Som hos så mange andre sykkelprodusenter er det også hos Cannondale karbon som står i fokus. Cannondale mener nå at karbonteknologien endelig har kommet så langt at man kan lage bedre terrengsykler i karbon enn i aluminium, som er materialet Cannondale i all hovedsak har jobbet med frem til nå. Carbon er imidlertid på ingen måte noe nytt for Cannondale, tenk bare på Cannondale Raven Carbon som så dagens lys for noe sånt som syv år siden. Mye har imidlertid skjedd siden det, og det er vi sykkelentusiaster selvfølgelig veldig taknemmelige for.
Som de fleste vet designer og produserer ikke Cannondale sykkelrammer alene, men sykkelrammesystemer, eller systemintegrasjon (SI) som er Cannondales egen definisjon på det de driver med. Dette er noe Cannondale har drevet med i 15 år, siden den første Headshock gaffelen så dagens lys, og det er noe de nå satser på mer enn noen sinne. Gjennom å designe de sentrale komponentene til hverandre, mener Cannondale at de i man får bedre sykler som rett og slett fungerer bedre som en helhet. SI vil slik gi brukerne en bedre sykkelopplevelse. Det dreier seg ikke om bare å lage den beste eller letteste ramma, men om det beste helhetlige produktet.
Da Cannondale satte seg ned for å lage sine nye XC og Maraton toppmodeller var det i all hovedsak fire stikkord som sto frem som spesielt viktige; vekt, stivhet, styrke/holdbarhet og komfort.
For å oppnå det de ønsket med de ulike syklene valgte cannondale å bruke ulike produksjonsmetoder for å lage henholdsvis Rush Carbon (maraton fulldemper) og Taurine, som er Cannondales nye hardtail-toppmodell. Fronttrianglet på Rush Carbon er en monocoque konstruksjon, der Cannondale har brukt karbonfibre med høy modulus (stivhet). Lag med karbonfibre er lagt i en form sammen med en spesiell blanding epoxy. Formen lukkes og flere luftblærer brukes til å trykke karbonen til formen slik at den får det utseendet vi ser. Rammen blir etterpå varmebehandlet slik at epoxyen blander seg med og binder alle karbonfibrene sammen. Grunnen til at monocoque ble valgt for Rush Carbon var fordi denne produksjonsmetoden tillater komplekse former slik at ønsket torsjonstivhet kan oppnås i en svært lett ramme. Alle svingpunkter, krankhus og demperfeste er i aluminium. Disse legges i formen sammen med karbonen og er slik støpt fast.
Taurine er produsert gjennom en prosess som kalles co-cure. Her er alle rammerørene enkeltvis støpt, på samme måte som fronttrianglet i Rush Carbon, for deretter å bli varmeherdet (også som Rush ramma). Videre kuttes og tilpasses rørene slik man har kuttet og tilpasset rør til sykkelrammer i uminnelige tider. Rørene limes sammen med en spesial blanding av epoxy før det legges et ekstra lag med karbon rundt rørskjøtene. Ramma etterbehandles enda engang med varme slik at epoxyen i karbonen binder ekstralagene med karbon rundt rørskjøtene sammen med rørene selv. Dette er en produksjonsmetode som muliggjør svært lett vekt og man har svært god kontroll på buttinger i rørene. Canondale mener dette er den beste metoden for å oppnå en lett, stiv og holdbar klassisk hardtailramme. Taurine er laget av en blanding av høy modulus karbonfibre og intermediate karbonfibre, for å få den ønskelige balansen mellom stivhet, styrke og komfort.
Systemintegrasjon
Som nevnt har Cannondale jobbet med systemintegrasjon i 15 år. Cannondale er fast i troen på at man gjennom å integrere de ulike delen på en sykkel til en del vil føre til bedre sykler og slik en bedre brukeropplevelse. Systemintegrasjon gjør det mulig for Cannondale å designe og bygge en komplett sykkel uten noen former for kompromier eller begrensninger. – delene som er del i Si systemet er ramme, styre og stem kombo, gaffel og frontnav, styrelager og krank med lager.
Styrelageret er oversized (1,5”) og lagerene dyttes direkte inn i ramma. Cannondale er så fornøyd med dette at de ikke har gjort endringer på selve lagerkonstruksjonen på 10 år.
Styrerør og stem komboen er ny for 2007 og er laget av ett stykke aluminium og er laget ved dobbel 3D forging. Styrerør og stemkomboen veier kun 250gram.
Lefty Carbon SI SL er den letteste gaffelen på markedet med 100+ millimeter vandring. Gaffelen veier 1225 gram uten styrerør – stem komboen.
