Pris: 23.999 kr
Vekt: 10,25 kilo u/pedaler
Importør: www.sykkelbutikken.no
Ramme og gaffel: Nuts 5 alu, Fox Float 100 RL
Hjul: C-lite/DT 340 nav, Mavic x317 felger og Hutchinson Piranha Airlight 2,0 dekk
Bremser: Formula Oro K24 160mm
Styreoppsett: Race Face Deus Styreframspring og flatt styre
Seteoppsett: SDG I Beam setepinne og I-Fly sete
Gir: Sram X0 bakgir, Shimano XT frontgir og X9 girspaker
Krank og krans: Truvativ Noir krank, Sram 990 11-34 krans
Istedenfor å kaste seg på det dyre kullfiberkjøret som så mange andre, setter gründer Max Commençal og hans medarbeidere sin lit til aluminium. i 2009 kommer likevel karbonsykkelen Skin. Flame er testens eneste sykkel som ikke er av karbon. Likevel er den med sine 10,25 kg ikke testens tyngste. Sykkelen kan virke anonym ved første øyekast, men er faktisk ordentlig pen på nært hold.
Rammematerialet er med på å holde prisen på et veldig hyggelig nivå. Med en prislapp på tjuefire tusen kroner er Commençal Flame hele fjorten tusen billigere enn Look-sykkelen. Den prisforskjellen kan gi rom for spenstige oppgraderinger – eller sågar en sykkel nummer to – om du har mer penger å klaske i bordet. En Fox F100 RL og Formula Oro K24 sørger for god kontroll. Truvativs karbonkrank Noir er ikke spesielt lett, men er stiv og ser bra ut. Det samme gjelder Race Face Deus styre og styreframspring. Presis giring besørges av en pen blanding av Shimano- og Sram-deler. Det er delte meninger om stilkarakterene på SDGs I-Beam sete- og setepinneløsning, men det fungerer fint og er enkelt å justere. Problemet er at du er låst til SDGs egne seter med denne setepinnen. Setet flekser også mye i bakkant hvis du monterer det langt bak. I tillegg er det hardt på midten.
Hjula er Mavics X317-ringer bygd på et rimelig DT-baknav og Commençals eget fornav. Vi opplevde riktignok ingen problemer i testperioden, men det er ikke til å komme fra at de andre syklene har nav av både ett og to hakk bedre kvalitet. Hjula er skodd med Hutchinsons Piranha-dekk i 2,0.
Vi fant oss fort til rette på Commençal-en. Aluramma med de pene setestagene virker stiv nok til krafttråkk i bratte motbakker, og den skyter fart når du drar på. Formula-bremsene er som vanlig følsomme og pålitelige. 100mm vandring i gaffelen og et 60cm bredt styre gjør at du ikke sitter for smalt eller framoverlent, men får en trygg og tilstrekkelig aggressiv sittestilling. Dette borger egentlig for god kontroll i svinger, i utforkjøringer og på sti, men her svikter dessverre dekkene. Det står 2,0 på Hutchinson-dekkenes sidevegger, men de både føles og ser mer ut som 1,8. På grusen gjør de for så vidt en tilfredsstillende jobb, men også her ville større volum og bedre sidegrep vært å foretrekke. Knastene er også så lave at dekkene ikke klorer seg særlig fast på jordunderlag.
Commençal-sykkelen føles kanskje ikke like lynrask som de aller raskeste i dette kobbelet, men vi avslørte likevel Commençal Flame som en ypperlig allrounder som egner seg godt både på grus og i de teknisk krevende partiene i et ritt. Den er ikke like komfortabel som for eksempel Scott-en, Specialized-en og Cannondalen, men Commençal Flame gjør jobben uten noe fiksfakseri. Tida vil aldri løpe fra ordentlige aluminiumsrammer. Et sett ordentlige dekk og enkelte andre finjusteringer med dine favorittkomponenter kan få fram dens fulle potensial og gjøre den til en vinner både opp, bort og ned på variert underlag. Det kan du koste på deg uten at du bikker tredve tusen totalt.