Forsøket ble latterliggjort, men Cannondale har fortsatt å være nyskapende.
Det er over ti år siden Jekyll-serien ble lansert.
I 2012 kommer den i tre karbonutgaver og to alu-utgaver.
Testsykkelen, Jekyll Alloy 3, er den beste av metallmodellene. Den har en Fox 32 Talas-gaffel med 150 mm vandring, som kan senkes til 120 mm i kort innstilling til de bratteste motene.
Også bak kan vandringen på den proprietære DYAD RT2-demperen kortes fra 150 mm til 90 mm ved hjelp av en styremontert bryter. Innstillingene er ulike, og oppleves som forskjellige utover vandringen.
Tross et designmessig utfordrende oppheng, ser Jekyll ut som en ryddig stisykkel.
Den har et lavt plassert tyngdepunkt. Straks vi slengte beina over den, merket vi at Jekyll er velbalansert. Sittestillingen kjennes umiddelbart riktig.
Sykkelen er tyngst i testen med 13,6 kilo, men den oppleves ikke som tung på transportetappene. Med demperen i klatremodus tråkker Jekyll som en råtass i lange stigninger på jevnt underlag.
Som doktorfiguren med samme navn, har også Cannondale Jekyll en splittet personlighet.
På toppen vipper du bryteren over i full vandring, og du er klar til å gi gass nedover. Demperne sluker grådig ujevnhetene, og sykkelen viser igjen sin gode balanse. Solide bremser bidrar med kontroll. 15 mm bolter i opphenget gir stivhet i koblingene mellom hovedtriangel, demper og bakramme.
Det øker presisjonen i slagete og svingete terreng. Imidlertid savnet vi heve-og senkepinne, noe som hører hjemme på sykler i denne kategorien.
Vi målte Cannondale-styret til 66 cm bredde, selv om den oppgis å ha 68. Vi skulle gjerne hatt et på 70 cm eller mer for økt kontroll i høy fart og i vanskelige partier. I tekniske klatringer henger Jekyll litt på kanter og store hindringer.
Det merkes at hjula er tunge, og at Hans Dampf-dekka er av budsjettutgaven Performance, som ikke griper like godt som den mykere PaceStar-varianten.
Nye Cannondale Jekyll er en vellykket, moderne stisykkel.
En heve-og senkepinne og et bredere styre er oppgraderinger som kunne skapt en nesten perfekt sykkel.
Tekst: Gaute Reitan, Øyvind Aas og Kristoffer H. Kippernes.Foto: Colin Eick
CANNONDALE JEKYLL ALU 3
PRIS: 30 000 kroner
VEKT: 13.67 kg
IMPORTØR: Intercykle
STØRRELSE TESTET: M
VURDERING
UTSTYR: 4
STIKLATRING: 4
TEKNISK UTFOR: 5
RASK UTFOR: 5
TRANSPORT: 5,5
SYKKELGLEDE: 5
FINISH: 5
SNITTKARAKTER: 4.8
Plusser:
+ Veldig godt balansert
+ Lavt tyngdepunkt
+ Bakdemperens to innstillinger gir allsidighet
+ Nærmest XC-kvikt fraspark i klatremodus
Minuser:
- Billige dekk med hard gummi
- Mangler heve-senke-setepinne
- Bedre styre ville gitt bedre kontroll
- Ikke veldig pløsj bakdemper i teknisk terreng
UTSTYR:
STØRRELSER: S, M, L, XL
GAFFEL: Fox 32 Talas RL
BAKDEMPER: Fox DYAD RT2
BREMSER: Avid Elixir 7, 185 mm foran/bak
GIR: Shimano XT/ SLX/ SRAM X7
HJUL: Sun Ringlé på Formula-nav
DEKK: Hans Dampf Snakeskin Performance 2.35
KRANK: SRAM S1400 22-33-44
STYRE OG STEM: Cannondale C2/ C1
SETE OG SETEPINNE: Cannondale Stage, Cannondale C2
VANDRING F/ B: 150 mm, 90-150 mm, justerbar