Stadig oftere ser vi at produsenter av sykkeldeler plukker råvarene fra karbonhylla. Da Probike ville sende oss en stiv karbongaffel fra 4za Cycling Performance, tok vi imot med åpne armer. 4za (”Forza”) er leverandør av komponenter til belgiske Ridley.
Vi blei imidlertid forundra over at gaffelen ikke er å få tak i med skivebremsfester. Skivebremser representerer ikke lenger noe framtidig i sykkelindustrien; det er i høyeste grad nåtidas bremser. Derfor finner vi det merkelig at denne muligheten ikke holdes åpen fra produsentens side. Bare én av redaksjonens terrengsykler har v-bremser. Sånn er det i 2005. Hallo, 4za?
4za Lynx er relativt høy til stiv gaffel å være med sin A-K-verdi på 43 cm (”A-K” = målet på avstanden mellom aksling i senter, nav og topp, krone). Dermed vil denne gaffelen føre til minimal endring av geometrien på en stiv sykkel som normalt har en 80 mm XC-dempergaffel i front - en dempergaffel synker som kjent litt sammen med en syklist oppå.
Vi foretrekker generelt store, voluminøse dekk på våre sykler, siden dette gir bedre grep og høyere komfort på ujevnt underlag (Eksempler på slike dekk finner du ved å klikke her). Dette er enda viktigere på en helstiv sykkel. Det var derfor positivt å konstatere at 4za-gaffelen er brei nok til å romme dekk i ca 2,2-dimensjon, med sin drøyt 6,5 cm bredde mellom gaffelbeina.
Over stokk og stein
Dette er en lettvekter av en gaffel. Med sine ca 750 g i monteringsklar tilstand, vil denne kunne slanke de fleste sykler betraktelig. Vår tilårskomne Gekko Gecko blei flere hundre gram lettere da den fikk bytta ut den stive, litt uraffinerte stålgaffelen den opprinnelig hadde. Den lette fronten ga nytt liv til den trauste, gamle traveren. Den synlige karbonveven i grå-svarte toner under klarlakken er lekker, men det var delte meninger i redaksjonen om hvorvidt de store Lynx-logoene på gaffelbeina var tøffe eller ikke.
Etter montering var den første, naive reaksjonen omtrent som følger: ”Hæ, er det lite luft i framdekket? Eller har noen vært frekke og bytta ut 2,0-dekka med store, komfortable 2,3-dekk?”
Selvsagt ikke, det var karbonets livlige egenskaper som ga seg til kjenne i skogen: Små og store hindringer føltes bløte, nærmest snille, sammenligna med den gamle stålgaffelen. Alle skarpe kanter føltes rundere enn før. Årsaken ligger i at en god karbongaffel har en fleksibilitet i lengderetningen. I møtet med ujevnheter gir den litt etter. Dette gir dermed en behagelig og kontrollert fleks, nesten som om man har en bitteliten centimeters vandring i fronten. Denne lille mykheten har en helt annen karakter enn den mer vinglete følelsen som en lett aluminiumsgaffel gjerne gir.
De kryssvevde karbonfibrene fordeler nemlig kreftene fra underlaget i flere retninger og over ei stor flate. Dette tar den verste brodden fra hindringene før de forplantes videre og fanges opp av syklistens hender. Mindre ujevnheter slukes nærmest, mens større steiner og røtter som treffes i stor fart "visner" i gaffelens karbonvev. Dette fører til en mer kontant følelse og en generelt mer presis sykkel. Dermed bruker man mindre krefter på å fange opp ujevnheter i underlaget, og konsentrasjonen kan vies til å styre styre sykkelen rundt og over de neste hindringene. Dette gir en roligere og mer lettkontrollert front, og hender og håndledd belastes mindre.
Nettopp denne erkjennelsen ligger til grunn for hele demperrevolusjonen i sykkelindustrien.
De ovale beina er svært stive sideveis. Det gjør at man kan reise seg i pedalene og tråkke hardt med sykkelen vrikkende fra side til side uten at hjulet subber mot bremseklossene, og sykkelen blir rask og presis i styringa.
Hva vi likte
Hva vi ikke likte
Mangel på skivebremsfester!
Litt høy pris (først og fremst konsekvens av ovennevnte mangel)
Stor bunnplate på krona gjør det vanskelig å fjerne bunnring på styrelager uten spesialverktøy
Konklusjon
Alt i alt en stiv, men "snill" karbongaffel som har alle vesentlige mål og de kjøremessige kvalitetene på plass. Dette kan fort gjøre Lynx-gaffelen til en favoritt. Dessverre må vi tøyle begeistringa vår p.g.a. mangelen på skivebremsfeste. Nettopp denne vesentlige mangelen gjør prisen noe høy.