Pris: ca 27 500 kroner
Vekt: 14,4 kilo
Importør: Raske Sykler
Utstyr: 5
Tråkkeffektivitet: 3
Teknisk klatring: 2
Teknisk utfor: 5,5
Teknisk terreng/knot: 3
Høy fart: 6
Sykkelglede: 4
Finish: 3
Gjennomsnitt: 3,93
Valuta: 4
Karakter: BRA
+ Dønn presis og solid
+ 12 mm aksling bak
+ Kule hjul
+ Supre bremser
+ Lavt tyngdepunkt
Nedoverorientert kanadier
Den robuste Corsair Marque er testens tyngste sykkel. Til prisen er den godt utstyrt, med hovedvekt på robusthet.
Hjulene er ikke de letteste, men av god kvalitet. I kombinasjon med Maxxis Ardent-dekk i 2,25 ga hjulene et solid inntrykk i utforkjøringene.
Sykkelen har det mest unike utseendet i testen. Demperopphenget ser komplisert ut, men korte linker er med på å gjøre opphenget stivt og solid. Et minus er plasseringen av et kjedetannhjul inne i svingarmen. Dette skal motvirke nøkking i pedalene under tråkking og skal bedre tråkkeffektiviteten, og det fungerer. Baksiden av medaljen på vårt eksemplar var at tannhjulet flere ganger låste seg, og i ett tilfelle forårsaket en flytur over styret for en av testrytterne.
En annen ulempe med de ekstra bevegelige delene, er at det er mange steder for gjørme og småstein å kile seg fast.
Corsair-sykkelen utmerker seg nedover. Den har et lavt tyngdepunkt, og kombinert med lav krank gjør dette at den både er lett å legge over i svinger, samt at den er veldig stabil i høy fart. Vandringen føles kontrollert og tidvis nesten bunnløs. Vi stusser over at gaffelen som ble levert med vårt eksemplar er 5 cm for kort i forhold til Corsairs egne anbefalinger. Vi kunne tenkt oss å prøve sykkelen med en lengre gaffel for å se om det kan yte rammen mer rettferdighet. Selv med kort gaffel, oppleves sykkelen ekstremt leken og villig nedover, men tung og uhåndterlig på teknisk flatmark og oppover. I bratt utfor med krappe svinger var Corsairen meget god. Også i høy fart på teknisk sti, er den i sitt ess. Vi erfarte at bakdemperen og opphenget stivet av godt, men at 100 prosent riktig lufttrykk var meget viktig. Teknisk klatring er hvor denne sykkelen faller helt gjennom. Corsair selv hevder at “the Marque quite simply out-climbs and out-descends anything else in its class.” Vi er ikke overbevist. Opphenget fungerer godt på asfalt og grusveier, men i teknisk klatring er Corsairen testens minst egnede. Vandringen er ikke særlig aktiv, og sykkelen knekker sammen over store hinder. Rammen har, kortere gaffel enn anbefalt til tross, testens slakkeste styrevinkel og i tekniske klatringer må du jobbe mye for å holde fremdriften oppover.
Corsair-sykkelen er først og fremst en solid sykkel for hardkjør nedover. Som allsidig stisykkel kommer den ikke opp mot de andre syklene i denne testen. Vi håper problemet med kjedeføreren som låste seg er et engangstilfelle, importøren hevder dette skal være fikset på nyere modeler.
Utstyr
Corsair Marque
Ramme: Corsair Marque
Gaffel: Rock Shox Revelation Race 150mm
Bakdemper: Marzocchi Roco Air
Bremser: Avid Elixir R 160/160
Hjul: Hadley nav, Spank R200 felger, Maxxis Ardent 2,25-dekk
Gir: Shimano XT bakgir, SRAM X9 frontgir og girspaker
Krank: Shimano XT m/Gamut slagring
Kassett: Shimano SLX 11-34
Styre og framspring: Spank Spike 777, Race Face Evolve XC
Sete og setepinne: Syntace P6 alu, Specialized Rival 143