Den moderne stisykkelen er utrolig allsidig, og et fint redskap hvis du har lyst til å prøve stisykling.
Noen av produsentene har også gjort en innsats for å lage egne stisykler for damer, og her gir vi deg både en innføring i hvorfor det lages egne damesykler, og hvorfor det heller ikke er slik at damer MÅ kjøpe damesykkel.
Hva må jeg se etter?
Størrelse
Det aller viktigste er at du treffer med størrelsen. Det hjelper ikke at sykkelen har kanonbra komponenter hvis størrelsen ikke er riktig.
Bruk derfor tid på å finne en sykkel som passer deg godt, og prøv gjerne forskjellige modeller. Ikke bare prøvesitt sykkelen stille inne i en butikk, spør om å få trille litt rundt på den.
Størrelsen, eller geometrien på en sykkel, er gjerne formulert som en tabell, hvor det er oppgitt ulike mål for ulike sykkelstørrelser. Og de aller fleste produsentene gir deg en pekepinn på hvilken størrelse som kan passe til din kroppshøyde.
Mer om dette lenger nede.
En gylden anledning til å prøve flere modeller kan være å dra på arrangementer eller festivaler som har sykkeldemoer med flere produsenter til stede med demosykler.
Type sykkel
Det finnes mange forskjellige sykkelkategorier innen terrengsykler, men her skal vi se på de to som er mest aktuelle for stisykling.
Lette stisykler
Dette er stisykler som egner seg godt hvis du trives godt med kondisjonsaspektet ved sykling, og har lyst til å sykle både raskt og effektivt over lengre distanser. Det som gjerne kjennetegner sykler i denne kategorien, er rundt 120-140 millimeter vandring(se faktaboks), og at de er forholdsvis lette og kvikke i sykkelfølelsen.
Stisykkel/endurosykkel
Hvis du synes utforkjøringene er noe av det morsomste med å sykle, og har lyst til å utfordre deg i terrenget, kan en litt grovere stisykkel eller endurosykkel være et godt valg. Disse syklene er gjerne litt tyngre, fordi de har komponenter som er laget for å tåle mye og hard bruk. Det går kanskje litt tregere oppover, men du får som regel en mye bedre opplevelse nedover. Disse syklene har som regel 140-160 millimeter vandring.
Hardtails og rittfulldempere
Hvis du først og fremst bare vil sykle langs grusveier, og gjerne konkurrere i ritt, kan en hardtail eller rittfulldemper være et godt alternativ. Disse syklene har som navnet tilsier ingen demping bak, og mellom 100 - 120 millimeter vandring foran, litt avhengig av sykkeltype.
MÅ jeg ha en damemodell?
Nei.
Du kan helt fint kjøpe en herremodell, så lenge du passer på å finne riktig størrelse. Hvis man tar de profesjonelle kvinnelige endurosyklistene og utforsyklistene som eksempel, sykler de aller, aller fleste av dem på samme sykler som mennene gjør. Forskjellen er nemlig ikke alltid så store, dette skal vi straks forklare.
Og dette er hovedbudskapet: Hvis du finner en sykkel du finner deg godt til rette på, og som passer deg godt, er det mindre viktig om det er en spesifikk damemodell eller ikke.
Ord og begreper
Vandring
Eventuelt dempervandring. Brukes for å beskrive hvor lang vandring det er på dempegaffel og bakdemper, altså hvor mye demperne kan komprimeres før de bunner ut. Generelt kan man si at jo mer vandring en sykkel har, jo bedre vil den dempe slag fra terrenget og gi deg bedre kontroll når stien blir skikkelige teknisk. Annet ord for dette er slaglengde.
Fulldemper
Terrengsykkel som har demping både foran og bak på sykkelen. Dempegaffelen sitter foran, bakdemperen sitter bak. Motsetningen til en fulldemper, kalles hardtail.(siden bakre del av sykkelen ikke har demping). De aller fleste stisykler er fulldempere
29-tommer
Sier noe om hjulstørrelsen på sykkel. De aller fleste moderne stisykler har 29-tommer hjul både foran og bak, men det finnes også såkalte “mullets” eller mix-størrelser, som har litt mindre hjul (27,5 tommer) bak, og 29-tommer hjul foran. Noen modeller har også 27,5-tommer hjul både foran og bak, og dette ser man også ofte på de minste størrelsene, og på noen av damemodellene. Kort sagt er fordelene med større hjul at man får en mer stabil sykkel som ruller litt lettere over røtter og hindringer, mens mindre hjul gir en litt mer kvikk og svingvillig sykkel.