SI hollowgram kranken og SI Carbon er Cannondales egne kranker. I motsetning til de fleste andre som produserer både karbon og aluminiumskranker er det alu-kranken til Cannondale som er den definitive toppmodellen, med både lavere vekt og bedre stivhet. Cannondale bruker sitt eget BB30 kranklagersystem hvor lagrene presses inn i krankhuset. Lagrene selv er svært mye større enn ordinære utenpåliggende kranklagre og krankspindelen har en diameter på hele 30mm. Det er også verdt å merke seg at denne er laget av aluminium. Dette er også noe Cannondale har gjort i mange år allerede, med stor suksess. Cannondales egne tester har vist at deres krank er vesentlig stivere enn f.eks XTR samtidig som den er hele 40 gram lettere enn 2007 XTR. Cannondale har i år også åpnet for at deres kranklagersystem kan brukes fritt av andre sykkel- og rammeprodusenter. Spezialized har da også valgt å brukt BB30 systemet på sine nye toppracere som leveres med Spezializeds egne karbonkrankarmer.
Til sine nye toppmodeller for xc og maraton har Cannondale også redesignet sin letteste Lefty-gaffel. Resultatet er en gaffel med 110mm vandring som veier 1225gram! En så lett gaffel som i tillegg bare har ett gaffelben kan virke skremmende på mange, men for å forsikre sine kunder om at Leftyen er til å stole på har Canondale testet den i torsjonsstivhet og styrke opp mot en mengde andre gafler på markedet. Testene viser at torsjonsstivheten er 100% større enn på en RS Sid WC, og også vesentlig større enn på en Fox Float og RS Reba. Den bøyer seg også vesentlig mindre bakover ved har oppbremsing – noe som gir en mer forutsigbar følelse. At den i kræsjtester også tåler vesentlig mer enn f-eks en Marzocchi Dirt Jumper gaffel sier sitt! Hjulakslingen på Leftyen er hele 24mm. At man ikke behøver å ta av hjulet for å skifte slange og dekk får man se på som en bonus.
Cannondale er fullstendig klare over at de med Rush carbon og Taurine ikke har produsert de letteste karbonrammen på markedet. Og dette har heller ikke vært målet. Men tar man systemet som en helhet med i beregningen ender man opp med en veldig lett enhet. En Taurine er for eksempel ca 140 gram lettere enn en Scott Scale satt opp med SID WC gaffel, 2007 XTR krank, Ritchey WCS styre, stem og styrelager og CrossMax SLR hjul, forutsatt at alle andre deler er de samme. Med Tourinen får man ikke bare en lettere sykkel, men man får også en ramme som er stivere i tråkket, mer komfortabel, 110mm vandring i fronten som det faktisk funker å kjøre skikkelig hardt med, samt en stivere krank. At Cannondale også gir livstidsgaranti på ramma og at det ikke er noen vektrestriksjoner på eventuelle brukere er også en stor bonus når man først går til innkjøp av en eksklusiv sykkel som dette. Livstidsgarantien og fraværet av vektrestriksjoner gjelder forøvrig både Rush Carbon og Taurine.
I praksis
Rush Carbon
Mens de fleste andre store sykkelprodusentene jakter intenst på å finne og utvikle nye og effektive dempersystemer holder Cannondale seg til det kjente og sikre og mener fremdeles at et singlepivot system er det som jevnt over fungerer best, når man også tar driftssikkerhet og holdbarhet med i beregningen. Svingpunktet på Rush Carbon er plassert mellom midterste og største krankklinge og litt foran krankakslingen. Dette er samme plassering som SantaCruz har brukt med suksess på sine singlepivotrammer i en årrekke.
Etter å ha testet og eid en rekke sykler med både VPP, Horst Link og Faux bar dempersystemer de siste 5 årene, var det faktisk svært forfriskende å sykle på en virkelig god singlepivotsykkel igjen. På Rush Carbon har Cannondale valgt å bruke en Fox RPL demper som er utviklet i samarbeid med Fox. Denne demperen tilbyr en helt åpen setting, en setting med fastsatt propedal og full lockout. Cannondale har designet dempingen på Rush Cabon til å være svakt regresivt isteden for progresivt, slik at man skal få utnyttet all vandringen selv med en luftdemper med et relativt lite luftkammer. I praksis virket dette aldeles utmerket. På en normal stitur fikk vi brukt all vandringen, men det var ingen følbare bottom outs, selv på små drop og store slag.
