Minus-sider
Hva er Commencal?
Det franske merket Commencal tas inn av det lille Kristiansand-baserte firmaet Inrace. I Norge er merket lite, selges i svært få butikker, men i Frankrike er dette et relativt stort terrrengsykkelmerke.
Merket har sitt navn fra Max Commencal, en tidligere designer fra det franske Sunn merket som regjerte verdenscupen i terrengsykkel fra midten av 90-tallet til slutten av 90-tallet. Dette var merket Nicolas Vouillioz rev i stykker mesteparten av utforfeltet med.
Idag kjører flere av rytterne som var med på å sette Sunn på kartet på Commencal-laget. Den mest kjente er nok Ann-Caroline Chausson, men også Karim Amour og Cyril Lagneu flagger Commencalfargene.I Norge har Patrick Åserud frontet Commencal bl.a med beste norske presentasjon i Trans Alp på storebroren til Combi S, Flame S.
Hva så med Combi S?
Combi S er den billigste fulldemperen fra Commencal, men det betyr på ingen måte at det er en billigsykkel man må styre unna. Commencal bruker samme dempersystem på alle sine xc-fulldempere. Systemet har ett svingpunkt ("single pivot") som er plassert i front av kranklageret, og på høyde med den største klinga. Commencal har lagt vekt på å fremheve tråkkeffektiviteten og ofret litt når det kommer til systemets følsomhet for små dumper og egenskaper ved bremsing.
Matchet med en billig, men god Manitou bakdemper fungerer systemet ganske så bra. Fronten har fått en Manitou Six demper, den billigste i serien, og det merker vi desverre godt.
Ellers er det ingenting å si på utstyret: Stort sett Shimano Deore drivverk, med unntak av Truvativ Fire-X krank. Dette fungerer upåklagelig. Bremsene er meget gode Formula B4 Sport skivebremser, og styret har godt med rise og en meget behagelig bakovervinkling. Med andre ord; alt ligger til rette for noen virkelig fine timer i skogen.
I praksis
Commencal Combi S har en ramme laget med utgangspunkt i racingtradisjonen. Det merker en allerede fra første pedaltråkk. Den tråkker meget lett på grusveier, en sitter aggresivt, og sykkelen føles kvikk og lett. Det er svært lite bevegelse i dempersystemet ved intens tråkking på jevnt underlag, og det økte grepet bakdemperen gir skyver deg og sykkelen fremover.
Er terrenget derimot teknisk tuklete, henger den ikke like godt med. Da føles den mer vrien å få med rundt hindrene og en får følelsen av at den jobber mot terrenget og ikke med. Dette blir først et problem ved svært teknisk stisykling. Er stiene mer åpne og raske, derimot, er historien en helt annen.
Sykkelens geometri innbyr til kniving med treningskompisen der stiene er åpne og raske og en merker virkelig sykkelens arv fra racingmiljøet. Her er sykkelen mye mer hjemme. En kan pushe på i tyngre gir og virkelig "frese" gjennom svingene. Combien lar deg kjøre jevne svinger med god flyt og fart.
I klatringene merker man at det er relativt lite vandring bak. I og med at systemet stivner noe ved hard tråkking forringes dermed grepet på bakhjulet noe. Likevel vil en merke at grepet er formidabelt i forhold til en hardtail.
Hoppestokk
Commencal har tenkt pris og utstyrt Combien med en billig Manitou-demper. Dette ødelegger dessverre svært mye av helhetsinntrykket. Dette er en ramme som fortjener så mye bedre. Gaffelen greier aldri å matche bakenden, og dempingen føles dermed ganske ubalansert. Manitougaffelen føles som en hoppestokk, og vi hadde lett lagt i 1000 kroner mer for å få en gaffel med oljedemping, f.eks. en Manitou Black.
Dette gjør også at sykkelen kan være vanskelig å kontrollere i utforkjøringene. Er slagene store og kommer raskt på, blir gaffelen raskt avslørt. Den greier rett og slett ikke å gjøre jobben med å jevne ut og gi deg økt kontroll og selvtillit. Det er store forskjeller på dempede og udempede gafler.
Konklusjon
Combi S passer godt for deg som er ute etter en rask fulldemper som du like gjerne kan bruke i skogen som på Birken. Den gir deg mye for pengene, men funksjonen ødelegges desverre av en elendig gaffel. Synd at en må bytte en så dyr og vesentlig del av sykkelen for å virkelig få realisert potensialet som ligger i sykkelen. Karakterestikken blir desverre ikke bedre enn; "god, men med mangler".