Stumpjumper er selve grunnfjellet i Specialized sin sykkelkatalog. Nå lanseres en helt ny generasjon av stisykkelen med 29er-hjul, 2,6-tommers dekk og hele 150 mm vandring.
NY STUMPJUMPER: Specialized sin klassiske stisykkel kommer nå i ny(e) versjon(er). 37 år etter førstelanseringen. Foto: Mathias Marley
Lesetid: 9 minutter
Nye Stumpjumper er en topp moderne karbonsykkel ment til allsidig stisykling. Den er lengre og slakkere enn forgjengeren. Har stivere og lettere ramme og plass til enda større dekk, også i 29er-størrelse.
I tillegg kommer den nå i tre forskjellige varianter:
En med 120/130 mm vandring - Stumpjumper ST - short travel, som vil erstatte Camber i Specializeds linje. 130/130 mm vandring på 27,5-hjul og 120/130 på 29er-hjul.
En med 140/150 mm vandring som er selve Stumpjumperen - standardstisykkelen som på mange måter definerer kategorien allsidig stisykkel. 150/150 mm vandring på 27,5-hjul og 140/150 på 29er-hjul.
Sist en EVO-versjon for mer uvøren nedoverfokusert sykling, og tør vi si, enduro. Lik vandring som den vanlige Stumpjumperen, men annen geometri og kun i aluminium i denne omgang.
Alle modellene deler den samme rammekonfigurasjonen med tverrstag, kalt Sidearm av Specialized, mellom sete- og overrør og en vendbar, oval hylse i det bakre demperfestet som lar deg veksle mellom høy og lav geometri. Lav modus slakker ut styrevinkelen med en halv grad og senker kranken seks millimeter. ST-modellen og standard-Stumpjumperen har også den samme rammen, men med forskjellige innfestingen for demperen og ulike gafler slik at de får forskjellig geometri.
Både ST og standard-Stumpjumperen kommer i 4 størrelser i begge hjulstørrelsene, mens den nye EVO-modellen kun vil komme i to størrelser som Specialized har valgt å kalle S2 og S3. Og mens den vanlige Stumpjumperen kanskje er litt konservativ i geometrien tross moderne oppsett forøvrig er enduro-alibiet i linja alt annet enn konservativ. Styrevinkel på 63,5 grader og reach/rammelengde på 475mm i S3 med 29er-hjul og 490 mm på tilsvarende med 27,5-hjul er alt annet enn konservativt.
Specialized sin Stumpjumper er en terrengsykkelmodell som har vært med siden sportens spede begynnelse. Da den i 1981 ble satt i serieproduksjon var den en av de aller første allment tilgjengelige terrengsyklene på markedet. Som Specialized sa da: "Det er ikke bare en ny sykkel, det er en helt ny sport"
Nå 37 år senere lanserer Specialized sin siste versjon av det de mener er sjølveste terrengsykkelen. Sykkelen som kan brukes til alt av terrengsykling, av alle terrengsykkelentuasiaster, uansett nivå.
Den originale Stumpjumperen var selvfølgelig en stiv sykkel, med 26-tommers hjul, ingen demping verken foran eller bak og en ramme av stål. At den moderne versjonen av Stumpjumperen er en avansert fulldemper med karbonramme og store hjul passer helt inn i Specializeds tanke om at Stumpjumper skal være den allsidige terrengsykkelen som dekker de flestes behov.
Siden 1981 har Stumpjumper gått gjennom en lang rekke varianter. Den nyeste modellen er i så måte ikke resultatet av en væpna revolusjon på Specialized-kontorene i Morgan Hill i California, men et resultat av en lang evolusjon.
Nye Stumpjumper kommer i tre forskjellige versjoner - ST - short travel, Stumpjumper og EVO:
Selvfølgelig er den nye Stumpjumperen i følge Specialized, den aller beste Stumpjumperen de har laget. Noe annet ville vært rart. Den har siden sist modell, som kom i tre forskjellige versjoner for forskjellige hjulstørrelser, gått over til å komme med 29er-hjul og 27,5-hjul som standard. Den sluker opp til 3,0-dekk i begge hjulstørrelser og dermed er behovet for 27,5-pluss-, eller 6Fattie-modellen borte. I tillegg har den nye Stumpjumperen selvfølgelig blitt med på geometri-evolusjonen som hele bransjen har gått gjennom i det siste. Den nye Stumpjumperen er lengre og slakkere enn sine forgjengere og har stivere og lettere ramme. Både standard-Stumpjumperen og EVO vil komme med 2,6-tommers-dekk som standard. ST-modellen vil bli levert med 2,3, men vil også den ha plass til 2,6-dekk. I hvert fall bak. Gaffelen vil avgjøre plassen foran.
Sykkelen kommer nå standard med kort 45 mm styreframspring og kjedestagene er på relativt korte 437 mm.
I størrelse large har Standard-Stumpjumperen i 29er-versjon et overrør på ca 628 mm, en økning fra 618 mm for forrige generasjon. Reach er på 445 mm, noe som er en liten økning fra 431 på forrige generasjon, men som kompenseres for med kortere stem. Akselavstanden klokker inn på ca 1201 mm, opp fra 1179mm på forrige generasjon.
Nye Stumpjumper er altså litt lengre enn forgjengeren, men det er ikke veldige store endringer. Det er verdt å huske at det er først og fremst i enduro-segmentet at vi har sett de store endringen på geometri den siste tiden med reach-mål opp mot 500 mm i størrelse large. For en allsidig stisykkel beregnet på lek og moro og ikke sekundjaging i bratte fjellsider er en litt mer oppreist sittestilling kanskje greit. Nye Stumpjumper EVO haker av i de boksene for dem som ønsker en sykkel som dytter litt i ytterkant av moderne sykkelgeometri.
