PRIS: 3799 euro
VEKT: 12.57 kg
IMPORTØR: Cayon.com
STØRRELSE TESTET: L
VURDERING
UTSTYR: 6STIKLATRING: 5.5TEKNISK UTFOR: 5.5RASK UTFOR: 5TRANSPORT: 5,5SYKKELGLEDE: 5FINISH: 6
SNITTKARAKTER: 5.5
Plusser:
+ Topp utstyr til prisen+ Flott finish+ Kashimacoating og senkbar gaffel+ Heve-og senkepinne + Flotte hjul + Godt bygget
Minuser:
- Lite spenstig utseende - Netthandel- Burde hatt kjedefører- Trippelkrank
UTSTYR:
STØRRELSER: S, M, L, XL
GAFFEL: Fox 32 Talas FIT RLC Kashima
BAKDEMPER: Fox Float RP23 BV XXV Kashima DYAD RT2
BREMSER: Formua The One, 180 mm bak/ 203 mm foran
GIR: Shimano XTR
HJUL: DT Swiss Tricon
DEKK: Schwalbe Fat Albert EVO 2.4 foran, Nobby Nic EVO 2.4 bak
KRANK: Shimano XTR 24-32-42
STYRE OG STEM: Syncros AM Carbon, Syncros AM V3
SETE OG SETEPINNE: Selle Italia SL , RockShox Reverb
VANDRING F/ B: 120-150 mm, 140 mm
Topputstyrt fra nett
Canyon Nerve AM er en gjennomført stisykkel, med klassisk utseende. Den ser ikke veldig forandret ut siden starten, men rammen er vesentlig forbedret de siste årene. Intern vaierføring og hydroforming bekrefter at sykkelen er moderne. Det koniske styrerøret likeså. Demperopphenget på Canyon Nerve er gjennomprøvd og velfungerende. Leddet kjedestag og kulelager i alle ledd, gir forutsigbare egenskaper både oppover og nedover.
Her finner du flere tester av sykler fra Canyon!
Utstyret på sykkelen er i en egen liga. Full XTR-pakke, Tricon-hjul, bakdemper med Kashimabelegg og heve-senke-pinne, er utstyr som vi forventer på en toppmodell, bare ikke til denne prisen. Canyon overleverer. Vi kan påpeke at sykkelen kommer med en trippelkrank, når den bør ha en kjedefører-løsning i stedet, men Canyon tilbyr en flott kjedefører og slagring som matcher sykkelen og kranken perfekt, for et lite tillegg i prisen ved bestilling. Canyon er ikke bare opptatt av å levere mye utstyr for pengene, de er også opptatt av funksjon. Det brede alu-styret og den solide stemen er ikke verdens letteste, men fungerer supert.
Du kunne tro at leveringen i eske er et problem for Canyon. Men sykkelen kommer elegant pakket i en polstret pappeske, med en enkel momentnøkkel, og bransjens tjukkeste og mest oppdaterte brukermanual. Det som er montert før pakking, er satt sammen bedre enn mange sykler du finner i norske butikker. Alle steder vaiere kan gnisse er tapet. Er det noe du ikke trenger å bekymre deg over ved å handle fra Canyon, er det byggekvaliteten. Likevel var det med Canyon-sykkelen vi opplevde vårt eneste sammenbrudd under testing, da bakbremsen brått mistet alt trykk rett før vi skulle vende nesa nedover på en topptur. Canyon kan ikke lastes for at Formula-bremsen slutter å fungere, men vi blir minnet på at netthandel kan være litt stritt ved en evt reklamasjon. Canyon råder oss til å ta opp potensielle reklamasjoner på deler med den norske importøren. I tilfellet med Formula så stiller Formula-importør Deler AS seg bak en eventuell reklamasjon.
Canyon-sykkelen er bunnsolid, forutsigbar og testens nest letteste. Det effektive demperopphenget sluker unna nedover og gir spikerfeste oppover. Høyden over overøret i Large er litt høyt, men sykkelen gir selvtillit utfor og er presis når den presses. En typisk all-rounder uten rendyrket spisskompetanse, men med topp egenskaper i alle terrengsyklingens variabler.
Se hele testen her!