Importør: Sykkelbutikken.no
Se de andre syklene i vårens stisykkeltest.
Teknisk klatring: 4,50
Utfor: 5,75
Dempere: 4,25
Asfalt/grus: 4,25
Utstyr: 2,75
Finish: 5,25
Valuta: 5,00
Sykkelglede: 5,75
Sum: 4,69 – Meget bra
Skikkelig leken
Solid nedover
Klatrer bra
Litt billig utstyr
Smalt bakdekk
Ramme og bakdemper: META aluminum m/Fox RP2 demper
Gaffel: Fox Float 140 RL
Gir: SRAM X7 hendler, X9 bakgir, X7 frontgir.
Drivverk: Truvativ Fire X krank, Sram 970 (11-34) frikrans,
Bremser: Formula Ora K18 180/160mm
Hjul: C-lite disc sealed nav foran, Shimano M475 bak, Sun equalizer felger, DT Comp 1,8 eiker, Maxxis High Roller 2,35/2,10-dekk.
Sete- og styreoppsett: Race Face Evolve XC setepinne, SDG Bel Air sete, Commencal 6061 riserstyre
Tilgjengelige størrelser: S, M, L
Med på leken
Commencal har fornya Meta-serien foran årets sesong. Ny svingarm og nye vinkler har gjort en allerede god ramme enda litt mer leken.
Bakhjulsopphenget på Commencals Meta 552 er egentlig et enkelt ett-ledds-oppheng, men diverse linker mellom svingarmen og bakdemperen sørger for en super fjærrate som fungerer bra i de aller fleste situasjoner. Sykkelen fra Andorra har 15 cm vandring bak og 14 cmi front. Bak er det en helt grei Fox RP2 som sørger for støtdempingen mens en Fox F140 RL gjør jobben i front. Begge demperenhetene holder bra standard. Utstyret forøvrig er litt under pari i denne testen, men det glemte vi fort når sykkelen ble tatt i bruk. Alt er relativt hensiktsmessig for variert stibruk, men den billige FSA V-drive-kranken drar opp vekta.
Alle testerne var enige om at Commencal Meta 552 var denne testens mest lekne sykkel. Både oppover og nedover svarer den korte sykkelen med den korte stemmen på alt av innspill fra syklisten. Sykkelen klatrer veldig bra og setter seg ikke plagsomt mye ned bak selv i bratte oppoverbakker. På flate transportetapper tråkker du effektivt og greit avgårde uten mye plagsom humping i bakdemperen, selv uten propedal-bryteren på.
Nedover er bare å sikte og gi gass. Spensten i sykkelen, den korte stemmen og den relativt slakke styrevinkelen gir masse selvtillit. Selv i bratte og tekniske partier lette vi etter hopp og kanter som vi kunne leke oss ytterligere på. Meta-5-serien har i 2008 fått litt brattere setevinkel enn i fjor. Dette bidrar til at sykkelen klatrer hakket bedre enn tidligere med mindre sig bak. Sykkelen med testens korteste overrør er likevel ikke skummel i bratthengene nedover. Det er ingen sak å få vekten bak. Det er også utrolig lett og løfte fronten på denne sykkelen.
Da vi trengte å bytte spor var det bare å nappe raskt i styret og hoppe opp og til siden. Å sette opp sykkelen foran krappe svinger var like enkelt. En lett front nedover leter ofte etter sporet i klatringene, men vi hadde få problemer med å holde linja oppover. En senkbar gaffel ville vært supert i de aller bratteste hellingene, men setevinkelen og muligheten til å legge på litt pro pedal bak og lock out foran bidro til at klatringene gikk greit. Den nye bakramma på sykkelen føles stiv og fin og gjør at Commencal i år kan bruke vanlig krankgir. Den solide svingarmen gjør også at kjedet slår mye mindre mot ramma enn i fjor.
Testens mest lekne sykkel vil slite litt med holdbarheten på en noe billig utstyrspakke, men vil være en humørspreder fra første tråkk som den kommer levert.