/ Sykler

Test av Bob Ibex tilhenger

BOB Ibex er en bunnsolid, etthjuls tilhenger med fjæring, for deg som virkelig vil komme deg lengst ut i villmarka. Vi tok den med på noen fjellturer for å sjekke hvem som egentlig trenger fjæring for bagasjen.

Sist oppdatert: 4. november 2004 kl 12.25
Smooth: Tung last, mye stein, null problem.
Smooth: Tung last, mye stein, null problem.
Lesetid: 6 minutter

Hva?

BOB Ibex tilhenger

Testperiode

En sommersesong

Testforhold

Fjellveier og -stier

Pris:

NOK 3995 + 1399 for bag

Vekt:

7,5 kilo

Importør:

www.sport-casa.no

Web:

www.bobtrailers.com

BOB Ibex er tilhengeren for deg som elsker krevende terrengsykkel-ekspedisjoner med overnattinger og selvberging. Dette er redskap for deg som leter opp fristende langturer på kartet, ser på teltet som en naturlig del av bagasjen – og ikke minst; mer enn gjerne forlater de gruslagte fjellveiene til fordel for smalere stier og ulendte kjerreveier.

Ibex handler om at du med et par enkle håndgrep får 32 kilo lastekapasitet i en vanntett bag en halvmeter bak sykkelen din, balansert på ett hjul med fjæring som enkelt kan justeres etter vekta på bagasjen.

For de ekstreme turene

Vi har hatt Ibex på test siden forsommeren, og konkluderer med at dette er et solid førstevalg for de med ambisiøse og krevende turplaner. Holder du deg stort sett på grusveiene med bare litt enkel stisykling innimellom, kan du like gjerne velge den klart rimeligere Yak-modellen uten fjæring.

Det er mange år siden jeg kjøpte min egen BOB Yak-tilhenger, originalversjonen uten fjæring. Jeg ble fort frelst på konseptet, og det gjelder fortsatt. Hele poenget med etthjulstilhenger er at den kan tas med overalt, på smale stier følger den bakhjulet ditt uten å mukke, der underlaget skråner kraftig holder etthjulshengeren seg oppreist uten fare for å velte til siden, slik en tohjuls bagasjehenger utsetter seg for.

Men når farta er frisk og underlaget blir steinete, rotfylt eller bare realt humpete – sliter BOB Yak litt med bakkekontakten. Også med full last på over 30 kilo blir det en god del hopp og sprett. Dersom sprettingen skjer i en sving, kjenner du ekstra godt nappet i bakramma når hengeren lander og rykker seg selv tilbake inn på sporet. I tillegg begynner du etter hvert å bekymre deg over hvorvidt kameraet kræsjer borti gassboksene til primusen i trampolinekaoset som oppstår inne i bagasjebagen der bak…

Det er her BOB Ibex kommer inn.

Les også: Fri Flyt sine reiserepotasjer og turer fra Leirvassbu

Kan justeres etter vekt

Denne tilhengeren har fjæring på bakhjulet; det er festet i en enkel svingarm som byr på rundt tre tommer med skånsom vandring ved hjelp av en stålfjæret løsning. Denne demperen kan forskyves i innfestingen nederst for å tilpasse følsomheten etter vekta på bagasjen.

På første prøvetur innover en fjellvei i Jotunheimen var det ikke mye stisykling å hente, men jeg klarte ikke å holde meg – og skar ustanselig rett av veien, over grøfta og ut i terrenget. På slep hadde jeg to soveposer, telt, kokeutstyr og mat til to voksne og to småttiser. Det var en snodig følelse å råkjøre mellom einerbusker, steiner og vierkratt mens den store lasten duvet uanstrengt bak meg. De brutale grøftekryssingene var selvsagt barnslige provokasjoner for å se hvordan Ibex’en håndterte reale sprett til værs, og det var betryggende å kaste et blikk bak skulderen og se at hengeren fjæret silkemykt etter nedslaget.

