De fleste toppsyklister har mulighet til å inngå egne sponsoravtaler med skoprodusenter, mens de ofte er strengt bundet av profflagets sponsorer av øvrig utstyr. At australske Bont satser hardt, er tydelig å se på landeveien: Mange av syklistene på de store Pro Tour-laga sykler med sko fra Bont, ikke minst vår egen Thor Hushovd.
Navnet har merket etter grunnleggeren Inze Bont, og mye av kompetansen ligger i hans nærmere 40 års erfaring som custom-produsent av in line-skøyter. Hos Bont lager de hele skoen selv. Dette til forskjell fra mange andre skoprodusenter, som ofte kjøper bl.a. sålen fra en produsent og limer sin egen overdel til denne. På grunnlag av over 20.000 scanninger av ulike føtter har Bont kommet fram til en lest de mener passer det store flertallet. Ut fra dette har de utviklet det alle skomakere har: Nettopp, en lest - "one of the finest cycling shoe lasts created", til og med.
Hvis du vil, kan Bont også lage en egen custom-sykkelsko til deg.
I tillegg framholder Bont at alle deres sko er håndlaget. Felles for alle skomodellene deres er det at de har 3 mm tynne og lette innersåler av formbart EVA, et skummateriale. Hardheten i dette materialet - for alle ekte nerder der ute - er på 65A. Deretter følger et tynt stofflag sundt foten, og utenpå det et lag "memory foam". Dette kan også formes med varme, i tillegg til å være lett, slitesterkt og uten å trekke til seg fuktighet. Rundt dette legges bånd à la bilbelter, som skal hindre skoen i å strekke seg og miste passformen. I sålen ligger det kryssvevd 3K 198 grams karbonvev utvendig og ensretta karbonfiber innvendig. Ensretta fiber gjør det sterkt i ønska retning, samtidig som det veier mindre enn kryssvevd karbonduk. Til slutt limes og sys overdelen til sålen, stropper og stramming festes, og overdelen gjennomhulles for hånd for å bedre luftinga.
Bont Vaypor XC
Modellen Vaypor XC er basert på landeveismodellen Vaypor. Produksjonsmetoden mer enn antyder at lav vekt, nøye utvalgte materialer og detaljorientering er i fokus. Den lave vekta er det første som slår en når man plukker skoa ut av skoposen de leveres i. Mon tro hvilken størrelse som veier de oppgitte 225 gram? Vi har selvsagt veid paret vi fikk. Med sine 282 gram pr. stykk i str. 42 er Bont Vaypor XC fortsatt ekstremt lette, og nesten 60 gram lettere enn den letteste skoen i vår test av lette, dyre rittsko i 2011. Det er mye! Bont Vaypor XC er med det den klart letteste skoen vi noen gang har prøvd. Fins det noen lettere på markedet? Ikke det vi veit.
Skoen strammes med en enkelt borrelås som går i en V tvers over nedre del av vrista, samt med en tradisjonell jekkespenne øverst. Vaypor XC slutter lavt, nesten tøffelaktig, omkring ankelkulene og hælen. Iøynefallende er den utstrakte karbonbruken som omfatter store deler av hælkappa. I front er overgangen mellom den luftehullperforerte kunstfiberoverdelen og såla kraftig forsterka med solide gummistøtfangere. Skoen bygger lite i høyden. Yttersålen er av myk, gripevillig gummi, og gummiknottene kan byttes ut ved slitasje. Midt under foten er det en pålimt gummiplate for både å beskytte karbonsålen og for å gi grep. Det er imidlertid ingen beskytter som skåner karbonfibrene rundt innfestinga til klossen som klikkes inn i pedalen.
Undertegnede, Terrengsykkels prøvekanin, bruker normalt str. 41 i de fleste andre skomerker. Med Bont gikk jeg opp en hel størrelse til str. 42, og den passer perfekt. Som nevnt, er skoen "heat moldable". Siden bakre halvdel av skoen opplevdes som noe smal ved første prøving, blei skoene satt rett i ovnen for individuell tilpasning før de blei tatt i bruk. Det betyr forvarma steikeovn på 70°C, vanlig over- og undervarme, i 20 minutter - uten innersåle i skoene. Etterpå satt de som spraya på foten.
Bont Vaypor XC i praksis
Bortover hellene på veien mellom gangen og den ventende sykkelen er skoene påfallende gode å gå i. Yttersålens gummi er behagelig myk og gripevillig, og i karbonsålen har Bont lagt inn en fin fleks. Denne fleksen ligger framfor klossene. Fleksen påvirker dermed ikke tråkket på negativt vis, hvor alle krefter skal omsettes i framdrift.
Første ordentlige tur er ofte avslørende for hvor komfortabel en sko egentlig er. Som nevnt, er Bont Vaypor XC en av de letteste skoene - om ikke den letteste - på markedet. Skal man lage en lett og rask rittsko, må tjukke putepartier bort. En Formel 1-bil duver heller ikke fløyelsmykt over ujevnheter i underlaget. Slik er det også med Bont Vaypor XC, med dens superlave vekt.
Trodde vi.
Første dag i Bont Vaypor XC var en hel arbeidsdag med testing av fulldempa 29ere til Terrengsykkel nr. 37 (i trykken i skrivende stund). Testinga innebar intervallkjør og runde på runde med bånn gass i Swiss Cup-løypa i Tesserete utenfor Lugano - potensielt nådeløst for føtter i nye sko. Den påfølgende dagen var føttene helt... fine! Ingen ømme punkter, ingen vonde fotsåler. Du verden, imponerende! Innersåla er tynn og lett, men er godt oppbygd, og har åpenbart støtdempende egenskaper.
Imidlertid var den karbondominerte hælkappa nokså oppskrapt allerede. Kun overflatisk, men det var etter en dag med ytterst få avhopp og fint lite trasking. Vi ville foretrukket en form for beskyttelse utenpå karbonet på hælkappa. Kanskje ville vekta gått opp med 10 gram, men Vaypor XC ville med det fremdeles vært blant markedets aller letteste terrengskomodeller. Vi var innledningsvis også nysgjerrige på hvor godt fastlimt de beskyttende gummiputene langs skoens utside i front sitter over tid, men så langt sitter de fortsatt der de skal.
Jekkespenna sitter lavt på skoens utside. Plasseringa gjør den noe utsatt for kvist og stein som sveiper langs skoens utside i trange partier. Det skal sies at slikt sjelden er noe problem, og vi har ikke hatt uhell med våre testsko. Men det er på sin plass å påpeke at plasseringa er en potensiell svakhet.
Konklusjon
Bont Vaypor XC er en super sko til sitt bruk: Ekstremt lett, men likevel forbausende komfortabel. Det er åpenbart at en så lett sko ikke er laget for røft stikjør. Det eksponerte karbonet på hælkappa er et tydelig eksempel på det. Selv om godfølelsen gjør at vi gjerne vil ta på Bont Vaypor XC før hver tur, uansett type tur, vil skoen måtte forbli en "finsko" som forbeholdes ritt. Prisen er dessuten langt fra avskrekkende. Bont er kanskje ganske ferske på terrengsko, men det kamuflerer de godt. Veldig godt. En liten justering av plasseringa av jekkespenna og noe tildekking av karbonet på hælkappa er tips til forbedringer. Til tross for et par små skavanker, får Bont Vaypor XC to store tomler opp.