PRIS: 33 990 kroner
VEKT: 13,2 kg
IMPORTØR: Topbikes.no
STØRRELSE TESTET: L
VURDERING
UTSTYR: 5STIKLATRING: 4TEKNISK UTFOR: 5.5RASK UTFOR: 6TRANSPORT: 4.5SYKKELGLEDE: 4.5FINISH: 4.5
SNITTKARAKTER: 4.9
Plusser:
+ Funksjonelt utstyr+ Reverb setepinne + XO girutstyr+ Flotte hjul + Karbonstyre+ Stilig design
Minuser:
- Ikke senkbar gaffel- Burde hatt kjedefører- Skranglete vaierføring- Elendige dekk til stisykling
UTSTYR:
STØRRELSER: S, M, L, XL
GAFFEL:Fox 32 Float FIT RL
BAKDEMPER: Fox Float RP2 BV
BREMSER: Formula RX, 180 mm foran/bak
GIR: SRAM X9/ X0
HJUL: Fulcrum Red Power XL
DEKK: Onza Ibex 2.35 – kommer med Rocket Ron/Nobby Nic 2,25
KRANK: SRAM S2210 39-26
STYRE OG STEM: Commencal VIP
SETE OG SETEPINNE: SDG Circuit, RockShox Reverb
VANDRING F/ B: 150 mm, 150 mm
Får opp farta
Commencal har foran årets sesong endret sine stisykler. Demperopphenget er likt det vi har sett på utforsykkelen deres gjennom 2011-sesongen. Tyngdepunktet er lavt og stivheten i koblingene mellom front- og bakramme er vesentlig bedre enn tidligere.
Commencal ønsker at nye Meta AM mest skal være en lekesykkel for de lange og morsomme utforkjøringene. Overrøret er lavt, styret er bredt og heve-senke-pinnen fra Rock Shox sørger for ekstra kontroll over hopp og ned bratte renner. Hjulene fra Fulcrum ser flotte ut og har tjukke akslinger både foran og bak. Dekkene som sykkelen skal være utstyrt med fulgte ikke med vår testsykkel, heldigvis. Hva Commencal har tenkt på når de utstyrte dette råskinnet med Schwalbes punkteringsutsatte Rocket Ron-dekk i 2,25-dimmensjon vites ikke, men Onza-dekkene vi testet med var en nødvendig oppgradering. Commencal rapporterer også om andre endringer på sykkelen sammenlignet med den sykkelen vi tester her. I produksjonen vil sykkelen ha 12 mm lenger overrør, samt en annen justering av bakdemperen for mer følsom demping på småslag. Vår testsykkel i Large vil være mer lik medium i lengden.
Commencal Meta AM har ikke bare en veldig bra utstyrspakke for pengene, den er også en rå maskin på stiene. Under lange klatringer på fast underlag fungerer den veldig bra. Bakdemperen synker ikke for mye sammen og holder seg for det meste i ro. I tekniske klatringer savnet vi senkefunksjon i gaffelen. Når terrenget peker nedover føles sykkelen veldig stødig og leken. Vår testsykkel var litt støtete i dempervandringen bak, men dette kan ha blitt ordnet med demperendringen av produksjonssykkelen. Styrepresisjonen og stabiliteten er spot on, mye takket være det lave tyngdepunktet og det fine 74 centimeter brede styret. Den interne vaierføringen ser flott ut, men vi opplevde at den skranglet ganske mye når det stod på nedover steinrøysene.
Meta AM er en stisykkel som først og fremst kommer til sin rett i nedoverbakkene. Da er den både leken, stabil og lettkjørt. Demperopphenget sluker godt unna og rammekonstruksjonen er stiv og solid. Utstyrspakken med Rock Shox-pinnen som høydepunkt er topp, dog hadde vi ønsket oss en kjedefører-løsning på produksjonsvarianten av denne sykkelen. Dekkene som leveres med sykkelen er helt feil og bør byttes i butikken.
Se hele testen her!