrere med Pivot-sykkelen når det kommer til opplevd effektivitet.
Spesifikasjoner
Ramme:Pivot karbon DW link
Gaffel: Fox Float 36 Factory
Bakdemper: Fox Float Factory
Styre og stem: Phoenix Team Low Rise Carbon - 780mm - Phoenix Team Enduro
Sete og setepinne: WTB Volt Pro - Fox Transfer Factory 175 mm
Hjul og dekk: DT Swiss XM 1700 - Maxxis Dissector bak, Maxxis DHF foran
Drivverk: Shimano XT/XTR
Bremser: Shimano XT
Amerikanske Pivot bruker i likhet med Santa Cruz-baserte Ibis bakhjulsoppheng utviklet av demperopphengs-guruen Dave Weagle. Siden Sam Hill herjet med utforeliten på en Weagle-utviklet Iron Horse-sykkel i 2007 har opphengsløsningen kjent som DW-link stått høyt i kurs hos terrengsyklister verden over. Inkludert oss i Terrengsykkelredaksjonen.
Pivot 429 Trail Enduro er i motsetning til hva navnet sier, ikke en endurosykkel. Den er en skikkelig god og allsidig stisykkel for det aller meste av skogs- og fjellsykling. De nærmeste konkurrentene er Canyon Spectral 125 og Ibis Ripley både i alu og karbonversjon. Også Santa Cruz Tallboy 4 opererer i det samme landskapet.
Men nok snakk om oppsett og utstyr. The proof is in the pedaling, som de sier. Pivot 429 Trail Enduro er en helt fabelaktig stiklatrer. DW-link-opphenget er nærmest magisk i bratte tekniske klatringer med tett med røtter og høye kanter. Bakhjulet følger underlaget hele tiden, samtidig som vi får godt tilslag når vi trenger fraspark for å høkke oss opp kanter og kuler i terrenget. Ramma har to innstillinger - kalt Low og Lower.
I den minst lave av de to kommer vi godt over pedalene, også i skikkelige bratte bakker. Under testingen kom vi opp flere steder vi ikke forventet. Vi utrykte også at Pivot 429 Trail Enduro må være en av de aller, aller beste stisyklene i tekniske klatringer som vi har testet. BMC FourStroke LT og Ibis Ripley er de eneste som kan matche Pivot-sykkelens vanvittige klatregenskaper, og det uten å bruke bakdemperens klatrebryter. Vi opplever at DW-link-sykler klatrer enda bedre i teknisk terreng når demperen får gjøre jobben sin, snarere enn å bli strupet.
Også i småkupert terreng der vi jager fart med pedalene og kaster oss inn og ut av svinger, over krøn og ned sva responderer Trail 429-sykkelen skikkelig bra. Den lengre gaffelen gjør ikke sykkelen særlig mye tregere eller tungstyrt enn tilsvarende sykkel med 130 mm gaffel. At vi i enda større grad kan mæle på over rotklynger og tilsvarende gjør at enduro-varianten kan sykles minst like fort som den mer kortbeinte varianten, også i slakt terreng.
I utforkjøringene står heller ikke Pivot 429 Trail tilbake for mange sykler med mer vandring i hekken. Vi var hellig overbevist langt inn i testperioden om at sykkelen hadde mer vandring bak, selv om det står 120 mm med store tall og bokstaver på underrøret. Pivot 429 Trail enduro bokser i flere vektklasser høyere enn vandringen tilsier. Igjen må vi takke DW-linken. Men samspillet mellom de gode Maxxis Dissector-dekkene og de solide DT-hjulene må også nevnes. Sannsynligvis bidrar også den ekstra brede bakrammen til den solide følelsen.
Pivot Trail 429 kommer med såkalt SuperBoost-avstand mellom kjedestagene. Bakhjulsakslingen er 157 mm lang i stedet for 148 mm som nå er vanlig standard. Dette skal stive opp både ramme og bahjul. Det er vanskelig for oss å si om dette stemmer. Men vi kan bekrefte at Pivot-sykkelens hekk føles superstram og kapabel. Vi føler ikke at den korte bakhjulsvandringen hemmer oss noe - Om noe så gir den oss følelsen av kontroll og raskt fraspark foran hopp og dropp. Den supre Fox-gaffelen gjør også at vi trygt kan vekte fronten i krevende utforkjøringer.
Geometrien på 429 Trail Enduro setter ingen nye rekorder for slak styrevinkel eller lang frontramme. Sammenlignet med Canyon Spectral 125 er den både kort og bratt. Dette går noe utover følelsen av stabilitet i høy fart, men gjør at vi opplever sykkelen som ekstra manøvrerbar i trangere terreng og lavere fart.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.