Lommer: ”Olabukselommer” med borrelås foran, samt en "skjult" lomme med glidelås i en av disse, i tillegg til store lommer med borrelås bak.
Lufting: Stor åpning med glidelås over nettingstoff foran på begge lår.
Skotske Endura har et allsidig sortiment, men har siden oppstarten i 1993 hatt terrengsykling i all slags vær som en klar prioritet. Deres Singletrack-bukse er et tydelig uttrykk for dette: Den er laget av solid teflonbehandla cordura-stoff, og tåler faktisk en del regn og sølesprut før den føles våt. Om du "må nedpå" en tur i ei steinrøys, takler buksa dette fint.
I livet har den et flerdelt belte som kan strammes både på hoftene og i fronten. I gylfen har den vanlig glidelås og knapp bak den klikkbare beltespenna. Buksa kan dessuten strammes med borrelås nederst. Stretch-paneler på låras inn- og utside, samt under linninga bak, gjør at ytterbuksa føles behagelig på. Den sitter veldig godt, er lav i livet, og hekter ikke i setet etter en bratt utforkjøring.
Endura Singletrack vekker ingen oppsikt når man må stikke inn på kiosken for forfriskninger, og funker også som "vanlig" shorts for dem som er opptatt av denslags egenskaper ved ei sykkelbukse. De store, åpne baklommene anser vi imidlertid som litt unødvendige. Selv om de har åpning ute på sida, har de lett for å samle søle i møkkavær. Dessuten er det plenty med andre lommer på buksa.
Innerbuksa vi har prøvd (Endura Mesh Liner) kjøpes separat, og står dessverre ikke i stil med den fine ytterbuksa, selv om også innerbuksa er laget av et behagelig og bra stoff. Innerbuksa er usedvanlig høy i livet, og puta er fullstendig flat. Dette gjør at det føles som om man sitter på A-Magasinet. Etter noen turer har den lite å bidra med når det gjelder komfort. En annen innershorts (f.eks. Endura 8-Panel Coolmax/Mesh Liner?) kan være løsningen.
Vi anbefaler å ikke bruke lycrabukse under, siden det glatte stoffet gjør at ytterbuksa lett glir ned og hekter i setet.
Plusser:+Solid stoff, god slitestyrke+Pen pris+God passform på ytterbuksa+Tøft utseende+God strammeløsning, sitter godt på
Minuser:-Store baklommer er unødvendig, og samler mye sølesprut fra bakhjulet-Skuffende passform og kvalitet på innerbuksa-Litt klam på varme dager
Kort sagt om Endura Singletrack Shorts:Det er et irriterende misforhold mellom den fine ytterbuksa og den på alle måter billige innerbuksa. Ytterbuksa får tommel opp fra oss, og er bra kvalitet til en bra penge. Siden inner- og ytterbukse kjøpes hver for seg, anbefaler vi å bruke pengene på ei annen, skikkelig innerbukse med ordentlig pute til å ha under.
* = Endura har ingen norsk distributør, men distribueres via Endura sentralt til flere norske butikker.
Mavic Stratos
Pris*: | Ca 1200 kr (bukse med innerbukse) |
Vekt, ytterbukse: | 193 g (str. M) |
Farger: | Svart |
Størrelser: | XS-XXL |
Utseende: | 1 2 3 4 5 6 |
Passform: | 1 2 3 4 5 6 |
Innerb./pute: | 1 2 3 4 5 6 |
Lufting: | 1 2 3 4 5 6 |
Importør: | Deler A/S |
Nett: | www.mavic.com |
Lommer: Sømløse (påsveisa) smålommer med glidelås på hvert lår.
Lufting: Ingen ut over perforering av stoff på hoftene, samt innerbukse med nettingstoff à la Brynje på utside lår på innerbuksa.
Den franske hjulkjempen Mavic har omsider våget å sette sitt eget merkevarenavn på klærne de lager. De er ikke ferskinger på klesproduksjon, men har tidligere sydd Adidas-merkelapper på dem.
