Rocky Mountain har oppdatert sin mest populære stisykkel, Instinct. Vi har testet den nye 2021-utgaven, som har fått en rekke oppgraderinger sammenlignet med forrige versjon.
Instinct har lenge vært Rocky Mountains fremste stisykkelmodell i allround-segmentet. Selv om navnet er det samme, har modellen fått flere oppgraderinger for denne sesongen.
Blant Rocky Mountains flere modeller, er Instinct den klassiske stisykkelen. Den har forholdsvis mye vandring (150 millimeter foran, 140 millimeter bak), grove dekk, og slake vinkler.
Selv om noen helt sikkert vil bruke denne sykkelen også til endurosykling, er det Altitude (som ble lansert i fjor, les vår test her) som er den tiltenkte sykkelen til dette. Instinct BC som har vært en endurofisert versjon av Instinct er borte for 2021.
Den nye Instinct-modellen kommer i to forskjellige farger. Vi har testet modellen som for det meste er mørk i fargene, med den grønn-turkise fargen med navnet «Ice ice baby» som spriter det opp.
Som vi har sett mer på i denne saken om sykkelen, så kommer altså sykkelen med forskjellig hjulstørrelse etter rammestørrelse. De minste får sykkelen med 27,5, tommer hjul, og den overlapper på Small-størrelsen hvor man både får 27,5 og 29, før det derfra og opp kun er 29-tommer hjul.
I likhet med Altitude, har også Instinct Carbon 70 både justerbar geometri gjennom Ride-9 (dette kommer vi tilbake til) og justerbare kjedestag.
Instinct Carbon 70 er i det øvre prissijktet, men det er verdt å merke seg at denne sykkelen også blir levert med aluminiumsramme, og ganske rimelige utstyrspakker. Har du begrenset budsjett vil du kunne spare en god del penger på å kjøpe aluminiumsramme i stedet for karbon, og rimeligere utstyr.
Vår testmodell har en ganske så idiotsikker utstyrspakke. Rammen er som navnet antyder i karbon, og på drivverk og bremser er det Shimano XT over hele fjøla.
Vi setter spesielt pris på å se Trail-utgaven av XT-bremsene med 4 stempel i kaliperne, som gir god stoppekraft.
Demperne fra Fox gir gode justeringsmuligheter. Stisykkelen er tidsriktig satt opp med Maxxis-dekk med bra volum, og ekstra tjukke sidevegger.
Finishen er også i orden - vaierføringen er ryddig og godt løst, og det er god beskyttelse på utsatte steder som underrør og kjedestag.
På stien
Rocky Mountain sier selv at dette er en stisykkel.
Stisykling kan være så mangt, derfor har vi testet Rocky Mountain Instinct Carbon 70 på flere turer. Både i høyfjellsterreng og raske stier under tregrensa på Oppdal, og flere turer på tekniske stier og flytstier i Estenstadmarka i Trondheim.
Et ganske så representativt utvalg for hva som utgjør det man kan møte på i norsk terreng.
I alt dette terrenget står Rocky Mountain Instinct til godkjent, og vel så det. Vi opplever den er bedre enn forgjengeren, og det er det et par grunner til.
Den forrige utgaven ga vi gode skussmål for å ha en litt kvikk og sporty følelse, i den forstand at demperopphenget jobbet aktivt og at sykkelen føltes litt spretten.
Med en ny fjærrate føles Instinct Carbon 70 litt mer avdempet. Den litt spenstige følelsen er noe redusert, men samtidig gir demperopphenget litt bedre støtte, altså at bakdemperen ikke synker så mye sammen. Den føles kanskje ikke like kvikk og inspirerende som foregående utgave, men den er heller ingen dårlig klatrer sett opp mot andre sykler i samme klasse.
I klatringer og i kupert teknisk terreng, medfører det for deg som syklist at sykkelen går rolig og forutsigbart. Bratt seterørsvinkel gjør at vi sitter godt oppe og fremme.