Sittestilling
Rush Carbon er en konkurransesykkel og det er selvfølgelig noe man merker når man setter seg tilrette på den. Man sitter lavt og relativt utstrakt, men på ingen måte ubehagelig. Vi vil heller si nøytralt og raskt. Med en styrevinkel på relativt slakke 69 grader er Rush Carbon en sykkel som til tross for sine konkurranseaner en sykkel som fungerer svært bra også i mer teknisk terreng. Bakdelen med en så slakk styrevinkel er imidlertid at man må bruke litt tid på å venne seg til at sykkelen føles litt mer nervøs i styringen når man står og trår. Dette er på ingen måte noe stor problem. Det er kun det at den oppfører seg litt annerledes enn andre konkurransesykler vi har testet. I teknisk terreng fungerer det imidlertid så bra at man skulle ønske alle konkurransesykler var så stabile og enkle å håndterer.
Frontramma på Rush Carbon er svært stiv. Dette er stivhet man kjenner og dette er udelt positivt. Her må både frontramme og gaffel få del i æren. Rush Carbon følger alle dine hint og vink og er svært stabil både i stor hastighet og i virkelig teknisk terreng. Vi har aldri testet en fulldempet sykkel med en vekt på 10,5kg som har vært så stabil og innbudt til så hard kjøring på samme måte tidligerer. Leftygaffelen gjør akkurat det den lover. På grunn av bruken av rullelagre i stedenfor pakninger er det ingen sporbar motstand mellom innerrør og ytterrør. Dette gjør gaffelen svært følsom over små dumper. På samme tid takler den store slag svært bra. Noe som overrasket oss var at gaffelen også holdt seg så langt oppe i vandringen selv ved harde nedbremsinger med forbremsen. Cannondale har definitivt fått til en demperenhet som gjør jobben og vel så det. På toppen av gaffelrøret har man både returjustering og lockout lett tilgjengelig. Returjusteringen tar for seg akkurat det spekteret av justering man har behov for, og trinnene er akkurat så store at man kjenner forskjell fra et trinn til et annet, men ikke så store at man skulle ønske det var et trinn i mellom dem. Lockoutbryteren er stor og enkel å få tak på, men den var etter vår mening noe hard i bruk. Dette skal imidlertid gå seg til etter noe bruk.
Så tilbake til demperopphenget. Et singlepivot system er og blir et enkelt system. Man har altså ett svingpunkt som bakakslingen roterer rundt. Kjente begrensninger med et slikt system er at demperen ”låser seg” under hard oppbremsing, kjedetrekk eller napping i visse gir og en ikke helt nøytral vandring. Dempingen påvirkes av hvor hardt man tråkker. Den blir altså stivere jo hardere man tråkker. Dette gjelder spesielt når man bruker midterste og minste krankdrev.
Rush Carbon virker av en eller annen grunn å ikke fungere helt som andre singlepivoter vi har testet tidligere. Den føles mer nøytral gjennom vandringen både når man tråkker på og når man bremser. En Horstlink sykkel er definitivt mer aktiv under bremsing enn det Rushen var, men det var på ingen måte sjenerende. Vandringen var også veldig nøytral når vi brukte både midterste og største krankklinge, både når vi syklet oppover og nedover. Dette var en svært positiv overraskelse. Uten å nevne navn har vi testet singlepivotsykler som blir som en hardtail når man tråkke på litt på midtklinga, og som gir et realt napp i kjedet når man treffer en stein eller lignende. Rush Carbon gled over ujevnhetene, uten at vi tenkte over at det var noe kjedenapping tilstede. Et annet positivt trekk ved Rushen var at den holdt seg på sagpunktet i vandringen selv når vi satt og tråkket i svært bratte oppoverbakker (26%!!!). Dette er ikke hverdagskost. Det er få om noen fuldempede sykler vi har testet som er så lite påvirket av vektforskyvning. Dette skyldes nok både geometri, plassering av svingpunkt og selve demperen.
Vi var imidlertid ikke 100% fornøyd med Rushen. Det var ikke mye som ikke fungerte etter boka, men stivheten i bakramma var vi ikke helt fornøyd med. Til Cannondales forsvar så kan man si at dette er en konkurransesykkel, og at de fleste konkurransesyklister veier mellom 60 og 70 kilo. Men i og med at Rush Carbon ikke har noen vektrestriksjoner er det greit å nevne det. Dette er jo også et av problemene man kan oppleve på singlepivotsykler uten en type svinglink, i og med at hele bakramma bare er festet til frontramma i ett relativt lite punkt. Dette er noe vi har opplevd på så og si alle andre singlepivotrammer vi har testet også, men allikevel. Når frontramma er så stiv og stabil som den faktisk er, føles det ikke helt riktig at bakenden gir litt etter når du presser den hardt i svinger i stor fart. Det er imidlertid kun når du presser den mot grensa at man merker dette, men dog.. Man merker også at bakramma ikke er så stiv som man kanskje skulle ønske når man tråkker til kraftig når man ligger på midterste klinga. Da kan det vri seg litt og man opplever at kjedet hopper. Men igjen, dette er kun når man legger alle sine SingleSpeed-krefter i tråkket. Dette er noe vi har opplevd på de aller aller fleste fulldempere, med unntak av sykler som veier 3-4 kg mer enn det Rush Carbon gjør.
