Vekt: 8,8 kilo (uten pedaler)
Størrelse testet: 18,5/M
Importør: Selges kun på nett fra Canyon.com
Utstyr: 5,5
Teknisk klatring: 4,5
Grus: 6
Utfor: 4
Finish: 5,5
Sykkelglede: 3,5
Vinnerpotensiale: 5
Snitt: 4,86
Karakter: Veldig bra
Ramme og Gaffel: Canyon carbon, Magura Durin 80R
Hjul: Mavic Crossmax SLR
Bremser: Formula Oro Puro 180/160mm
Styreoppsett: Syntace 119 styreframspring, Syntace Duraflite carbon
Seteoppsett: Ritchey WCS karbonpinne 31,6mm, Selle Italia SLR Kit Carbonio
Gir: Sram X0 bakgir, XTR frontgir og X0 girspaker
Krank og krans: Shimano XTR krank, XTR 11-34 krans
+ Stiv og lett ramme
+ Topp utstyr
+ Gode hjul
+ Lav vekt
- Smalt styre og lav front
- Bare 80mm vandring i gaffel
- Gaffel uten norsk støtte
- Bremsene sliter med seige hendler
Når du har bestemt deg for å kjøpe en terrengsykkel du skal bruke i ritt og til trening har du mange muligheter. En av de du kanskje ikke tenker på aller først er den tyske nett-butikken Canyon. Vi har testet Canyon CF 9.0 SL gjennom siste halvdel av denne sesongen, inkludert i Birkebeinerrittet, og har gjort flere erfaringer.
CF 9.0 SL ligger helt i toppen av Canyons hardtailrangstige, bare toppet av syklene til de proffe Fumic-brødrene. CF 9.0 SL er en kompromissløs rittsykkel med stiv ramme, smalt styre med klatrehåndtak, kraftige skivebremser, lette dekk og minimalt med komfort. Som skreddersydd for ambisiøs rittsykling altså.
Formfull karbonramme
Den fine karbonrammen på CF 9.0-sykkelen har et langt og lavt overrør og forsterkninger på de rette stedene. Styrelagere er av den integrerte sorten og både sete- og kjedestagene er store og stive. Setestagene er til og med asymmetriske for å håndtere de ekstra kreftene skivebremsen påfører ramma.
Seterøret er firkantet ned mot kranken noe også det store underrøret er. Overrøret er også kraftig og har en markert forsterkningsprofil opp mot det forlengede seterøret. Alt er veldig rent, elegant, stivt og presist. I tillegg er rammen ferdig beskyttet med anti-ripe-tape på strategiske steder. En super og kvalitetsøkende detalj Canyon nærmest er alene om i bransjen.
Blandet utstyr
Utstyret for øvrig består av en salig miks av topp komponenter. Styre og styreframspring fra Syntace. Setepinne fra Ritcheys øverste karbonhylle og matchende karbonsete fra Selle Italia.
Bremsene er Formulas hardt arbeidende Oro Puro med titanskruer på skivene som ekstrautstyr, mens giringen foregår ved hjelp av Srams XO-girspaker og XO-bakgir, men med et Shimano XTR-fremgir og XTR krank. Også frikransen Shimanos vektbesparende, men rådyre XTR i 11-34 oppsett.
Hjulene kommer fra Mavic og er selvfølgelig fra øverste hylle: Crossmax SLR er den franske hjulprodusentens absolutte toppmodell.
Sykkelen rundes av med en Durin-gaffel fra Magura med 8 cm vandring og dekk fra Schwalbe. Racing Ralph 2,1 foran og Furious Fred 2,1 bak.
Kjøreegenskapene
Vi har nå konstatert at både ramme og utstyrt på papiret ser veldig bra ut. Fint lite å utsette på noe som helst, heller ikke prisen, men hvordan fungerer totalpakken i praksis?
