Kort sagt: Systemet kan kobles ut og inn med en bryter på styret. Med systemet aktivt, kobles et drev inn mot bakakslingen - og dermed begynner drivakslingen som går inne i ramma og ned til framnavet å rotere.
Men det er først når bakhjulet spinner, at framhjulet griper tak. Det kobles inn med en såkalt «silent clutch», for et så mykt inngrep som mulig. Dempegaffelen er en luftfjæret, custom White Industries med 100 mm vandring og en spesiallaget krone som gir rom for drivakslingen.
Hele AWD-systemet veier alene i underkant av 1.200 gram. Med standard XTR-oppsett og Avid mekaniske skivebremser veier sykkelen 13,2 kilo - ifølge Christini.
Prøvetur i motbakke
Tore overlater sykkelen til meg utenfor Håkons Hall på Lillehammer. Jeg klikker inn og tråkker av gårde på desperat jakt etter noe vått og sleipt - mens sola steiker. For en gang skyld skulle jeg gjerne hatt en regnskur! En bratt, ulendt skråning med høyt gress i skyggen blir løsningen: Jeg kobler inn tohjulstrekken med en fast og presis bryter på styret, reiser meg opp og tråkker på oppover, mens jeg venter på at bakhjulet skal begynne å spinne slik at framhjulet kan gripe inn.
Men ingen ting skjer.
Jeg når toppen av bakken uten særlige problemer, og ruller litt nølende ned igjen for å gjøre det samme en gang til. Denne gangen lener jeg meg ekstra langt fram for å gjøre livet ekstra surt for Python-bakdekket. Det samme gjentar seg: Jeg når toppen av bakken uten å få satt systemet skikkelig på prøve. Irriterende!
En rekognoseringsrunde røper ingen andre egnede steder å provosere fram en passende hjulspinn. Dermed kommer jeg tilbake til den samme skråningen, og prøver nok en gang - men nå med tohjulstrekken koblet ut.
Mysteriet løses
Denne gangen kommer jeg bare halvveis opp før bakhjulet spinner helt ut og jeg må gi opp.
Aha! Det begynner å demre... Et nytt forsøk på å komme opp uten systemet innkoblet, ender på samme måte: Fuktigheten i gresset får bakdekket til å slippe før jeg kommer halvveis. Tohjulstrekken på: Null problem. Mitt eneste problem var at jeg forventet å kjenne inngrepet foran mer tydelig. Siden jeg ikke merket noe særlig, forsto jeg ikke at systemet var i arbeid.
- Det varierer litt, noen ganger kjenner du en svak dirring i styret når systemet griper tak. Men hvis du er på et underlag som allerede gir styret mye å håndtere, vil du ikke merke det så lett, sier Tore etterpå.
Følbart i styret
Senere merker jeg den dirrende følelsen når jeg omsider finner en gruslagt motbakke der bakhjulet slipper grepet nær toppen. Bare noen tideler senere - dog litt mer forsinket enn jeg hadde forventet - slår framhjulsdriften inn og jeg kjenner at kreftene fra drivakselen skaper en svak vibrasjon i styret. En svak, diffus «motstand» i framdriften røper også at hjulene er sammenkoblet. Men etter en kort prøverunde fikk jeg er klar følelse av at drahjelpen systemet gir, oppveier denne ulempen.
Kollega Ole prøvde seg etterpå med litt hjulspinn på det glatte betongdekket inne i Håkons Hall. Med AWD skrudd av, spant han lett. Med AWD på var det kun rask akselerasjon, uansett hvor mye han forsøkte å provosere fram spinn.
Våre korte prøverunder er ikke nok til å si noe vettugt om geometri og kjøreegenskaper, men de fleste mål og vinkler følger stort sett den alminnelige middelvei. En Medium-ramme har 71 og 74-graders styre og setevinkel, 23.4 tommer langt overør og en akselavstand på 43 tommer - disse lengdene tilsvarer en Specialized i størrelse Large.
Hensikten med denne prøvekjøringen var bare å sjekke hvordan tohjulstrekk oppleves, og svaret er enkelt. Det virker: Tohjulstrekk kan hjelpe deg opp bakker du ikke ville klart uten.
Spørsmålet er om du er villig til å betale for den fordelen gjennom høyere vekt, høyere pris, flere bevegelige deler og en foreløpig ukjent driftssikkerhet.
Vil dette holde?
Det alvorligste ankepunktet er i mine øyne driftssikkerheten: Jo flere deler som er involvert, jo mer kan gå i stykker. Dette er et nytt system, og det er for tidlig å si noe om hvordan det vil holde seg gjennom hardt terrengbruk over lang tid, med gjørme og vann fra alle kanter.
Tore vil rapportere til oss om ståa i månedene som kommer, og skulle noe gå galt vil du få vite det her. Den blide hadelendingen står også til disposisjon for alle som vil vite mer om systemet - eller er interessert i å skaffe seg en Christini AWD.
Kontakt Tore Hvinden på torehv@online.no
Les mer om AWD på www.christini.com