Etter vår mening er det ingen grunn til blygsel hos Mavic: Stratos er toppmodellen blant deres blafrebukser. Den har glidelås i gylfen og to trykknapper over denne i fronten i livet. Knappene sitter godt, og vi har vært litt engstelige for å rive i stykker stoffet rundt dem, men etter mange måneder med bruk holder de fortsatt, så engstelsen har nok vært unødvendig. En borrelås på hver hoft sørger for at buksa sitter på, og sammen med stretch under linninga i midten bak, er dette akkurat nok: Mavic Stratos sitter godt på. Svært godt. Den er akkurat riktig fasongsydd, er lav i livet, og glir ikke ned. Dette sørger for at den "aldri" hekter i setet. Ei baggybukse som ikke hekter er det vi alltid har ønska oss.
Stoffet i ytterbuksa er tøyelig, veldig lett og luftig, og veier faktisk mindre enn de aller fleste tradisjonelle lycra-sykkelbukser med seler. Kvaliteten på stoffet gjør at Mavic Stratos nok ikke er like robust ved tryn som f.eks. Endura- eller POC-buksa i testen. Det lette stoffet gjør at de små lommene på låras utside blir upraktiske til alt annet enn et bankkort eller lignende. Et lite nøkkelknippe virker tungt i den lette buksa, og blir hengende og daske. Mavic kunne altså like gjerne spart seg å sveise på lommene, eventuelt plassert dem høyere på buksa.
Innerbuksa er også av det luftige slaget, og den er ekstremt elastisk, men sitter likevel behagelig stramt og presist på i bruk. 3D-puta er sømløs og har ulike tykkelser, og er av samme type som dem man finner i noen av Mavics beste lycra-bukser. Den kan ikke festes til ytterbuksa, men dette er ikke nødvendig her. Mavics innerbukse er den beste vi i Terrengsykkel-redaksjonen har prøvd - helt på høyde med hvilken som helst topp lycrabukse. Totalinntrykket gjør at vi ikke synes den oppgitte prisen er spesielt høy.
Plusser:+Florlett, luftig stoff+Fabelaktig god passform og pute på innerbuksa - sitter svært godt på
Minuser:-Lite funksjonelle lommer
Kort sagt om Mavic Stratos:Mavic Stratos har en fenomenalt god passform, er lav i livet, og den sitter godt på, uten å gli ned og uten å stramme noe sted. Mavic Stratos er ganske enkelt den beste stisyklingsbuksa vi har prøvd, ikke minst takket være den fantastiske innerbuksa.
* = På grunn av få forhåndsordre ved innsalgsprosessen har den norske Mavic-importøren Deler A/S ikke tatt inn denne modellen for i år, men kommer sannsynligvis til å utvide sortimentet for kommende sesong. Den anførte prisen er derfor omtrentlig.
Pearl Izumi Veer
Pris: | 1499 kr (bukse med innerbukse) |
Vekt, ytterbukse: | 273 g (str. M) |
Farger: | Svart, hvitt |
Størrelser: | S-XXL |
Utseende: | 1 2 3 4 5 6 |
Passform: | 1 2 3 4 5 6 |
Innerb./pute: | 1 2 3 4 5 6 |
Lufting: | 1 2 3 4 5 6 |
Importør: | Trollsport |
Nett: | www.pearlizumi.com |
Lommer: Lommer med glidelås på begge lårs utside.
Lufting: Ingen ut over nettingstoff i front og under linning bak.
Pearl Izumi er en av de gode, gamle tungvekterne innen sykkeltekstil, og har det vi kan kalle et nokså jålete drag over mange av produktene sine. Buksemodellen Veer er et tydelig forsøk på å tekkes både rittsyklister og stisyklister, og også denne har et elegant preg. Et dominerende trekk ved Veer-buksa er dens store frontpanel av nettingstoff. Dette gir opplagt veldig god lufting, og ser ikke rart ut mot den svarte innerbuksa. Ytterbuksa for øvrig er laget av et tøyelig, behagelig stoff - også det luftig.
