– Dette ser ikke ut som noe fra hylla, hva har vi her, Fredrik?
– Både ramme og gaffel er 2018-prototyper, så denne sykkelen finnes det bare ett eksemplar av. Rammen har Boost-bredde, tar faktisk dekk opp til 2,6 tommers bredde, og helt opp til 38-tenners tannhjul foran. Jeg har klart å montere 40-tenners drev, uten at det er anbefalt. Rammen har fått litt slakere styrevinkel, og kortere bakramme. Jeg synes den har blitt både kvikkere og tryggere.
– Sist vi intervjuet deg om sykkelvalg til Birken, syklet du på en modifisert sykkelkross med avsagd bukkestyre, hva har skjedd?
– Vel, i 2015 stod det i reglene at styret måtte være flatt. Den gangen kontaktet jeg Birken, og fikk til svar at det avsagde bukkestyret kunne regnes som det. Nå er tydeligvis reglene endret, til ”alle modifiserte styrer er forbudt”, så da løste jeg det vet å sette på et vanlig flatt styre, og kappe ned bredden, og bruke barends. Da kommer jeg så nære sittestillingen på sykkelkrossen som mulig.
– Savner du ikke litt mer bredde på styret?
– Egentlig ikke. Det er litt rart å stå og tråkke med så smalt styre, men det problemet løser jo barendsene.
– Dempegaffel eller ikke, har jo alltid vært et emne for diskusjon. Hva har du landet på?
– Det vil alltid være et kompromiss som må inngås. I Birken regner jeg med at jeg har så god margin teknisk, at jeg kan jobbe litt ekstra i skogen, og ha lettere sykkel der landeveissyklistene er sterkere. Elitesporet ned ballettbakken er som asfalt å regne, så jeg føler ikke at stiv gaffel holder meg noe tilbake.
– Så hvor mye forskjell merker du fra sykkelkrossen?
– Ikke mye. Denne er faktisk lettere enn krossen jeg brukte. Jeg har kjørt flere bakkedrag på den nå, og den går sinnsykt fort oppover. Lavere vekt er å foretrekke. Rittet avgjøres gjerne opp Rosinbakken, og da vil jeg ikke ha mer å drasse på enn nødvendig. Jeg har fortsatt mareritt fra da Åsmund (Løvik, red.anm) støta på oss der i fjor.
– Ja, hvor vondt var det?
– Jeg kjørte alt jeg kunne. Han hadde vel 10 sekunder luke over toppen eller noe, og klarte å øke på flatene i motvinden. I år har jeg trent mye på fireminuttsbakker, og har lettere sykkel.
– HardRocx-Swix-laget har kjørt bra i år, og det virker jo som om det kjøres mye taktisk, foreligger det en strategi for Birken?
– Vi har ikke hatt noe taktikkmøte, men vi vil nok prøve å legge en slagplan. Vi har mange forskjellige ryttertyper på laget, som vi prøver å utnytte. Sesongen har gått over all forventning for oss, og vi håper å fortsette dette i Birken.
Fredrik Haraldseths Hard Rocx Circo Volante OX-3 Prototype:
Ramme: Circo Volante OX-3 prototype
Gaffel: Prototype karbongaffel
Hjulsett: Rojan Rundfarht Gutua 29, DT350 nav
Dekk: Thunder Burt 2,1 Liteskin, Blue Cure guffe. (avbildet med Thunder Burt 2,25)
Gir: Shimano XTR Di2
Bremser: Shimano XTR Race, KCNC Razor 160 mm bremseskiver
Krank: Race Face Next SL, 40t Easton drev
Kassett: SRAM XX1 10-42
Kjede: KMC X11SL
Pedaler: Xpedo R-Force Ti
Styre: Schmolke SL 540mm, C4 bar ends
Styrefremspring: Ritchey WCS 120mm/-17 grader
Setepinne: MCFK
Setepinneklemme: PRC
Sete: Pro Stealth Carbon, 142mm
Vekt: 7,5 kilo
BLAST FROM THE PAST: Barends er ikke gjengs på terrengsykler lenger, men både Fredrik Haraldseth og Åsmund Løvik (blant andre) foretrekker det.
INGEN GRUNN TIL Å LURE: Fredrik Haraldseth vant NM maraton i år.
BYGD I NORGE: Som det står på, Rojan-hjulene er håndbygget i Norge.
NESTEN LANDEVEI: Pedalene fra Xpedo er til forveksling lik landeveispedaler i utseende, bare mindre.
DJEVELEN ER I DETALJENE: Matchende gullbolter på flaskeholderen.
PLING: Ringeklokka brukes mest på treningsturer, men veier så lite at den like gjerne kan stå på i ritt.
TRANGT: Schmolke-styret er kappet til 54 centimeters bredde.
BARE TIL PYNT: Nesten. Ja, det er titanbolter i det styrefremspringet.
HER SKAL DET TRÅKKES: 40 tenner på tannhjulet foran for Fredrik. Med 10-42 bak, mener han å ha god utveksling. Og som han selv sier; – Hvis jeg ikke kommer meg opp Rosinbakken på 40-42, er rittet uansett over for min del.
INGEN TUNGVEKTER: Og funksjonen er ivaretatt med seteklemma fra PRC.
AERO ER ALT: Så Fredrik har fjernet topplokket fra styrelageret, og satt på et 120 millimeter langt stem med 17 grader negativ vinkel for å sitte bra.
ELEKTRONIKK: Fredrik kjører med en XTR Di2-gruppe fra Shimano.
LETT: Setepinnen fra MCFK veier ikke mye. Fredrik om sittestillingen: – Jeg har relativt korte bein og sitter langt frem på setet.
KORT OG BREDT: – Jeg bruker Pro Stealth året rundt, favorittsetet uten tvil. Føler jeg får bra støtte fra setet og tråkker med stabilt og effektivt.
IKKE MYE KLARING: Rammen tar egentlig bare drev med 38 tenner, men Fredrik har tatt sjansen på å montere et med 40 tenner. – Rammen er stiv, og samme hvor mye watt jeg har tråkket ned i pedalene har ikke drevet subbet i kjedestaget.
S-FORM: Bakrammen på HardRocx-rammen er utformet for å gi komfort.
10-42: SRAM XX1-kassetten har 10-42-utveksling, og det gir Fredrik de 11 girene han trenger for å komme seg over fjellet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.