Taurine
Taurine er Cannondales første karbonhardtail. Det betyr imidlertid ikke at Taurine føles som et første forsøk. Cannondale ville ikke gå ut i markedet med en karbon hardtail som ikke var bedre enn det de allerede hadde å tilby. De som har prøvd Cannondales hardtails tidligere vet at det her dreier seg om svært stive og responsive sykler, og dette er ikke endret på deres første hardtail laget av karbon. Faktisk så er Taurine den desidert stiveste hardtailen vi har testet. I kombinasjon med Cannondales SI hollowtech aluminiumskrank er det ingen som gir seg. Her går all kraft du legger i pedalene til hjulene og du nærmest skyter fart. Dette er svært imponerende. Sittestillingen på Taurine er svært lik den vi finner på Rush Carbon, men overrøret er noe lengre og styrevinkelen er 70 grader istedenfor 69. Vi mener dette gjør sykkelen bedre når man står og tråkker og virkelig skal angripe. Vi følte heller ikke at den litt brattere styrevinkelen ga negativt utslag i stabilitet og tekniske egenskaper.
Taurine leveres med samme gaffel som Rush Carbon, altså 110mm kontrolert og silkemyk vandring. Den utrolig stive og stabile Taurine-rammen og Lefty gaffelen er en perfekt kombinasjon. Systemintegrasjon fungerer her som bare rakkern.
Selv om Taurine ramma er overmåte stiv i tråkket har Cannondale også greid å lage en ramme som er svært komfortabel til hardtail å være. Dette har de gjort ved å bruke kjedestag som blir flatere på midten. I kombinasjon med de relativt tynne setestagene gir dette bakramma mulighet til å bevege seg ørlite grann vertikalt når man treffer steiner og røtter. Taurine fjerner mye av småslagene og demper vibrasjonene fra underlaget på en helt overlegen måte. Dette er noe vi i tilsvarende grad kun har opplevd på titan og stålrammer. Igjen må vi si at vi er svært imponerte.
Konklusjon
Etter noen et par dager på både Taurine og Rush Carbon kan vi med hånden på hjertet si at Cannondale har gjort en svært god jobb i design og produksjon av sine nye karbonsykler. Rush Carbon er en sykkel vi tror vil passe som hånd i hanske for svært mange seriøse maratonsyklister som samtidig ønsker å ha det moro på teknisk sti. Selv om man finner fulldempede sykler på markedet som har mer avanserte og nyere dempesystemer, mener vi at funksjonen på singlepivotsystemet til Cannondale vil gi brukeren vel så gode sykkelopplevelser og like god effektivitet som de nyere systemene på markedet. På samme tid er man garantert en driftssikker sykkel. Her skal man ikke behøve å skifte ut kulelagre og demperbushinger oftere enn annenhvert år. Hvis det syklingen som står i sentrum og ikke tiden på verkstedet, er dette et stort pluss.
Vi må bare si at Taurine er en sykkel som har tatt oss med storm. Her har Cannondale fått til alt de har prøvd på pluss enda en god del. Slik respons, stabilitet og lekenhet i en pakke på 9.5 kilo har vi aldri opplevd maken til. Toppmodellen som er sykkelen vi testet er med en utsalgspris på ca 47000 kroner, ingen billig sykkel. Men her mener vi faktisk at den er verdt hver krone. Mer er det egentlig ikke å si om den saken.
Taurine og Rush Carbon er tilgjengelige fra henholdsvis 19490,- og 28990,-. Toppmodellene som er utstyrt med Lefty SI Carbon SL gaffel, SI Hollowtech krank, CrossMax SLR hjulsett og X0 girutstyr ligger på henholdsvis 46990,- og 59490,-. Rammene på alle Rush Carbon og Taurine modellene er de samme, så her ligger alt til rette for senere oppgraderinger hvis man satser på en av de rimeligere modellene. For mer informasjon om spesifikasjoner med mer, sjekk ut cannondales hjemmeside