Nedover opplever vi at dette er som en helt annen sykkel. Det er vanskelig å utpeke én av forandringene som er gjort som årsak, det er snarere helheten. Den økte rammelengden gir mer en følelse av å sitte inni sykkelen, enn oppå. Det gjør at vi føler oss tryggere.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Gaffel: Fox Float 36 Fit 4
Styre og stem: Race Face Turbine R 780mm styre, Rocky Mountain 35 AM stem
Sete og setepinne: WTB Volt Race 142 sete, Race Face Turbine R senkepinne
Hjul og dekk: DT Swiss 370/Rocky Mountain nav, Race Face AR 30 felger. Maxxis Minion DHF 2,5 /DHR II 2,4 EXO+ dekk.
Drivverk: Shimano XT 32t krank, Shimano XT 10-51t kassett, Shimano XT gir og girhendler.
At den litt spretne og lekne følelsen er byttet ut med en rolig, avbalansert demperfølelse, er til det bedre. På sitt beste vil denne sykkelen hamle opp med sykler med opptil 160 millimeter vandring i utforkjøringene, og greit holde følge med kvikkere 120-130-millimeter stisykler i kupert terreng.
Selv om det er Altitude som regnes som endurosykkelen fra Rocky Mountain, vil også Instinct kunne klare seg godt i slike ritt, i hvert fall i de mindre tekniske løypene, eller for deg som ikke kjemper helt i teten. Hvis du vanligvis bare sykler sti i nærmiljøet, men vil se på muligheten for å slenge deg med i et enduroritt eller to, vil denne sykkelen tåle det fint.
Tidligere versjoner av denne sykkelen, har vi opplevd som litt korte. Rocky Mountain har gjort de riktige grepene med geometrien, slik at sykkelen nå oppleves som mer romslig og stødig, og ikke minst i takt med trenden.
Den er ikke blant de drøyeste eller mest progressive syklene i den forstand. Men den er som nevnt allsidig, og her kommer også den justerbare geometrien inn.
Allsidighet
Ride-9-systemet har vi testet på flere Rocky Mountain-sykler nå, men for de uinnvidde: ved å løsne to motstående bolter i demperopphenget og flytte på noen metallbiter, kan du justere både geometri og fjærrate etter hvordan du stiller dem inn.
Sykler du generelt mye i bratt terreng kan du ha lyst på litt slakere geometri, og motsatt kan du ønske en litt kvikkere følelse hvis du sykler mye i lavlandet eller er spesielt opptatt av motbakkene.
En annen justerbar ting er kjedestags-lengden.
Dette var noe Rocky Mountain innførte på re-inkarnasjonen av Altitude da den kom i fjor. Og i likhet med Ride-9-systemet er det snakk om å snu en metallbit i bakramma, så du kan øke kjedestagslengden med 10 millimeter.
For deg som rytter betyr det at du kan gjøre sykkelen enten mer stabil i høy fart, eller kjappere i vendingene for ekstra trangt terreng.
Hva man foretrekker er en smakssak – som på Altitude testet vi begge konfigurasjonene, og tenderte mot å like den lange innstillingen godt, med Ride 9 i en nøytral posisjon.
Kombinerer man disse justeringsmulighetene har man muligheten til å finspisse sykkelen mot sin bruk. Vet man for eksempel at man skal til Nesbyen å sykle shuttlebasert en hel helg, kan det være fordelaktig å justere geometrien i en retning som gjør sykkelen mer kapabel utfor.
Om alt dette for deg som kjøper virker komplisert, kan du slå deg helt til ro med at sykkelen kan brukes slik den kommer satt opp.
Oppsummert
Rocky Mountain har med den nyeste versjonen av Instinct tatt en allerede godt fungerende sykkel og gjort den – etter vår mening – enda bedre.
Stisykkelen har et bredt bruksområde, og kan takle det man støter på i norsk terreng. Den ekstra kvikke følelsen er kanskje litt redusert, men det vi får igjen i allsidighet og god funksjon ute på stien, gjør at sykkelen kan anbefales på det varmeste.
Rocky Mountain har tatt en allerede god plattform, og endret på helt sentrale momenter hvor den forrige utgaven ikke var helt optimal.
Om noe har sykkelen blitt dreid i en litt mer nedover-orientert retning, uten at det har gått vesentlig utover allsidigheten.
Oppsummert har det resultert i en sykkel som det er vanskelig å komme utenom om man skal kjøpe ny i 2021, uansett om man er helt fersk og vil ha sin første stisykkel, eller er dreven og vil prøve noe nytt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.