SVART RAKETT: Det blir ikke stort rimeligere enn dette - aluminiumsvarianten av Element har det aller enkleste utstyret. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Rocky Mountain Element A10
Pris: 31 000 kroner
Vekt: 15, kilo
Størrelse testet: Large
Størrelse tester: 178 cm
Hjulstørrelse: 29
Vandringsmengde f/b: 130/120 mm
Av Rocky Mountains stisykler, er Element den desidert kvikkeste. På nettsidene deres sorterer den under kategorien XC (eller cross country), men med henholdsvis 130 og 120 millimeter vandring foran og bak, og moderne geometri er det mye som tilsier at den skal kunne brukes også til stisykling.
Vi har fra før testet den lekre og raske karbon-varianten: Element Carbon 70. Her er det altså snakk om samme plattform og sykkel, men prisen er skjært til beinet; den lekre karbonrammen er byttet ut med en i aluminium, og komponentene er definitivt ikke fra øverste hylle.
Men førsteinntrykket er bra - den lekre, sorte rammen har da ikke så aller verst finish, og sykkelen ser langt dyrere ut enn hva prisen skulle tilsi.
Vi har testet sykkelen på stier i Fredrikstad og Oslo-regionen, våren 2023.
GODT NOK: Funksjonen er ikke på høyde med dyrere alternativer, men senkepinnen betjenes fra styret med denne bryteren, som har god friksjon. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
FAST: Du får ikke justerbare kjedestag på denne sykkelen, som på en del andre stisykler fra Rocky Mountain. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
NEDSENKING: Senkepinnen, med Rocky Mountains egen logo på, gjør jobben. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Rocky Mountain Element A10 i praktisk bruk
Under halve prisen av karbonmodellen vi har testet er en vesentlig prisforskjell. Det betyr også noe høyere vekt - denne er på ingen måte en fjærvekter. Men så blir vi overrasket når vi tråkker ut på sti, for dette føles ikke så tungt som vekten skulle tilsi.
Med «bare» 120 millimeter vandring på bakhjulet og et ganske så tråkkeffektivt oppheng skyter den bra fart i klatringene, og gir en god følelse av framdrift.
Vi sliter litt med å rose Deore-komponentene fra Shimano nok - nei du får kanskje ikke samme presisjonsfølelse som med dyrere komponenter, men de gjør vitterlig jobben, også på denne sykkelen.
WTB-dekkene er ikke de aller groveste, de har heller flere og mindre knaster enn store og grove - og det passer denne sykkelen godt. Bra volum og solid følelse gjør at vi ikke får følelsen av å sykle på papirtynne dekk.
Spesifikasjoner:
Ramme: Aluminium
Gaffel: RockShox Judy Silver
Bakdemper: RockShox Deluxe Select
Styre og stem: Rocky MountainAm styre, Rocky Mountain XC stem
Sete og setepinne: WTB Volt 142 sete, Rocky Mountain Toonie Drop senkepinne
Hjul og dekk: Rocky Mountain/Novatec nav, Rocky Mountain TR25 felger, WTB Trail Boss Comp 2,4 dekk
Element A10 er i sitt definitive ess i småkupert terreng, hvor vi kan jage på både oppover og nedover. Som vi påpekte ved den dyrere modellen, så er kombinasjonen av «nok» vandring og relativt avslappet geometri nok til at sykkelen er kapabel også når det blir grovt terreng nedover.
Men i de lengste og mest tekniske utforkjøringene merker vi noen av begrensningene som ligger i budsjett-komponenter. Når slagene blir mange og raske henger ikke dempegaffelen helt med på notene.
Bremsene er heller ikke de aller kraftigste, og sammenlignet med bremser på sykler i tilsvarende prisklasse merker vi en del forskjell her. Både gaffel og bremser er noe av det første vi ville oppgradert på denne sykkelen.
Hvis du ser for deg at sykkelturene først og fremst skal handle om å få tråkket på litt ekstra, gi litt gass i klatringer, og du vil ha en sykkel som er kvikk hele sykkelturen gjennom, kan denne Element-modellen være noe for deg.
11 NOK: Et grep for å spare penger, er å gå for en rimeligere 11-delt girgruppe som Rocky Mountain har gjort her. Det fungerer mer enn godt nok. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
SMUD: Element A10 har «bare» 120 millimeter vandring, men det gir mer enn nok til flere stier. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
BARE NESTEN: Bremsene er et lite ankepunkt på denne sykkelen - vi hadde ønsket oss enda mer bremsekraft. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Alternative produkter
Hvis du vil ha en rask og kvikk elsykkel, er Canyon Neuron et rimelig brennhett alternativ.
Konklusjon
Rocky Mountain Element A10 er forfriskende kvikk og rask, tross den litt høye vekten. Vi ville oppgradert noen komponenter som for eksempel bremsene ved første anledning, men hvis du vil ha en billig inngangsbillett til stisykling for å prøve, er dette en sykkel du absolutt bør se på.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.