Tyske Bionicon er verdensledende innen sykler med justerbar geometri. Den første sykkelen, Bionicon Edison ble lansert i 2004. I dag finnes det fire ulike fulldempede rammer i Bionicons sortiment. Terrengsykkels testsykkel Golden Willow SC er lettest i serien og ble levert av Bionicons søsterselskap i USA, Bionicon US.
Pionerene bak merke sier selv de ble inspirert av måten fjellgeiter beveger seg i terrenget på i deres forsøk på å konstruere en sykkel som fungerer like bra oppover som nedover. Til tross for økende popularitet verden over har Bionicon ingen forhandlere her på berget. Terrengsykkel var så heldig å få prøve sykkelen på bratte stier i Sierra Nevada, California. Bionicon er ikke alene om å levere sykler med justerbar geometri. De fleste gaffelprodusenter har gafler med justerbar vandring i sortimentet, og denne justeringen kan benyttes til å endre en sykkkels styrevinkel.
Men Bionicons løsning er unik på flere måter. I takt med at du endrer vandringen på gaffelen endres også lengden på bakdemperen. Jo mindre vandring foran, jo mer strekker bakdemperen seg. Slik forblir krankhøyden den samme i alle posisjoner, og man slipper problemet med at rammen synker sammen i klatringer. Løsningen gjør det også mulig å endre sykkelens styre- og setevinkel med hele fem grader uten at sykkelen blir for høy eller lav i front. Og best av alt, justeringen er trinnløs og lett tilgjengelig ved å trykke inn en styremontert bryter.
Til rundbane, sti og utfor
Bionicons sponsede ryttere benytter Golden Willow SC i alt fra rundbane til Super D. Undertegnede benyttet sykkelen både til xc-ritt og et lite teknisk utforritt, og sykkelen fungerte overraskende bra til begge deler. Det var likevel da vi tok med sykkelen på stitur i kupert terreng at sykkelen virkelig viste sine sterke sider.
I nedoverposisjon fungerer Golden Willow akkurat så bra som vandring og vinkler skulle tilsi. Til tross for 9 mm QR er den dobbeltkronete gaffelen stiv og presis i styringen, mens bakhjulsopphenget er aktivt både under bremsing og tråkking. I ytterste nedoverposisjon er sykkelen veldig stabil og inspirerer til høy fart i teknisk terreng. Terrengsykkels testsyklist fant fort ut at han foretrakk å senke fronten noen få millimeter bortsett fra når utforkjøringene var på sitt aller verste. Dette for å få mer vekt over på forhjulet i krappe svinger.
Når det er slutt på utforkjøringene trykker du enkelt inn knappen og lener deg fremover til ønsket posisjon. Fronten senker seg, bakdemperen strekker seg og sykkelen er klar for klatring. Lener du deg for langt frem fungerer sykkelen dårlig til alt annet enn sittende klatring i ekstremt bratt terreng, men etter litt trening er det lett å få sykkelen i den posisjonen du vil. Ved sittende klatring får du sentrert vekten godt over begge hjulene uten å måtte innta unaturlige posisjoner, noe som gjør at du kan bruke all konsentrasjon og krefter på fremdrift istedenfor å holde forhjulet i bakken. Dette gjør at sykkelen klatrer like bra som flere rittfulldempere, spesielt i teknisk terreng.
Slaglengden til bakdemperen er lik i alle posisjoner, men brattere setevinkel og endret tyngdepunkt i oppoverposisjon gir mindre moment på bakhjulsopphenget. Dette gjør at sykkelen i realiteten er stivere i oppoverposisjon, noe som gjør underverker for tråkkeffektiviten.
Geometrien endres ved å enten løfte forhjulet eller lene deg fremover mens du trykker inn tommelknappen. Systemet krever noe tilvenning, og glemmer du å endre geometrien før en bratt bakke (enten opp eller ned) kan det være vanskelig å finne korrekt justering.
Den trinnløse justeringen gjør at det er lett å finne en mellomposisjon for bortoversykling og de gangene terrenget skifter for ofte til å endre geometrien.
Med en-fingers bremseoppsett er bryteren lett tilgjengelig og løsningen er mer elegant enn alle remote lockout-løsninger på markedet. Med intern slangeføring og dobbeltkronet gaffel er de to ekstra slangene som går fra styre til bakdemperen godt gjemt og beskyttet.
Lett å sette opp
Korrekt innstilling av sykkelen er lekende lett hvis du følger instruksjonene trykket på overrøret. Shock og gaffel er et 100 % integrert system, og gaffelens lufttrykk endres fra bakdemperen. Gaffelens reboundhastighet endres i takt med lufttrykket og kan ikke justeres individuelt. For
Terrengsykkels gjennomsnittlig lette testsyklist fungerte standardinnstillingene utmerket, men for de ekstremt fintfølende eller de som befinner seg i ytterkant av vektskalaen er det mulig å ettermontere reboundjustering. Gaffelen er fin i vandringen og du får brukt full vandring i alle posisjoner.
Bakdemperen har både rebound og plattform.
Alle Bionicons gafler har egen stemløsning som gjør at du trinnløst kan endre avstanden fra sete til styre. Løsningen fungerer greit, men kan føre til at du må bytte styre for å få hendene i den posisjonen du vil. Det finnes fester for både oversize styrer og styrer med vanlig diameter, men det kan være problemer med kompatibiletet med enkelte oversize og riserstyrer.
Bionicon Golden Willow er tysk ingeniørkunst på sitt beste, og sykkelen fungerer bra til alt fra tekniske xc-ritt til heisbasert sykling. Verdens ledende sykkelmerker har i mange år forsøkt å konstruere ”one-bike-to-do-it-all”. I øyeblikket er det Bionicon som leder kappløpet.