TRENDER: Skjulte dempere, integrerte display og bagasjerom, er det dette vi får se på sykler i 2023?
Lesetid: 6 minutter
2023 er allerede godt i gang, og vi kan trygt slå fast at moderne terrengsykler aldri har vært bedre. Vi har både avanserte dempere, elektronikk, presise drivverk og et inntog av elektriske motorer, som alt er med på å optimalisere opplevelsen når vi er ute og sykler.
Men har vi nådd toppen? Neppe.
Sykkelprodusenter jobber i et evig hamsterhjul av innovasjon, og det er absolutt ingenting som tyder på at en eneste fabrikant har satt seg ned og tenkt "nå er syklene bra nok" ennå.
Terrengsykkel tester store mengder sykler og utstyr hver eneste år.
Så hva tror vi kommer til å prege det nye utstyret vi sykler på i 2023?
Mindre justeringer
Jada, du leste rett. Terrengsykler har vært i en rivende utvikling de siste tiårene. Og tidvis har det kommet store, monumentale omveltninger på utstyrsfronten, som drastisk har forandret eller bedret hvordan vi sykler. Vi nevner; senkepinner, hydrauliske skivebremser, slangeløse dekk, og så videre.
Men spesielt de siste årene har flere sykkelkategorier og produkter ‹‹satt seg››. De moderne stisyklene er (med noen få unntak) lange, lave og slake for å gi det beste kompromisset mellom stabilitet og presisjon, og normen for hvordan en stisykkel skal være, virker det å være ganske unison enighet om. Det er ikke like ofte at vi ser at en sykkel har radikalt annen geometri enn forgjengeren fra forrige generasjon.
Likevel ser vi det komme en og annen slenger, som Canyon sitt K.I.S.-system (et system som skal gjøre styrepresisjonen på sykler bedre, som vi er i gang med å teste), så det er vanskelig å være bastant. Kommer K.I.S. til å forandre måten vi sykler på? Det gjenstår å se.
Vi tror
Vi tillater oss å være litt vågale, og satser på at vi kun vil se mindre justeringer når det kommer spesielt til sykkelgeometri, men holder døra åpen for at vi kan bli overrasket.
Lettere elsykler
Sykkelen som virkelig fikk hoder til å snu seg, var lanseringen av Scott Lumen. De kom kanskje litt sent til festen med sin lette elektriske stisykkel, og kanskje var det like mye det ekstremt rene og integrerte designet som vakte mest oppsikt, men nå har også de en elsykkel som kan klokke inn helt ned mot 15 kilo.
Og er det én ting man ser på utviklingen av elsykler, så er det at sykkeltypene går litt i hver sin retning, eller rendyrking. De lettere syklene blir lettere, og de tyngre syklene blir… hvertfall ikke veldig mye lettere, men de får større batterier og lengre rekkevidde.
Smaken er som kjent som baken, men i Terrengsykkel har vi latt oss imponere spesielt av de lette elsyklene, fordi de er så like de umotoriserte syklene i opplevelsen. De er lettere å håndtere i terrenget, responderer mer villig, og gir i det hele tatt en morsom sykkelopplevelse.
Vi tror
Rendyrkingen av kategoriene vil bare fortsette, og vi vil se stadig lettere og mer kapable elsykler
Integrering, integrering, integrering
Vi er for lengst forbi at bare vaiere og slanger er pent ført gjennom ramma. Etter oppkjøpet av det sveitsiske merket Bold, har Scott-syklene fått en reell overhaling. Og det mest oppsiktsvekkende er at bakdemperen er skjult inne i selve ramma.
Integrering av vaiere, slanger og kabler er det delte meninger om, spesielt når det kommer til vedlikehold og reparasjoner. Men estetisk ser det som regel mye bedre ut, og kan ofte redusere rakling og ulyder. Elsyklene får også stadig bedre integrering av både brytere og skjermer, slik at du slipper å ha komponenter som stikker ut overalt.
Kommer Scott til å bli alene framover om å gjemme bakdemperen inne i ramma på dette viset? Vanskelig å si, men at syklene vil bli mer og mer integrerte framover, har vi tro på.
Vi tror
Syklene vil bare bli mer og mer integrerte, snart vil knapt en eneste ledning, vaier eller slange være synlig.
Bagasjerom
Specialized knakk en kode tidlig med sine oppbevaringsrom, også kalt SWAT. I ettertid har flere andre merker også kommet med tilsvarende løsninger, både Trek og Santa Cruz.
Men det er ikke sånn at all bagasje må fraktes inni et rom - noen tilbyr også løsninger utenpå. Flere av Canyon sine sykler leveres for eksempel med en spesialtilpasset veske som kan stroppes fast til overrøret, med plass til en ekstra slange eller annet tilbehør.
Vi er store fans av oppbevaringsløsninger på sykkelen, og om en sykkel har en slik fornuftig løsning er det nesten alltid et pluss. Primært av to grunner:
Har du alltid basis-utstyret på sykkelen, slipper du å stresse med å finne fram utstyr for hver eneste tur du skal ut på.
Du kan sykle uten sekk, eller få bedre plass i sekken til annet utstyr.
Vi tror
Flere vil hive seg på trenden med å tilby oppbevaringsløsninger, det være seg enten i ramma eller på andre måter.
Mix på hjulstørrelser
Vi har gått hele veien fra 26-tommer, via 27,5-tommer og opp til 29-tommer. Kommer vi noen gang til å lande på hva som er den beste hjulstørrelsen? Lenge virket det å være en unison enighet om at de store 29-tommer hjulene var foretrukket av de fleste, men nå ser vi kanskje tegn på at dette er litt mer åpent.
Flere av de store produsentene har nå begynt å lage "mullets", eller miks-størrelser. (altså sykler med 29-tommer hjul foran, og 27,5-tommer hjul bak). Sykkelprodusentenes teori om at et litt mindre bakhjul vil gi mer kvikkhet og bedre presisjon kan vi være med på, selv om dette ofte er en subjektiv smakssak.
Så da er bare spørsmålet, kommer vi til å lande på en ny standard eller norm for hjulstørrelser på sykler?
Vi tror
Mange vil fortsette å kaste seg på mullet-toget, men ikke nødvendigvis droppe standard-modellene.
Elsykler blir bare vanligere
Uavhengig av hva man måtte mene om elsykling på sti, så har sykkeltypen åpenbart blitt populær. Det er ikke bare syklister med helseutfordringer som setter pris på ekstra drahjelp i motbakkene.
Da vi begynte å teste elektriske stisykler i Terrengsykkel i 2018, ble konklusjonen raskt at dette fenomenet bare vil vokse, og det kan vi si har slått til. Elsyklene er fortsatt i rivende utvikling, og det er markante forskjeller fra generasjon til generasjon, de blir stadig bedre.
Det er heller ingen tvil om hvor penger og ressurser til utvikling legges. Produsentene har det som kan ligne på et våpenkappløp når det kommer til å ha de råeste elsyklene, og dytter på med markedsføring for å få den gjengse stisyklist over på motorisert sykkel.
Vi tror
Vi har garantert ikke sett toppen ennå. Det vil bli bare flere og flere elsykler på norske stier
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.