Det er lite tvil om at dette er en relativt kompromissløs rittmaskin. Fronten er lav og vinklene er bratte. Vekten er lav og dekkene er glatte. Styret er smalt og påvirker hvordan sykkelen er å ratte. Sykkelen kommer med ferdig kappet styrerør på gaffelen og dette er kappet såpass kort at det kun er 1 cm med ringer under styreframspringet. Dette kan være noe snaut for mange. Ved bestilling kan man be om lenger styrerør. I tillegg bygger det 110 mm lange Syntace 119 framspringet veldig lite i høyden. Det superlette Syntace-styret har mer bakoverbøy enn vanlig på rette styrer, men er ikke breiere enn 58 cm.
Sittestillingen er med andre ord lav og utstrakt. Fin for grusjaging og eksplosiv klatring i raske bakker, men ikke helt optimal for teknisk terrengsykling. I bratte nedfarter havner fort vekten litt for langt frem til at man føler seg på høyden. Det smale styret forsterker denne følelsen ved at det blir vanskeligere å stå i mot krefter som prøver å bringe deg ut av balanse.
Magura-gaffelen har veldig god funksjon og myk og fin vandring. Låsespaken på styret er lett tilgjengelig selv om den står litt vel mye opp fra styret til at den lett nåes i blinde. Vi brakk den litt skjøre plastikkbryteren i et uhell i sykkelboden også. For øvrig svetter gaffelen mye mer enn andre gafler vi har vært borti og det kommer stadig frem ny olje på innerbeina under bruk. Gaffelen har likevel beholdt sin smørmyke vandring hele perioden. I tillegg har den en god evne til å holde seg godt oppe ved stående sykling, selv uten låsen i bruk.
Nå har dessverre flere av disse gaflene blitt kalt tilbake av Magura da de har opplevd noen tilfeller av brekkasje på den doble bremsebroa. Når den norske Magura-importøren ikke vil ha noe med gaflene å gjøre så er det lett å konkludere med at vi tross flott funksjon, egentlig ville ha foretrukket en annen dempergaffel. Canyon har heldigvis flere modeller med pålitelige Fox og Rock Shox-gafler. Vi skulle også gjerne ha hatt 10 cm vandring. Dette vil slakke opp geometrien lite grann og gi oss litt mer høyde i front. Begge deler er positivt for egenskapene i terrenget.
Den store fordelen med Magura-gaffelen er dens lave vekt og gode sideveis stivhet. Vi syklet med gaffelen i Birken, trygge på at vi hadde blant markedets letteste og mest presise dempergafler, men flere ankepunkt har altså dukket opp senere.
Til tross for den lette gaffelen, det lette styreframspringet og den generellt lette fronten er det likevel vanskelig å få noe sving på bunnyhoppingen med Canyon-sykkelen. Den lave og lange rammen sørger for at vekten ligger godt frampå. Sykkelen føles lite leken og krever mye konsentrasjon når du skal dra på nedover.
Som ofte ellers så er det enkeltting som påvirker kjøreegenskapene mer enn man skulle tro. Den litt korte gaffelen og det smale styret gjør sitt til at Canyon CF 9.0SL ikke er førstevalget i tekniske ritt. Styret er det heldigvis fort gjort å gjøre noe med. Gaffelen har Canyon selv justert opp til 10 cm for 2009. Magura har ordnet bremsebroene også, så de ikke er så svake lenger på nyere versjoner av gaffelen.
Tilsvarende modell fra Canyon i 2009 kommer med Rock Shox-SID-gaffel med 10 cm og XTR, eller så kommer 9.0-varianten med Magura Durin med 10 cm vandring og Formula R1 bremser i stedet for Oro Puro.
Sykkelens rette element
Canyons CF 9.0 er ikke i sitt ess når det er teknisk slagete og bratt, men til gjengjeld er den veldig god når det går fort på grus og det skal klatres i lett terreng. Den fine karbonramma er blant de stiveste vi har prøvd og alle de andre delene bidrar i fin harmoni til følelsen av direkte stivhet og god kraft i frasparket. Med 180mm skive foran og 160 bak har Canyon heller ikke gått på akkord med bremsekraften, men sykkelens smale og lave front legger likevel noen begrensninger på den ville farten nedover. I hvertfall hvis det er mer ulendt enn grusvei.