For standard-Stumpjumperen er den kritiske styrerørsvinkelen på 66,5 grader i 29er-versjon og en grad slakkere i 27,5-versjon.
Specialized er kjent for sine relativt lave krankhus og nye Stumpjumper er intet unntak. Specialized leverer derfor alle syklene med 170 mm lange krankarmer i stedet for 175mm som ofte er mer vanlig.
Vi har fått en Stumpjumper Comp carbon-testmodell utstyrt med Shimano SLX/XT 1x11-drivverk, SLX-bremser, Fox Rhythm 34-gaffel med 150 mm vandring og Butcher og Purgatory-dekk i Grid-versjon i 29x2,6-størrelse. Hjulene er Specializeds egne Roval-hjul med felger med 35 mm ytre bredde. Senkepinnen fra X-fusion har 150 mm vandring og 34,9 mm diameter. Andre fine detaljer er en ny, unik kjedestagsbeskytter som minner om en Toblerone-sjokolade med litt ekstra avstand mellom toppene. Denne skal i følge Specialized dempe slag og lyd bedre enn noe annet. SWAT-hull til lagring av reserveslange og annet er selvfølgelig på plass under det ene flaskeholderfestet. Hullet har blitt gjort enda litt større enn på forrige generasjon. Like genialt nå som da det først ble lansert på forrige generasjon Stumpjumper.
Sykkelen veier inn på 13,6 kilo med dekkene satt opp slangeløst.
Vi kommer tilbake med en test av denne sykkelen i neste utgave av Terrengsykkel på papir, samt her på nettsidene i løpet av noen få dager.
Ingen sære løsninger
Nytt på den nye modellen er at den også kommer med standard, metrisk bakdemper. Du kan selv bytte til en annen demper hvis du vil. Både fester og lengder er nå standard. For som Specialized selv sier i pressemeldingen:
"We’ve said goodbye to proprietary bullshit, focused on your needs, and made, what we feel, is the new benchmark in trail bikes."
En del av dette er at Specialized også har satt opp nye Stumpjumper med gjenget kranklager. En kjærkommen utvikling som mange andre i bransjen også har fulgt i det siste. Det en gang så hyllede pressfit-lageret er nå i ferd med å dø ut igjen. Brukervennlighet og mindre knirk er hovedargumentene for gjengede kranklager.
Sykkelen har selvfølgelig også Boost-avstand på 148mm mellom endestykkene bak, og Boost-gaffel med 110mm mellom beina.
Tidligere har Specialized sine unike, proprietære løsninger blitt frontet som parter i en holistisk tanke rundt sykkelen som ett helt produkt, og ikke som en sum av egenproduserte og andres deler. At Specialized nå tilpasser seg de dele-standardene som har vist seg å fungere godt, også i et helhetlig perspektiv, er bare positivt.
Endringer på demperfester og kranklager er små, men fine detaljer. Likevel er det rammekonfigurasjonen på nye Stumpjumper som er endret mest. Inspirert av den siste generasjonen av utforsykkelen Demo har nye Stumpjumper fått asymmetrisk ramme med et krysstag mellom seterør og overrør på høyre side, mens demperen går parallelt til venstre for dette. Specialized hevder denne konstruksjonen gjør ramma stivere rundt demperfestene. I tillegg har Specialized klart å slanke ramma med 100 gram i forhold til forrige generasjon. Ingen av Stumpjumperne er konstruert for å brukes med krankgir - kun 1x-drivverk kan brukes.
Dette er en konstruksjon vi også har sett på spanske Orbeas endurosykkel Rallon. Denne konstruksjonen er en elegant måte å gi plass til demperen på, men samtidig øke stivheten mellom de rørene som demperen krysser fra og til.
Vaierne på sykkelen går innvendig i egne rør, og skal igjen i ølge Specialized selv være enklere å bytte og tre enn utvendige. Vi montere vår testsykkel og opplevde at vaiere og strømper raskt fant frem dit de skulle uten noe ekstra mikk.
Specialized har valgt å videreføre sin en gang patentere FSR-konstruksjon for bakhjulets bevegelse. Opphenget med leddet kjedestag, også kjent som Horst-link, eller FSR-link har vist sin styrke og funksjon gjennom mange år, både på Specialized sine sykler og andres. Patenten er nå åpen for alle, men Specialized har valgt å holde på den likevel i stedet for å lete etter en ny, unik løsning som kanskje ikke vil fungere noe bedre.
Specialized forteller i en pressemelding at deres rammedesignere har jobbet tett med demper-utviklerne for å optimalisere bevegelsene i ramma og dennes funksjon i opphenget, mer enn å lene seg på en spesiell demperenhets funksjon.
I følge Specialized er sykkelen nå enda mer følsom på de små slagene. Har god, stram støtte midt i vandringen og eksepsjonelt god støtte mot bunning.
RX-tune
Til tross for at du nå kan montere hvilken demper du vil på nye Stumpjumper, legger ikke Specialized skjul på at hver bakdemper og gaffel får en spesiell RX-tune for å passe sykkelen best mulig. Specialized har tilpasset shim-stack og luftvolum med et mål om at de fleste skal havne et sted midt i justeringsspekteret slik at de har mye å gå på i begge retninger når det kommer til finjustering til personlig stil og smak.
Stumpjumper kommer også med en egen RX-tune tilpasset jenter og modeller deretter.
Vi oppdaterer saken med priser og spesifikasjoner så fort vi får informasjonen fra Specialized.
Vi legger vanligvis ikke ute reklamefilmer her, men Specialized skal ha for sin lanseringsfilm til den nye Stumpjumperen. Sarkasmen og selvironien her er forfriskende.
Priser:
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.