Den lave vekten (testens nest letteste sykkel) og den kjappe geometrien gjør sykkelen veldig rask og lettkjørt. Fox-gaffelen sørger for komfort og trygghet når det slår fra underlaget. Gaffelen er også veldig vridningsstiv, så sykkelen går dit rytteren vil, så sant han/hun klarer å holde seg fast på sykkelen. Stivheten fortsetter opp i styrefremspringet og styret, som er av den nye oversize standarden. Det ser litt pussig ut, men styret har en fin fasong og er skikkelig stivt og solid. Bakrammen har god plass til store dekk noe som er et klart pluss til skikkelig stibruk. Commençal Essence kan kjøres knallhardt på superteknisk sti den ene dagen, for så og kjøres med pulsklokke på armen på grusveier den neste. Sykkelen ble utsatt for en masse utfordringer underveis, og den taklet alt med største selvfølgelighet. Det tyder på fornuftig oppsett. Flere av testerne gjenoppdaget gleden ved hardtail på denne sykkelen. Både kjøreglede og utstyrspakke går de andre syklene en høy sjøgang. Testerne ble nesten tatt på senga av at en lett rundbanesykkel kunne gi såpass mye moro og kjøres så hardt.
Man sitter veldig behagelig, og sykkelen er kvikk og enkel å håndere. Dessuten har den et bredt, oppsvingt styre som gir rikelig med moment i motbakkene og bredt grep gir overlegen kontroll når det blir hårete i nedoverkjøringene. Videre sørger effektive og komfortable bremser for at man bruker lite krefter på å kontrollere farten.
Det eneste vi har å utsette på Essencen er at den er dyrere enn de andre hardtailene i testen og at bakrammen er litt myk sideveis hvis man er stor og kraftig. I tillegg sprang bakbremsen lekk ved en anledning, men dette er en garantisak og Formula-importøren fikset dette for oss greit. Under testsyklingen merket vi også at LX-kranksettet knirket som en seng i et kollektiv på 70-tallet. Litt smøring hjalp en stund, men stillheten var kun kortvarig. Dette kan ha vært et enkeltstående problem med vår ene sykkel, og bør etter vår mening være en bagatellmessig reklamasjonssak. Dekkene kan også med fordel byttes til noen med litt mer mønster. Python er fint på tørt føre og grus, men litt puslete om våren og høsten. Vi savnet faktisk aldri låsemuligheten på gaffelen, en funksjon som fins på Specializeds Stumpjumper. Litt må man altså ofre for en jevnt over bedre utstyrspakke.
Kort sagt:
Testens klare vinner til både leken stibruk og rittsykling. Essence er en rundbanesykkel, men oppsettet med skivebremser og riserstyre oppfordrer til lek og moro i teknisk og bratt terreng. Gaffelen kan settes opp med 100 mm vandring noe som vil gjøre sykkelen enda morsommere til stibruk.
Utstyr:
Ramme: NUTS 2Gaffel: Fox Float R 80mm
Bakgir: XTFrontgir: LXSkiftere: LXBremser: Formula B4 pro skiver
Felger: Mavic X223 Nav: ShimanoDekk: Hutchinson Python 26x2,0Krank: Shimano LX
Stem: FSA dia : 31,8mm Styre: FSA dia : 31,8mm Setepinne: Commencal 3DSete: Fi'zi:k NissenePedaler: Shimano 520Størrelser: S-M-L-XL
For å komme til de andre syklene i testen, klikk på linjene:
Specialized Stumpjumper, Rocky Mountain Vertex 50, Schwinn Moab HT Pro, Cannondale Jekyll 600, Kona Dawg, GT I-Drive XC 3.0, Trek Fuel 90