På grunn av den lave vekten og den stive ramma brukte vi denne sykkelen i årets Birkebeinerritt. Dekkene ble da byttet ut med Continentals Race King Supersonic i 2,2 versjon. Disse satt vi opp uten slanger på de tette Mavic-felgene. Dette gikk enkelt og greit, som det ofte gjør på felger som er laget for slangeløse dekk. Med Egg Beater SL-pedaler og ESI-race-holker tippet sykkelen ellers uforandret på inn under 9 kilo. Dette er bra for en sykkel med dempergaffel, skivebremser og uten spesielle lettvektskiver.
I Birken oppførte sykkelen seg som forespeilet. Den var rask i motbakkene og mer enn god nok i det terrenget som det rittet har å by på. Konkurrentene sliter jo ofte med stive gafler og smale dekk. Låsen på Magura-gaffelen gir så godt som helt stiv gaffel og denne ble brukt flittig under stående klatring mellom Rena og Lillehammer. Alltid ellers ble gaffelen holdt åpen så den var med å gi minst mulig rullemotstand. Når man ligger tett i tett i et felt er det alltid greit å slippe å miste styret når du treffer et hull i veien.
Denne syklisten hang godt med i elitefeltet til det begynte å bli bratt opp Rosinbakken. Da hjalp det ikke med sykkelvekt under 9 kg og lettrullende dekk. Syklisten kom til kort og måtte slippe feltet som kom fra 22. til 44. plass i eliteklassen i mål. Små marginer skilte altså en 49. plass fra en potensiell topp 25-plassering, men ingenting av dette kan sykkelen ta skylda for.
Det skal sies at vi sleit med seige bremsehendler som ikke spratt tilbake helt fra sykkelen var ny. Dette har vært et kjent problem med flere Oro-bremser og er ekstra kjedelig når det oppstår på en sykkel som er kjøpt på internett. Formula-importør, Deler AS sier at de gladelig reparerer bremsene på Canyon-sykler, men hvis du ønsker å få reparasjonen på garantien må du henvende deg til der du har kjøpt sykkelen. Det blir å så fall til Canyon i Tyskland, eller evt til et av Canyons service-kontorer i Sverige og Danmark. Dette er en av ulempene med internettshopping dessverre.
Konklusjon
Hvis du vet med deg selv at du ikke ønsker å utfordre skikkelig vanskelig og ulendt terreng, men vet også at du har ambisjoner om rask fart i grusritt, og mindre tekniske rundbaneritt så kan du komme godt ut av det med Canyons 9.0 SL anno 2008. 2009-modellen har slakket opp geometrien og kommer med andre bremser, så den vil være mer allsidig uten at det nødvendigvis går utover farten på grusveiene. Bortsett fra at sykkelen fortsatt kommer med smalt styre og rene grusdekk har Canyon endret neste års CF-sykkel akkurat i tråd med hva vi ønsker oss. Lengre gaffel og slakkere styrevinkel vil gjøre en allerede rask rittsykkel raskere og tryggere utfor, uten at den blir noe treigere i motbakkene eller på flatmark. Til prisen er ikke sykkelen så sinnsykt mye bedre utstyrt enn tilsvarende prisa sykler kjøpt i Norge. Men vekta ligger likevel opptil en halv kilo lavere enn en sykkel i samme prisklasse her hjemme og utstyret er spissa som på en skikkelig customsykkel, Det kan likevel hende at ulempen med internetthandel er større enn den gevinsten du kan hente ut i form av en noe lettere sykkel, med noe dyrere utstyr i forhold til totalprisen. Kvaliteten på ramma og finishen er uansett forbilledlig gjennomført og bør være et forbilde for de fleste andre produsenter, uansett om de selger sykler over disk eller fra en liten garasje i California.