Pris: ca 25 990 kroner
Vekt: 12,45 kilo
Importør: Cannondale Europa
+ Suverene bremser
+ Solid og funksjonelt drivverk
+ 15 mm aksling og 1,5 toms styrerør
+ Pålitelig, presis og leken
+ Livstidsgaranti
Lett, men med kvalitetsproblemer.
Cannondale Rz140 6 er den amerikanske produsentens rimeligste stisykkel med 14 centimeter vandring. Sykkelen koster likevel snaue 26-tusen kroner og byr på en aluminiumsramme med eksklusiv finish i typisk Cannondale-stil. Nedpussa sveiser og seterør i ett stykke med krankhuset er detaljer som er med på å gjøre en stilig og stiv frontramme. Bakramma har setestag i karbon og et lite ledd over bakhjulsfestet.
På Rz140 6 får du fin Fox-gaffel med låsing og ekstra kraftig kronerør spesielt for Cannondale. Utstyrspakka for øvrig er rimelig, men funksjonell. Bremsene er veldig gode, og SLX-drivverket knirkefritt. XT-bakgiret fungerer mest som et salgsargument for gutta i butikken.
I terrenget er førsteinntrykket bra. Ramma føles stiv og presis, noe Cannondale vil hevde kommer av det spesielle seterøret. Den kraftige fronten med både 15mm aksling og 1,5 tommers styrelager til god presisjon. Cannondale-sykkelen føles leken og spretten i terrenget og gir supert fraspark under klatring på jevnt underlag med terskelen på på bakdemperen. I de bratteste bakkene savner vi vandringsjustering i gaffelen da ramma synker mye sammen bak. Spesielt når vi ønsker å la bakhjulet bevege seg fritt uten terskel på demperen. I tekniske motbakker er Cannondale-sykkelen av de minst overbevisende i denne testen. Det relativt uraffinerte demperopphenget klarer ikke å utnytte potensialet som ligger i sykkelens lave vekt.
Nedover er sykkelen best når det er teknisk og vanskelig. Fronten gir selvtillitt mens bakdempingen er myk og jevn, dog litt preget av hard bremsing over grove steinrøyser. Bakenden henger liksom ikke med den bunnsolide fronten.
Sykkelen kommer levert med relativt smale dekk, Schwalbe Nobby Nic i 2,25-versjon. Vi byttet til Continental Rubber Queen 2,4 i løpet av testen, men fikk da problemer med klaring mot seterøret. Det ble litt for trangt for det store dekket. Schwalbe Big Betty i 2,4 fikk likevel plass, så dekk-klaringen er relativt god, men burde vært bedre.
Noe som ikke er så bra er at hjulene på sykkelen raskt ga etter. Bakhjulet ble veldig tidlig slakt, noe som er dårlig på en sykkel i dette segmentet. Hjulene er bygget rundt solide kvalitetsnav fra DT Swiss, men dette hjelper lite hvis selve byggejobben er dårlig. Felgene er også for smale for bruk med reale stidekk.
Vi opplevde også at bakramma løsna og at slark oppsto her. Dette på under en uke hard sykling. Det var også vanskelig å få setepinnen til å sitte ordentlig oppe.
Den supre frontramma blir hemmet av et for enkelt demperoppheng og irriterende kvalitetsproblemer.
Cannondale Rz140 6
Ramme: Cannondale Rz140 alu med karbon setestag
Gaffel: Fox 32 RL FIT 140
Bakdemper: Fox RP2
Bremser: Avid Elixir R
Hjul: DT Swiss 370-nav, Mavic XM317-felger, Schwalbe Nobby nic 2,25 dekk
Gir: Shimano SLX/XT bakgir
Krank: Shimano SLX
Kassett: Shimano HG 61 11-32
Styre og framspring: FSA XC 282 riser, Cannondale XC 3 1,5”
Sete og setepinne: FSA FR 270, Cannondale Stage