Surly Big Dummy kommer på markedet til sommeren, men historien bak begynner for tolv år siden, med idéen som senere skulle bli til selskapet Xtracycle. Xtracycle har patentert en løs bakramme som kan monteres inn i enhver hardtail for å gjøre den til en longtail, en lastesykkel - eller «Sport Utility Bicycle», som folka bak Xtracycle kaller det.
Du forlenger kjede og vaiere, monterer bakgir og bakhjul inn i den ekstra bakramma - og vips: Sykkelen din er nesten 40cm lengre, og klar for alt.
Sykler bør kunne brukes til mer
Men historien begynner altså i 1995, når hjelpearbeideren og sykkelentusiasten Ross Evans er i felten i Latin-Amerika og legger merke til et paradoks. Det kryr av sykler overalt, men de blir stort sett ikke brukt til mer enn tilfeldig persontransport. Samtidig er behovet skrikende for effektive og billige transportløsninger for mat, verktøy og materialer. Det er et potensiale i syklene som ikke blir utnyttet, konkluderer Ross.
Han begynner å tenke. Han flytter hjem til California, han begynner på sin utdannelse i produktdesign, og han setter i gang et målbevisst søk etter svaret på følgende spørsmål: "Hva er den billigste, letteste, enkleste, mest manøvrerbare, mest allsidige og mest solide måten å frakte mye last med en sykkel på? I den tredje verden?".
Snart ser han konturene av en idé.
En hit blant amerikanere uten bil
Svaret Ross kommer opp med er en separat bakramme med lastebrett og sidevesker som kan monteres på alle slags sykler uten bakfjæring. Sammen med kameraten Kipchoge Spencer etablerer han selskapet Xtracycle i 1998, og begynner å markedsføre sin longtail-løsning. I løpet av de første åra slår Xtracycle godt an blant miljøbevisste kjøpere i San Fransisco-området.
Via nettbutikken til Xtracycle kan alle skaffe seg alt de trenger for å forlenge sin egen hardtail. Et kjapt overblikk over varene får du om du klikker her.
Men Ross har en større ambisjon, et mål om å ta idéen tilbake dit den kom fra. Dermed starter han utvikling av konseptet i flere land i den tredje verden, for å gi flere mennesker muligheter til å bruke et praktisk og rimelig kjøretøy som er gratis i bruk.
Xtracycle kom til Surly
Denne historien er lang, og vi er nødt til å ta en snarvei. Derfor spoler vi fram til 2005, da Ross så at lastesyklene hadde slått gjennom på mange områder - men ønsket å ta ideén et steg videre. Han kontaktet Surly, kjent for sine stålrammer som prioriterer solide, pragmatiske løsninger framfor høy blingfaktor. Han spør om de kunne tenke seg å utvikle en dedikert lastesykkel, en ramme designet spesifikt rundt de ulike bagasjebærer-løsningene til Xtracycle.
Surly tenner som en månerakett på idéen, og kaster seg over skisseblokkene. Og til sommeren kommer den, Surlys første longtail, Big Dummy. Med tanke på mulige bruksområder, er det fristende å sitere Surlys egen salgspropaganda:
810 dollar for ramme og gaffel
"Hva kan en Big Dummy gjøre? Ved hjelp av plug-in-komponentene fra Xtracycle, kan den frakte dine handleposer, redskaper, venner, surfbrett, kolleger, kofferter, støvsugere, vedkubber, hjemmebrent, campingutstyr, banjo, gjødsel og hva du enn måtte forestille deg - samtidig som den leverer den samme funksjonen, slitestyrken og de nydelige kjøreegenskapene som Surly er kjent for. Bruk Big Dummy til jobbpendling, ærender, skoletransport, gårdsarbeid, reiser - eller bare til å sykle omkring fordi det er gøy."
For 810 dollar får du en ramme i 4130 cromo-stål og en stiv gaffel med 425mm aksel til krone-avstand (tilsvarer dempegaffel med 80mm vandring, sånn omtrent). Ramma er satt opp for både skiver og v-bremser, tar 2.5-dekk, har feste for en parkeringsstøtte, skjermer og flere flaskeholdere.
Sammenliknet med en vanlig ramme med løs, separat Xtracycle er Big Dummy naturlig nok mer stabil i svinger når man slipper et påboltet ledd - og Surly hevder at den oppfører seg svært likt en normal sykkel når den er i farta. Bakramma har som nevnt braketter der Xtracycle-bærerne passer perfekt, men dette utstyret må kjøpes fra Xtracycle.
Idéen tas med til Kenya
Der kunne denne historien har sluttet, som enhver annen stæsjomtale. Men det gjør den ikke. Den fortsetter som nevnt med at Ross tok idéen tilbake dit den dukket opp, med den ideelle delen av Xtracycles forretningsdrift - kalt Worldbike Foundation. Denne virksomheten har som mål å etablere verksteder i utviklingsland, der sykler kan bygges om til longtails og skape nye muligheter for folk som trenger enkel og rimelig lokaltransport.
Et pilotprosjekt er nå etablert i Kenya, med et verksted som sveiser opp rammer til en lastesykkel de kaller Big Boda. Frivillige, kyndige hjelpearbeidere fra Worldbike er mentorer i produksjonen, og målet er å spre lastesykler som dette ut til folk som ikke har råd til bil eller motorsykkel - men like fullt trenger en enklere måte å frakte materialer, mat, verktøy eller andre varer på. Du kan se et nettalbum fra Big Boda-prosjektet på Flickr, for å få et inntrykk.
Se hva folk får med seg!
Uansett hvor i verden lastesyklene tas i bruk, er målet det samme: Miljøvennlig, rimelig transport - en måte å gjøre hverdagen enklere på uten å ødelegge kloden vi sykler på. Uten tvil en idé som er verdt å backe opp. Er du fortsatt ikke overbevist over nytteverdien, må du gjerne ta en nærmere kikk på hva de amerikanske brukerne av Xtracycle gjør med sine nye lastesykler. Nyt synet!