Det er ingen knapper, glidelåser eller annet tradisjonelt i fronten av buksa. Stramming foregår ved en stor borrelås på hver hoft. De løse strammestroppene med borrelås er breiere enn dem som er fastsydd på linninga. Det gjør at borrelåsen lett hekter i sykkeltrøya, noe som irriterer litt. Innerbuksa er like stilig som ytterbuksa, og gir en frækk "boxershortskant" med hvite Pearl Izumi-logoer. Innerbuksa klipses fast i ytterbuksa på sidene. Innerbuksa er laget av en høyelastisk kombinasjon av polyester og lycra, og har en 3D-pute av høy kvalitet, som inntil nylig var Pearl Izumis beste, og som tilsvarte den i lycra-toppmodellene. Imidlertid er innerbuksa litt høyere i livet enn vi liker. Den sitter ikke like stramt og behagelig som Mavics innerbukse. Dette gjør at de gode egenskapene i puta ikke kommer helt til sin rett.
I bruk oppleves Pearl Izumi Veer som veldig luftig - den luftigste i denne testen. Derfor er den ypperlig til varme dager i skogen.
Plusser:+Lett, luftig stoff+Stilreint utseende
Minuser:-Høy pris-Innerbuksa er høy i livet, sitter litt dårlig på-Borrelåsen for stramming i livet hekter seg fast i trøya
Kort sagt om Pearl Izumi Veer:Pearl Izumi Veer er en stilrein og elegant bukse. Den er veldig luftig, takket være nettingstoffet i fronten. Buksa er litt stor i størrelsen, så hvis du anser deg som en typisk M-syklist, kan du vurdere str. S. Med Veer er Pearl Izumi veldig nær full klaff, men enkelte smådetaljer trekker ned helhetsinntrykket. Primært ønsker vi oss en litt strammere innerbukse som er lavere i livet.
POC Flow
Pris: | 1099 kr (uten innerbukse) |
Vekt, ytterbukse: | 330 g (str. 32") |
Farger: | Svart, rødt, himmelblått |
Størrelser: | 28-38" |
Utseende: | 1 2 3 4 5 6 |
Passform: | 1 2 3 4 5 6 |
Innerb./pute: | Ikke testa |
Lufting: | 1 2 3 4 5 6 |
Importør: | Roxee Sport A/S |
Nett: | www.pocsports.com |
Lommer: En bak laminert glidelås på venstre lårs utside.
Lufting: Ingen.
Svenske POC er opprinnelig et merke med skiklær, -briller og -hjelmer. I 2009 tok de spranget inn i terrengsyklinga i 2009 med både beskyttelsesutstyr og bekledning med sprek design og freske farger. Raskt har de knytta til seg store, internasjonale ekstremsyklister som Martin Söderström, Andrew Shandro og Robin Wallner, samt trialfantomet og YouTube-fenomenet Danny Macaskill. Her hjemme gir den store, karakteristiske POC-logoen beskyttelse til knærne til bl.a. Mads André "Makken" Haugen og utformester Emil Carlson.
POC Flow er den groveste og mest frikjøringsretta buksa i denne testen: Buksa er laget av skikkelig robust cordura-stoff. POC-logoen pryder venstrelåret, mens ei lomme skjuler seg bak en laminert glidelås på høyrelåret. Fronten og under linninga i midten bak er det stretch. Gylfen har tradisjonell glidelås og trykk-knapp. Det er ingen strammeinnretning på buksa, men til gjengjeld kan den brukes med belte. Vi har faktisk brukt POC Flow uten belte for det meste, og det har funka bra. Det røper at passformen er god.
Buksa tåler en støyt og vel så det, og sømmene er kraftige. Selv om stoffet er kraftig, oppleves den mindre klam enn man kan anta. Et luftig kunstsoff dekker innsida, så den ikke gnager på knær og lår. Det medfølger ikke innerbukse, og det bør man ha på lengre turer som ikke bare går nedover. POC har heller ingen enkel innerbukse som de andre i denne testen. Brattprofilerte som de er, er innerbuksa Hip VPD Shorts (veil. 799 kr) deres eneste alternativ. Vi har ikke prøvd denne, men anser dette som litt i overkant polstra for de fleste på en vanlig stitur.
Plusser:+Solid, slitesterkt stoff+Barskt utseende+Overraskende lite klam
Minuser:-Høy pris-POC mangler en enkel innerbukse, har kun med VPD-beskyttelse
Kort sagt om POC Flow:Testens "grovis". God passform og stretch gir likevel god komfort i denne buksa med det supersolide stoffet. Er du stisyklist som tilbringer en og annen dag i heisanlegget, er POC Flow et nærliggende og godt valg. Et enkelt, men kult utseende trekker opp.