Pris: 8 490 kroner for ramme med styrelager
Importør: Probike
www.probike.no
Teknisk klatring: 4,5
Utfor: 5,5
Asfalt/grus: 4,5
Finish: 5
Valuta: 4
Vekt: 4
Sykkelglede: 5
Sum: 4,6 – Meget bra
Gaffel: Rock Shox SID Team 2008, 100mm
Gir: Sram XO hendler, X0 bakgir, X9 frontgir.
Drivverk: Truvativ Noir krank med Rotor Q-rings, Shimano XTR krans (11-34), Crank Brothers Candy SL pedaler
Bremser: Juicy Seven - 185mm skive foran, 160 bak
Hjul: Mavic Crossmax SLR med Maxxis Crossmark 2,25 dekk
Tilgjengelige størrelser: 16”, 18”, 20”, 22”
Anderledes utseende
Solid
Stiv
Høy front = bra nedover
Denne BMC-sykkelen fikk være med på en av mine flotteste sykkelopplevelser. Noe som gjør at jeg har et godt forhold til den. I juli i år var sykkelen med på Transalp Challenge i tillegg til at den var med på en del treningsturer rundt omkring i Oslo-Marka i ukene før rittet.
Sykkelen har med andre ord blitt testet over 60 timer og gått over 100 mil i variert og til tider bratt terreng.
BMC Team Elite 02 er i praksis BMCs toppmodell på hardtail-fronten i 2008 ettersom karbonramma Team Elite 01 ble trukket fra markedet i vinter. Karbonrammen er tilbake i kolleksjonen i 2009.
BMCs gjeveste aluminiumsramme byr på de samme rørprofilene som vi er blitt kjent med gjennom http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=527465&page=0&fpart=1 landeveissyklene deres. T-fasongen på overrøret går igjen på de fleste av BMCs rammer, så også på TE 02. I tillegg har rammen den karakteristiske fasongen på overgangen mellom overrør, seterør og setestag. Det er lett å se at dette er en sykkel fra det sveitsiske merket.
BMC TE 02 er en skikkelig kraftig ramme med en rammevekt på ca 1600 gram. Ikke spektkulært lett i forhold til dagens moderne karbonrammer, men helt på høyden med andre lette aluminiumsrammer uten Scandium i legeringen.
TE 02-ramma er laget av trippelredusert 7005-aluminium som er hydroformet. Resultatet av hydroformingen ser du spesielt på det ovaliserte underrøret og det T-formede overrøret.
Kjedestagene på rammen er superkraftige og BMC har ikke sett behov for en bro mellom stagene. Dette gir god dekk-klaring. Jeg syklet med Maxxis Crossmark 2,25 i Transalp og det var god klaring i bakramma til større dekk.
Setestagene på rammen er noe av det kraftigste jeg har sett på en ritthardtail før. De spriker også mer enn hva som er vanlig på andre sykler. Med skivebremser er det ikke lenger noe særlig vits med såkalt s-bøy på setestagene. Setestagene på BMC-sykkelen ser stive ut og er det også. Dønn stive.
Det er lett å tro at de kraftige sete- og kjedestagene ville gjøre sykkelen stiv og ukomfortabel å sykle på, men dette var ikke noe som slo meg i løpet av de mange kilometerene over alpene. Snarere var det presisjonen og den enormt solide følelsen der bak som virkelig var det som utmerket seg ved denne sykkelen. I bratt og teknisk terreng føles BMC TE 02 som en superrobust sti-hardtail som vil tåle alt du kan belaste den med. Med de kraftige dekkene var det full gass nedover, hver gang sjansen bød seg. Aldri var jeg bekymret for at noe skulle gi seg. Noe jeg helt klart ville ha vært på en 1100-grams karbonramme.
Utstyrspakken for øvrig var også satt samme med holdbarhet og funksjon i fokus. Mavic SLR-hjulsett med de tidligere nevnte 2,25 dekkene fra Maxxis i slangeløs UST-variant holdt kontakten med bakken. SID Team-gaffel av ny kraftig type stod for støtdempingen og Avid Juicy 7 med 185mm skive foran sørget for nødvendig bremsekraft i timelange utforkjøringer. Utstyret for øvrig var Syntace stem, setepinne og 62cm bredt karbonstyre, samt Sram XO bakgir og Truvativ Noir-krank med Rotor-klinger.
Utstyret fungerte bra hele veien over Alpene, men sykkelen var satt opp med ett ledd for kort kjede til å takle uvøren giring med ovale krank-klinger. Dette førte til et girarm og girøre-brudd i forseringen av en bakke på storeklinga og største tannhjulet bak. Ikke sykkelens feil, men noe å tenke på ved Rotor-bruk. Sjekk at kjedet er langt nok hele veien gjennom pedaltråkket.
Det flate og passe breie Syntace-styret er helt klart en favoritt for høyfjellsykling av denne typen. Lett og lavt til klatringene, solid og komfortabelt nedover.
En vurdering av SID-gaffelen kan leses i Terrengsykkel nr 16 som er ute i kioskene nå.
Konklusjon
Etter flere harde og lange dager med BMCs aluminiumsracer står det klart igjen at alu-hardtailen fortsatt har livets rett. Når materialet brukes så bra som det er gjort her får man en sykkel som virkelig tåler juling, uten at det veier alt for mye ekstra i forhold til karbon. BMCs design har også sørget for rikelig med dekk-klaring og en bakramme som virkelig gir selvtillit i tøft terreng. Vi hadde ønsket oss et ørlite grann lenger overrør og en litt lavere front til ren xc- og maratonrittsykling, men til superlangturer som Transalp og stisykling er geometrien bortimot optimal. Overrørshøyden er også noe vi kunne ha ønsket at var litt lavere. Det er mindre klaring til skrittet på denne sykkelen enn på de fleste konkurrentenes.
Hadde jeg valgt den samme sykkelen til Transalp igjen? Ja, det tror jeg, men jeg ville ha gamblet på lettere dekk. Den ekstra vekten i ramma i forhold til en karbonramme er mer enn veid opp for i tryggheten det gir i grove utforkjøringer og i den superpresise stivheten som denne rammen byr på. Liker du tøff stisykling med stiv hekk, men ser for deg at du gjerne vil sykle ritt også bør BMC Team Elite 02 være en sykkel med i vurderingen. Sykkelen vil føles enda kjappere med 80mm gaffel, men dette vil gå utover tryggheten nedover.