SISTE MED SMÅ HJUL: Stisykler med 27,5-tommers hjul er en utdøende rase. Whyte T-130 har topp demperenheter og allsidig geometri. Rammen kan være verdt flere oppgraderinger i fremtiden
Whyte T-130 SR har aluminiumsramme med kraftige lagre i alle ledd.
Klassisk demperoppheng, med leddet kjedestag sørger for effektivitet både oppover og nedover.
Sykkelen har best demperenheter i testen, med mulighet til å både begrense og låse bakdemperen. Sykkelen klatrer supert med bakdemperen i helt åpen modus.
At Whyte har prioritert demperne over nesten alt annet, er beundringsverdig. De andre delene er lette å oppgradere på sikt. Gode dempere har direkte innvirkning på kjøreegenskapene.
Whyte har spart på drivverket. 11-delt SLX fra Shimano, oppgradert med kassett fra SunRace. Både SRAM og Shimano har rimelige 12-delte drivverk. Whyte burde hatt dette på plass. TRP-bremsene har fire stempler i hver kaliper, men hendlene er store, lange og vanskelige å plassere på styret uten å kludre til tilgangen til girspaker og senkepinnebryter.
Spesifikasjoner
Ramme: 6061 Alloy, SCR Aluminium
Gaffel: Fox Float 34 Performance GRIP 3-Pos Damper 37mm fremløp
Bakdemper: Fox Float DPS
Styre/Stem: Whyte 6061 Alu 780mm/Whyte Gravity Stem, 35mm lengde
Sete/pinne: Whyte custom/Whyte drop.it II Post 150 mm vandring
Hjul/dekk: No-name-nav, WTB ST i30 TCS 2.0 System-felger/Maxxis High Roller II TR 27.5” x 2.6” EXO 3C Maxx Terra foran, Maxxis Rekon TR 27.5” x 2.6” EXO bak
Whyte-sykkelen er en super pakke til prisen. De viktigste tingene som dempere, ramme, hjul og dekk holder høy kvalitet og er hensiktsmessige.
Vi opplever at de små hjulene gir en annerledes følelse i tekniske klatringer enn på de andre syklene. Det er mer krevende å opprettholde fremdriften.
Sykkelen er likevel enkel å få med seg opp og over kanter. Maxxis-dekkene sørger for solid grep.
I utforkjøringene er Whyte-sykkelen kvikk, på grensen til nervøs. En del av dette skyldes de små hjulene. Er terrenget mindre uryddig, eller du er en dyktig teknikker kan kvikkheten utnyttes positivt. I slagete, masete terreng har store hjul et overtak. I kompresjoner er det lettere å tverre og stuke med de små hjulene enn på de storhjulede doningene. Tyngdepunktet blir litt høyere over sykkelen med de noe mindre hjulene.
Whyte T-130 SR er en gjennomført sykkel med topp demperenheter og effektivt demperoppheng. Den klatrer bra og er god i småkupert terreng. Utfor er den lynkvikk i styringen og krever en myndig sjåfør, men den er også leken og spretten. Et supert kjøp for deg som vet du vil ha små hjul og kanskje ønsker å oppgradere sykkelen gradvis.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.