Syklene som er med i testen er:
GT ZASKAR 100 29
Niner Jet 9 RDO
Santa Cruz Tallboy
Scott Spark 29 RC
Specialized Comp Carbon 29
Trek Superfly 100 Pro
Verdensmester
4. september 2011 triller Jaroslav Kulhavy i ensom majestet over målstreken i Champery. Tidligere i sesongen hadde Christoph Sausser vunnet VM i maraton på en 29er, og bare uker tidligere, hadde han ymtet frempå at «det er litt bedre i spurt, jeg synes det hjelper med store hjul», etter å ha vunnet den siste World Cupen i en spurt mot Nino Schurter. Da Kulhavy ble verdensmester i fjor høst, beviste han at en fulldempet 29er er noe mer enn et drog. På omtrent samme tid satt vi hjemme i Norge og bestemte oss for å ha en stor gruppetest av fulldempede 29ere til rittsykling. Etter å ha bekreftet 29erens allsidighet gjennom hele 2011, var vi skikkelig nysgjerrige på å finne ut av hvor god en fulldempet storhjuling ville være til rittsykling. Vi ønsket også å finne ut av hvor allsidig den kunne være, og om den kanskje kunne gjøre nytten som stisykkel. Men først av alt ville vi sykle fort i en rittløype, akkurat slik som Jaroslav Kulhavy. Og for å få det til, tok vi med seks sykler til Italia og Sveits, der vi syklet toppturer og stiturer, lange transportetapper og ren lek og moro i trapper og trange, pittoreske bygater. Til slutt tok vi med alle syklene til en rundbaneløype i Sveits, og syklet runde på runde med klampen i bånn. Det var et hardkjør uten like, både for menn og sykler.
Stor variasjon
Det er lett å tro at du kan ta en vanlig fulldemper, øke hjulstørrelsen, og vips så er du ferdig. Men belastningen på kontaktpunktene til en 29er er mye større enn på en vanlig sykkel, og for-og bakdemperne får en annerledes vandring. Det er derfor høyst ulikt hvem som lager slike sykler, og hvordan de velger å lage dem. Vekten vil naturligvis øke, men hvor mye? Er det noen områder der produsentene kunne spart vekt, og er det noen områder der de burde forsterket sykkelen ytterligere?
Allsidig
Underveis i testingen oppdaget vi fort at en fulldempet 29er også er et veldig allsidig verktøy. De karrer seg frem på de utroligste steder, og selv om vandringen i denne kategorien sjelden er over 100mm, kombinasjonen av store hjul og bakdemper gir veldig god flyt i terrenget. Vi bet oss også merke forskjellen på syklene, tross samme kategori. De varierte fra spretne motbakkeraketter, til tregere sykler som hadde gitt vann på mølla til 29ernes skeptikere. Tilbake i Norge etter testen var vi storfornøyde med opplevelsen, og det var bred enighet i hvilken sykkel som var den beste. Samtidig konkluderte vi også med at du fortsatt må trene mye for å bli verdensmester. Men det skader ikke å sykle på en fulldempet 29er. Bla om for Norges første test av storhjulede fulldempere.
Dette forventer vi av en fulldempet 29er:
1: Bredt styre – 66-oppover.
2: Forsterket aksling foran - 10 mm, 15 mm, Maxle lite
3: Tilpassa utveksling - 36 kassett - små kranker, maks 39 på todelt.
4: Konisk styrerør for økt stivhet i korte styrerør
5: God dekk-klaring på rammen minimum 2,25
6: Store bremsskiver, ihvertfall foran
7: Flatt styre
8: Dempevandring ca 100 mm
9: Lav krank