Det ene er det rent visuelle, men viktigst er kanskje at fjærraten er endret for å gi bedre støtte i mellomregisteret på dempingen, og bedre følsomhet i toppen av vandringen.
Resultatet er en ramme som har 140 millimeter vandring, lagd for 150 millimeter vandring foran. Den er tilgjengelig i rimelige alu-modeller, vi fikk den nest dyreste modellen med karbonramme på test.
Som vanlig leverer Canyon en veldig flott utstyrspakke til prisen, med Kashima-belagte dempere, råflotte karbonhjul fra DT Swiss og 1x12 XO1 Eagle fra SRAM. Her er det tilsynelatende ikke spart på noe. Canyon har også for ordens skyld de største dekkene i testen, hele 2,6 tommer bredde er det på Maxxis-dekkene som er påmontert de brede felgene fra DT.
Canyon Spectral er en av de letteste syklene i testen, og det merkes også med en gang den kommer ut på stien. Canyon har gitt demperopphenget en annen fjærrate, og følsomheten i toppen av vandringen er imponerende. Demperopphenget ligger som limt til underlaget, og kombinert med de enorme dekkene er framkommeligheten helt rå.
Den tråkker bra selv uten terskeljustering på bakdemperen, men vi endte opp med å bruke midtposisjonen en del, spesielt i tekniske klatringer. Sett opp mot de andre syklene i testen har den desidert høyest frontparti, og dette var merkbart blant alle testerne. Selv med stemmet i bånn fikk vi ikke styret så lavt som vi ønsker for en balansert sittestilling. Vi slet med å vekte fronten både i lange klatringer og jagende i kupert terreng.
Nedover det en helt annen sak. Her kommer den høye fronten til sin rett. Canyon har truffet bra med balansen mellom den tryggheten man ønsker i høy fart, og manøvrerbarheten man ønsker når svingene blir skarpe og passasjene trange. Lar du føttene hvile i pedalene ligger Spectral stødig som et tog i høy fart, men i det øyeblikket du bestemmer deg for å begynne å kaste sykkelen rundt i trangt terreng, responderer den momentant.
Canyon er ikke bare godt utstyrt med hensyn til pris. Den leverer også så til de grader på egenskaper i all slags terreng. Vi skulle gjerne sett et litt lavere frontparti, andre sykler i testen viser at det er mulig å levere gode utforegenskaper uten å ha så høy front. Men utover det leverer den på alt i fra deler og detaljer, til kjørefølelse. Uten tvil testens beste kjøp hvis du er opptatt av fjongt utstyr, og det skorter ikke på egenskapene dens heller.
SETESTOPP: Det spesielle seterøret skal gi jevnere press mot setepinnen. Foto: Kristoffer Kippernes
STYRESTOPP: I likhet med Trek har Canyon også en metode for å stoppe uønskede slag fra styret mot ramma, men her ligger det utenpå ramma.Foto: Kristoffer Kippernes
GODT GJEMT: Akslingen til bakhjulet har hendelen gjemt inne i selve akslingen. Mindre som stikker ut, vi liker det. Foto: Kristoffer Kippernes
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.