OK, så hva er forskjellene?
Men hva utgjør egentlig en damesykkel? Det kan være mer enn bare overfladiske ting som farger og logoer.
Det varierer fra produsent til produsent, men gjengangeren er:
Bredere seter
Kvinner har generelt litt bredere bekkenben enn menn. Derfor er ofte det som gjerne kalles for damespesifikke seter litt bredere, for å gi bedre støtte når man sitter og trår på sykkelen. Det sagt, så har både forskning og utvikling vist at også menn kan ha nytte av å sitte på bredere seter, da alle kropper er forskjellige. Hvis man gjør det som kalles en sykkeltilpasning, er ofte det å finne riktig form på setet en viktig del av jobben.
Geometri
Når sykkelprodusenter har laget damemodeller før, har det vært på grunnlag av at kvinner generelt har litt kortere overkropp og lengre bein enn det menn har. Det vil som regel føre til at man lager en ramme med litt kortere overrør, som igjen gjør at man må heve frontpartiet for å ikke få en for nervøs sykkel.
Men ikke alle produsentene gjør det lenger slik i dag. Ser man for eksempel på modellen Juliana Rubion og sammenligner den med Bronson (tilsvarende modell) fra eierselskapet Santa Cruz, er de to så godt som identiske i geometrien for samme størrelse. Men Rubion kommer kun i størrelsene XS-S-M, i motsetning til Bronson som kommer i XS-XL. Igjen, så handler det vel så mye om å finne en størrelse som er riktig for deg.
Dempere
Djevelen er i detaljene, og spesielt et punkt kan være verdt å merke seg; dempertuning. Når en fulldempet sykkel produseres, gjøres de interne innstillingene i demperne etter en gitt gjennomsnittsperson (og vekt), og skal fungere til et bredt spekter av mennesker. Sykkelprodusenten Juliana viser til at kvinner i gjennomsnitt er lettere enn menn for en gitt kroppshøyde, og de bruker derfor ekstra tid på å tilpasse demperne til dette.
Dette er noe du kan få tilpasset i etterkant av et kyndig verksted, men om det er tenkt helhetlig på dette fra produsenten sin side, kan det være en fordel.
Styrebredde
Lenge hersket det en teori om at siden damer ofte har smalere skulderparti enn menn, var det heller ikke vits i å ha veldig brede styrer. Men på samme måte som at geometrien på rammen ikke behøver å være radikalt forskjellig, trenger heller ikke styrebredden være det. Flere av damemodellene blant stisykler kommer nå med styrebredde på 780-800 millimeter, slik at man heller selv kan kappe styret til ønsket bredde.
Aktuelle merker og sykler:
Trenden har variert - tidligere var det flere merker som hadde flere damespesifikke modeller i sortimentet, men når har mange av dem gått bort i fra det. De viser heller til at de har innført flere størrelser, og dermed har et større utvalg til å passe personer av ulik kroppshøyde og preferanse - uansett om det er kvinner eller menn.
Andre igjen har lagt seg på helt motsatt ende av skalaen, og skilt ut satsingen på damer som egne merker. Og til slutt finnes det noen som har løst det ved å ha noen få damemodeller i sortimentet.
Ikke alle disse merkene har distribusjon i Norge, men du kan få et inntrykk av hva som finnes på markedet, og orientere deg.
Juliana
Juliana har sitt utspring i Santa Cruz Bicycles, og er blant dem som virkelig tar oppgaven med å lage damesykler på alvor. Juliana lager fire fulldempede modeller til terrengsykling, helt fra rittfulldemper-enden av skalaen, til grov sti/endurosykkel. I tillegg har de en grussykkel.
Liv
Akkurat som Juliana, stammer også sykkelmerket Liv fra et annet stort merke; Giant. De har sykler i flere kategorier i terrengsykling; både rittfulldempere, stisykler og endurosykler. Ser man ut fra antall sykler de har å tilby damer, er de blant de sterkeste tilbyderne.
Canyon
Det tyske merket som selger sykler direkte på nett har også damesykler i de fleste sykkelkategoriene, også til terreng. Der er det to aktuelle modeller, begge i Neuron-serien. Plattformen er lik, men det er to forskjellige prisnivåer.
Neuron har vi testet tidligere, den sorterer i kategorien lett stisykkel, og vil være veldig aktuell hvis du primært sykler turer i marka-terreng, for eksempel rundt de store byene i Norge. Men den vil fint kunne tåle et besøk til steder hvor du finner mer nedoverrettet stisykling også.