Pris: 35.999 kr
Vekt: 9,6 kilo u/pedaler
Utstyr: 5,5
Teknisk klatring: 5
Grus: 5
Utfor: 5,5
Finish: 6
Sykkelglede: 5,5
Vinnerpotensiale: 5,5
Snitt: 5,43
(Delt testseier med Ghost Lector WC)
Ramme og gaffel: Taurine karbon, Lefty Speed Carbon DLR 110
Hjul: DT 240 nav, DT 1,4 xr felger, DT aerospeed eiker og Maxxis Monorail 2,0 dekk
Bremser: Avid Juicy 7 carbon 160mm
Styreoppsett: Control Tech karbon flatt styre, Lefty SI3 styreframspring
Seteoppsett: FSA SLK karbon 31,6 350 setepinne, Fizik Gobi sete
Gir: Shimano XTR Shadow bakgir, XT frontgir og XTR girspaker
Krank og krans: Cannondale SI carbon BB30 krank, Shimano XT 11-34 krans
Karbonsykkelen Taurine ble lansert foran 2007-sesongen, og var Cannondales første i det gråsvarte supermaterialet. Taurine 1 er kun ett trinn ned på stigen fra den modellen profflaget deres bruker. Ramma er satt sammen av rør som er støpt og tilpasset hver for seg, og så limt til hverandre før en vev av karbonmatter legges på i skjøtene. Kjedestagene er flate for økt komfort, mens fronttriangelet er forsterket inn mot det overdimensjonerte styrerøret for å tåle hardkjør.
Med DT-hjula, med hvite felger, nav og aero-eiker og hvite Avid Juicy 7-bremser ser også Cannondale Taurine 1 utrolig bra ut. Cannondales egen SI-karbonkrank med BB30-patent (lagre inni krankhuset, gjennomgående aksling på 30mm diameter) er superstiv og lett, faktisk både stivere og lettere enn Shimano XTR. Også gaffelen er Cannondales egen. Den har et langt navn, Lefty Speed Carbon SL 110 DLR2, og like lang vandring, hele 110mm. Stort innslag av karbon også her bidrar til å holde vekta på gaffelen nede på imponerende 1225g! Totalt veies sykkelen pent inn på 9,6 kg uten pedaler.
Lefty-patenten gjør at Cannondale holder styrevinkelen på 70º, trass i 110mm vandring i front. Om du synes den ser rar ut, vil denne skepsisen blåses vekk på første tur. Gaffelen er superpresis, og merkbart mer vridningsstabil enn alle andre gafler på markedet i denne kategorien. Stivheten kommer godt med både i stående klatringer og ned slemme røyser. Pek, hold fast, og gaffelen tar deg trygt ned. Den har ikke fjernstyrt lås, men låsehendelen sitter på toppen av gaffelen, så den er likevel veldig lett å nå i fart. Den ekstra vandringen gjør at du også kan gi på litt ekstra ned bratthengene. Bommer du på godsporet kan gaffelen redde deg inn i løypa igjen. Dette kommer godt med i ritt i tekniske løyper, noe Cannondale Taurine 1 fikk bryne seg på i testperioden.
Overrøret på vår testsykkel i størrelse medium var på lange 59cm. Det gjør at Taurine-en faktisk føles lang og lav, og sittestillingen er utstrakt og offensiv. Dette forsterkes også av det 56 cm smale Control Tech-karbonstyret. Sykkelen er laget for å kjøres fort! Imidlertid ville flere av sykkeltesterne på ca 180cm gjerne ha setet høyere enn setepinnens maksmerke. Dette skal ikke være nødvendig på en M-ramme.
De flate setestagene gjør at ramma får en viss komfort og bedre grep mot underlaget. Samtidig kjennes den lynrask ut: Sykkelen er lett å få opp i fart, med lav vekt er farta også lett å opprettholde over bakketopper. Det lave overrøret gjør den fin gjennom svingene. Når de tekniske utforkjøringene skal forseres ned igjen, gjør gaffelen som nevnt et super jobb. De lekre Juicy 7 Carbon-bremsene bidrar med presis skrubbing.
Maxxis Monorail-dekkene var et hyggelig, nytt bekjentskap.
Styret er dessverre for smalt etter vår smak, slik at sykkelen fort virker litt nervøs i høy fart nedover og på smal sti. Et styre med en liten oppsving og bredde over 60 cm ville vært vår eneste oppgradering. På den måten får man også maks utbytte av den flotte Lefty-gaffelen som har mer vandring enn noen av de andre XC-syklene i denne testen.
Cannondale Taurine 1 er en kanonsykkel. Stiller du med denne i sesongens ritt, har du kun deg selv og eget treningsarbeid å skylde på, hvis det ikke går fort nok.