Forskjellen til Yak’en var tydelig; Ibex ga en helt annen følelse av ro over det ulendte – og føltes lettere å trekke med mindre butting mot hindringene. Vel å merke med full last. Med lettere bagasje – rundt 12-15 kilo – var ikke forskjellen så umiddelbar, selv med fjæringen flyttet til letteste vektklasse. I de verste steinrøysene kjente jeg at fjæringen fungerte, men det er først når du skal trekke tungt over de mest uryddige terrenget at Ibex oppleves som en virkelig nødvendig oppgradering over Yak.

Krever tilvenning

Men hva med ryggsekk? Eller bagasjevesker? Selvsagt er dette ok løsninger til sitt bruk; en 50-liters ryggsekk funker fint til endurosykling på sti - selv om fjæring i bakenden er påkrevet hvis sekken blir tung. Bagasjevesker har jeg ikke erfaring med, så det må bli opp til andre å kommentere. Uansett kan jeg ikke se for meg hvordan jeg skulle kunne nyte en tur i terrenget med over 30 ekstrakilo lesset på selve sykkelen.

Dersom du gjerne vil ha en bagasjetilhenger, men i all hovedsak kommer til å befinne deg på den brede vei uten sprell i terrenget - er jeg mer usikker på om etthjuls-tilhenger er veien å gå. Husk at hver gang du stopper, må du med en fullastet etthjulshenger bruke krefter på å stabilisere sykkelen din sideveis, fordi hengeren vil dra i høyre eller venstre fallretning.

Disse kreftene kan føles svært voldsomme for nybegynnere på BOB-henger. Jeg har sett flere stoppe opp, sette beina i bakken - hvorpå sykkelen nærmest nappes ut av hendene på dem og velter sideveis fordi de ikke var forberedt på å måtte holde igjen. Dette er en vanesak som fort går inn i motorikken, men en tohjulshenger står hele tiden like støtt og vil ikke øve slike krefter på sykkelen din i det hele tatt.

Les også: Alt om Haukelifjell

Tohjulshenger mer stabil på veien

For en tur langs fredelige landeveier hadde jeg heller brukt en barnetilhenger med to hjul til bagasjetransporten. Disse er oftest romsligere, enklere å åpne for å hente ut småting - og mer stabile i lav fart med mye start og stopp. På asfalt og grus er det primært det smalere, mer trafikkvennlige formatet, den litt lavere rullemotstanden og den mye lavere luftmotstanden som er BOB-hengerens plusspoeng.

Detaljer som kun er interessant for de med eldre BOB-hengere: I 2000 fikk hengerne mer solide festeløsninger; med forsterkninger i gaffelen ved akselfestet, mer gods i endestykkene på akslingene - og mer brukevennlige låsesplinter som også er festet til gaffelen med gummilisser. Du kan kjøpe løs gaffel og ny aksling for å oppgradere, det er det verdt. Dekkene på Ibex er også av en langt bedre kvalitet enn de som kom med vår gamle Yak.

Helt til slutt; et ord om den vanntette bagen som kjøpes i tillegg. Jeg steilet først over den friske prisen på 1399 kroner - men innser at dette er en meget solid bag som du kan slite på i årevis uten trøbbel. Lukkingen er idiotsikker, og materialet virker svært slitesterkt - i en helt annen klasse enn BOBs tidligere bager. Med sine 92 liter er den et lite hakk mindre enn for eksempel Patagonias bager i samme prisklasse, men formatet er hendig til mer enn sykkelturer - og bagen er blitt flittig brukt også til andre slags utflukter. Den kan også kjøpes løst, uavhengig av hengerne - men leveres inkludert i prisen på Yak.

Les også: Freidig overtar Vassfjellet

KONKLUSJON: BOB Ibex er for deg som mener virkelig alvor med terrengsykkelturene dine. Dette er primært et hardcore redskap for alle som vil komme seg langt avgårde i ulendt terreng, og vil ha det optimale muldyret for å bære lasten. BOB Yak er lettere og mindre komplisert, og et sikkert valg for de som ikke legger lista helt øverst med tanke på utfordrende veivalg. Med en pris på 3195 kroner inkludert bag, er den også litt mer overkommelig for bankkontoen.

Publisert 4. november 2004 kl 00.00
Sist oppdatert 4. november 2004 kl 12.25

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen