Vekt: 9,9 kg uten pedaler (str. M/18,5")
Størrelser: S, M, L, XL
Import: Selges kun over internett via canyon.com
Utstyr: 5
Teknisk klatring: 5
Grus: 5
Utfor: 4
Finish: 5,5
Sykkelglede: 4,5
Vinnerpotensiale: 5
Snitt: 4,85
Karakter: Veldig bra
Ramme og gaffel: Canyon F10 carbon med Fox RP23-demper, Fox 32Float 100 RLC
Hjul: DT-Swiss XR 1450 (1493g) med Schwalbe Racing Ralph(f)/Furious Fred(b)
Bremser: Formula Oro Puro 180/160mm
Styreoppsett: Syntace F99 styreframspring (105mm/6 grader), flatt Syntace Duraflite Carbon-styre (580mm/Ø25,4mm) og Canyon Race SL klatrehåndtak
Seteoppsett: Ritchey WCS carbon 31,6mm, Selle Italia SLR Kit Carbonio
Gir: Sram X.0 bakgir, XT frontgir og X.0 girspaker
Krank og krans: Shimano XTR krank, XTR 11-34 krans
- Smalt styre og lav front
- Vanskelig å få brukt all vandring bak
- Hjula er ikke klare for å kjøres slangeløst
- Bakbremsen hadde treig hendelretur fra dag én
Hissig oppsett
Canyons Lux MR-serie blei lansert høsten 2007. Ramma er en fireledda fulldemper med Horst-Link bakerst på kjedestaga og med hovedsvingpunktet som en integrert del av krankhuset, like bak krankakslinga. Canyons karbonfulldemper har flere likhetstrekk med både Scott Spark og Merida Ninety-Six når det gjelder demperopphenget bak, der tyngdepunktet følger ei linje gjennom demperens bakre feste i overrøret og ned til kranklageret.
Når sykkelen pakkes ut av esken og monteres, skjønner man raskt at her er det kun én ting som gjelder: Full fart framover!
I likhet med Canyons ritthardtail i karbon, er fronten på Lux lav. Styrerøret på Fox-gaffelen er kutta ned til et minimum, slik at man har lite å gå på når det gjelder justering av høyden på styreframspringet. I tillegg reindyrker Canyon den lave fronten i god, kontinental stil ved å montere styreframspringet med negativ vinkel, samt et flatt 58 cm bredt styre og klatrehåndtak. Alt i alt framstår Canyon Lux MR 9.0 SL som en klassisk, hissig XC-fulldemper, noe som understrekes av dekka den leveres med, nemlig Schwalbe Racing Ralph foran og Furious Fred bak. Med rammevekt på ca 1800g uten demper stopper vektnåla på vår M-sykkel på rett under den magiske 10kg-grensa uten pedaler.
At de har øyne for detaljer hos Canyon, har vi skrytt av før. Lux-sykkelen er intet unntak, bl.a. med ei gjennomført utstyrspakke og beskyttende klistremerker på hele underrøret og på styrerøret for å unngå skader som følge av hhv. steinsprut og kabelgniss.
Med 100mm vandring foran og bak, en styrevinkel på 70 grader og bremseskiver på 180mm foran og 160 bak, viser Canyon likevel at de følger med i timen. Høy stivhet i den solide ramma og store bremseskiver gjør at også tyngre ryttere kan bruke Lux MR slik den leveres. Vær imidlertid obs på at DT XR1450-hjula ikke anbefales til ryttere på mer enn 90 kg. Disse er fine og lette (1493g), faktisk en liten tanke lettere enn Mavic Crossmax SLR Disc.
I bruk
Det er mange år siden noen av oss i Terrengsykkel brukte klatrehåndtak, så disse blei raskt plukka av Luxen for å få et breiere grep om styret. Videre blei styreframspringet snudd, slik at det ga en positiv vinkel (6 grader oppover) for å få en noe høyere front. Dette ga litt bedre kontroll i teknisk terreng og i utforkjøringer, men enda bedre blei det da det flate styret etter kort tid blei bytta ut til fordel for et på 63 cm bredde og med lav oppsving. Også de ubehagelige, harde Canyon-holkene blei bytta ut tidlig.
Medium-ramma har en effektiv overrørslengde på hele 595 mm. Sammen med en Ritchey-karbonsetepinne med setback gjør dette at man sitter aggressivt og virkelig utstrakt på sykkelen, slik som på hardtailmodellen Ultimate CF. Våre modifikasjoner av oppsettet ivaretok den offensive sittestillinga - den er såpass lang uansett - men ga en merkbart mer allsidig sykkel. Det er ikke store endringene som skal til før det merkes godt. Slik den leveres, er det uansett lite å utsette på utstyret: Canyon Lux MR 9.0 SL har toppkomponenter hele veien, som kan tiltale vektfikserte XC-syklister.
For å få riktig beinstrekk, har et par av oss på rundt 180 cm måttet heve setet til setepinnens maksmerke. Når man slenger beina over sykkelen, kjenner man umiddelbart at man er ombord på en fullblods XC-maskin. Likevel er høyden over overrøret lav, noe som gir lavt tyngdepunkt og grunnlag for god manøvrerbarhet i teknisk terreng. Har du store føtter, er det godt mulig at du vil subbe hælene borti de breibeinte kjedestaga.
Ramma er veldig stiv (trolig den stiveste XC-fulldemperramma vi har vært borti), og de lette hjula med de lette Schwalbe-dekka gir en kvikk, responsiv følelse. Likevel er det ikke til å komme fra at det lette Schwalbe Furious Fred-bakdekket, et av de mest rasktrullende dekka på markedet, setter krav til teknikken. Dekket minner om 90-tallets semislicks og er supert til lange grusritt som f.eks. Raumerrittet og Birken (særlig som bakdekk, slik Canyon har gjort - foran har det for dårlige styreegenskaper også på grus, etter vår mening). Til andre, mer teknisk krevende ritt er det imidlertid en fordel med litt mer sidegrep og punkteringssikkerhet enn Furious Fred gir. Canyon skal uansett ha applaus for å sette på 2,25"-dekk på en slik sykkel.
Canyon anbefaler høyt lufttrykk og veldig lite utgangskomprimering ("sægg") på bakdemperen, bare 10-15% av total slaglengde, eller ca 5-8mm. Canyons anbefaling gir et effektivt tråkk med demperen i åpen posisjon så lenge man sitter. Mer utgangskomprimering gynger for mye. I slagete terreng over røtter og stein overbeviser Canyon Lux med rask framdrift, men selv i ordentlig teknisk terreng fikk vi aldri utnytta all vandringa bak. I stående kraftklatringer på jevnt underlag synes vi også at den gynger litt, selv med returen nesten på maksimal hastighet for å kompensere for dette. Vi tror litt mer lavfartskompresjon og mindre høyfartskompresjon kunne bøta på dette.
Ved å vippe ProPedal-bryteren på, blir den så stiv og hardtail-lik som man bare kan ønske seg av en XC-fulldemper. Vi har brukt ProPedal-bryteren i trinn 2. Bakdemperen kombinerer godt komfort og effektivitet, men det krever at du bruker ProPedal-bryteren ganske aktivt, særlig i ritt.
Vi har ingen betenkeligheter med å anbefale Lux også til lange grusritt, men da kanskje helst med ProPedal-innstillinga på trinn 3 for maksimal plattform.
Med våre små, men viktige endringer i cockpiten, blei Luxen dessuten finfin i tekniske partier. Uten disse endringene utgjør sykkelens XC-spissa geometri en klar begrensning på dens kapasitet på annet enn grus. Fox-gaffelen gir sammen med den stive ramma god presisjon i styringa. De fine Formula Oro Puro-bremsene med store skiver takler selv de bratteste utforkjøringer, og det er lett å dosere kreftene. Imidlertid var hendelen på bakbremsen treig i returen allerede fra dag én, akkurat som den ene Oro Puro-bremsen på vår Canyon Ultimate CF-testsykkel.
Konklusjon
Canyon Lux MR 9.0 SL er en topp utstyrt XC-fulldemper med lav vekt, akkurat slik en sykkel av dette slaget skal være for å ta deg raskest mulig fra start- til målstrek. Den er langstrakt i sittestillinga og tråkker effektivt i teknisk terreng, men gynger litt på grusen. I lange grusritt er det derfor best å kjøre med ProPedal-bryteren på det meste av tida.
Slik den leveres, gir den lave fronten en klar begrensning på sykkelen i teknisk terreng og i utforkjøringer. Et par små modifikasjoner gjør Canyon Lux langt mer allsidig og henter ut dens potensial også på sti, men uten å gå ut over dens egenskaper på grusen - nettopp hvor en fulldempa rittsykkel bør ha en fordel. Canyon Lux er uansett ingen nybegynnersykkel, men passer godt for ambisiøse, raske syklister med god teknikk.
Den tyske internettbutikken Canyon har som følge av bl.a. svak kronekurs og lavere priser i Norge mista mye av sitt prismessige forsprang på konkurrentene i løpet av den siste tida, og ulempen med intenetthandel kommer tydelig fram når det oppstår problemer med noen av delene, sånn som med bremsen på vår testsykkel.