Vekt: 12,45 kilo
Importør: Probike
+ Supersolid og lett ramme
+ Fornuftig utstyr – RLC-gaffel
+ Supre bremser
+ Sagometer – gjør oppsett lett
+ Unikt utseende
- Høy pris og litt rimelig utstyr
- Høy krank
- Manglende kjedestagsbeskytter
- Litt smale dekk (Nobby Nic 2,25)
Stiv sveitser:
BMC Trailfox er blant testens letteste sykler. Likevel er den også en av de som gir det mest robuste inntrykket. Den eksklusive rammen fra feinshmecker-merket BMC har en suveren finish og et spesielt utseende. Vi gir plusspoeng for praktisk sagometer på svingarmen og ser oss fornøyd med den relativt rimelige, men meget fornuftige utstyrspakken. Syntace styredeler er supersolid og sørger alltid for presis og komfortabel styring.
Komplett Shimano SLX-gruppe gir vanvittig bra funksjon, men vi hadde ønsket oss litt mer raffinement til den prisen. Spesielt imponerte bremsene oss med solid funksjon og god ergonomi. Bremsene er rimelige, men skikkelig kraftige. Demperopphenget til BMC er en variant av fire-ledds-oppheng med svevende svingpunkt.
I terrenget blir det fort klart at den sølvgråe sykkelen er kapabel til det meste. Ramma er utrolig retningsstabil, stiv og pålitelig. Når det står på som verst nedover er det likevel lett å plassere hjulene presist og med selvtillitt. Både i stor fart og mer knotete partier overbeviser rammekonstruksjonen med god funksjon og trygghet. Fox-gaffelen er også et godt bidrag i utforkjøringene. I flatere terreng føles sykkelen balansert og fin. Det er lett å trå i gang og å holde farten oppe. Vår testsykkel kom med Nobby Nic 2,25-dekk, men vi byttet raskt til de kraftigere Continental Rubber Queen 2,4. Sykkelen kledde de kraftigere dekkene godt. Rubber Queen 2,4 er ekstremt store dekk og plassen bak var ikke større enn at dette akkurat gikk bra.
Oppover fjellet er demperopphenget tråkkeffektivt og RP2-demperen har en solid terskel som begrenser at sykkelen synker sammen. Men i tekniske klatringer foretrekker vi å klatre med bakdemperen åpen, da ønsket vi oss også vandringsjustering for å kunne senke fronten. Lås på gaffelen har kun sin funksjon på grus og asfalt. I terrenget er det en fordel med en gaffel som demper, men som kan skrus ned for å kompensere for en synkende bakende. En Talas-gaffel hadde vært en super oppgradering. BMC-sykkelen har også litt høyere krank en vi egentlig liker, men med riktig innstilt utgangssig (sægg) i bakdemperen fikk vi likevel aldri følelsen av å tippe over styret i brattene nedover. Her må det fabelaktige Syntace-styret på 70cm også ta noe av æren. Dette styret beviser at du ikke trenger oversize-dimensjon på styret for å få en solid front.
BMC Trailfox har en lett og superstiv ramme som virkelig er presis og trygg. Demperopphenget er aktivt og gir god respons i tråkket. Ingeniørkunsten og finishen er på toppnivå, men dette lar BMC oss betale for også. Testens rimeligste utstyrspakke beviser uansett at de rimeligere komponentgruppene byr på topp funksjon.
BMC Trailfox TF01 SLX
Ramme: BMC Trailfxox TF01
Gaffel: Fox F140 RL
Bakdemper: Fox RP2
Bremser: Shimano SLX
Hjul: Shimano XT, m/Nobby Nic 2,25-dekk
Gir: Shimano SLX
Krank: Shimano SLX
Kassett: Shimano SLX 11-34
Styre og framspring: Syntace vector lo-rider 25,4, Syntace Superforce
Sete og setepinne: Syntace P6 alu, Prologo Nago