PRIS: 26 000 kroner
VEKT: 12.96 kg
IMPORTØR: Cyklon
STØRRELSE TESTET: 18
VURDERING
UTSTYR: 5STIKLATRING: 5TEKNISK UTFOR: 5RASK UTFOR: 5TRANSPORT: 5SYKKELGLEDE: 5FINISH: 4.5
SNITTKARAKTER: 4.9
Plusser:
+ Funksjonelt utstyr+ Supre dekk + Bredt styre+ Senkbar gaffel + God klatrer
Minuser:
- Klumpete sete- Ikke heve-og-senkepinne- Burde hatt kjedefører- Litt lav front
UTSTYR:
STØRRELSER: 16, 18, 20, 22
GAFFEL: Fox 32 Talas RLC
BAKDEMPER: Fox Float RP23
BREMSER: GIR: Shimano XT HJUL: Easton EXP 500 DEKK: Schwalbe Hans Dampf Triple Compound KRANK: Shimano XT STYRE OG STEM: Syntace Vector, Syntace Megaforce2SETE OG SETEPINNE: RFR Trail Shape, Syntace P6 Alloy VANDRING F/ B: 150 mm foran og bak Klatrevillig og stabilCube AMS 150 kommer i en rekke konfigurasjoner og prisklasser. Vi har testet Race-modellen med Shimano XT-gir og drivverk, Formula The One-bremser og Easton EXP 500-hjul. Demperenhetene kommer fra Fox og byr på alle justeringsmuligheter. Cubes aluminiumsramme har lavt overrør, integrert vaierføring og kraftig aksling i bakhjulet. I denne testen er det lett å sammenligne Cube-sykkelen med de andre tyskerne fra Ghost og Canyon. Alle disse tre syklene har tilsvarende demperoppheng med leddet kjedestag. Vippearmen mellom bakramme og bakdemper er dog annerledes på Cube-sykkelen enn på Ghost og Canyon. Cube-sykkelen er lekker, og rammen presis og stiv i terrenget. Cube har unnet oss forbrukere skikkelige merkevarer på komponentene. Syntace har levert både setepinne, styre og stem. Cube står selv for setet. Sykkelen utmerker seg i testen som en balansert klatrer. I tekniske motbakker gir det spesielt breie styret super kontroll og balanse. Den lave fronten med kort styrerør gjør også sykkelen god oppover. Senkefunksjonen i gaffelen er god å ha når det blir bratt. Vi savnet tidvis en heve-senke-pinne for å virkelig få ut potensialet nedover. 18-tommeren er litt i korteste laget for syklister over 180 centimeter. Nedover fikk vi følelsen av å ha styret litt for nærme kroppen, men den ekstra bredden gir trygghet og presis styring. Demperopphenget med leddet kjedestag fungerer utmerket i de fleste terrengsituasjoner, og tråkker bra. Bakdemperen gjør det lett å unngå at sykkelen setter seg for mye bak i bratte motbakker, uten at det går utover følsomheten nedover. Sykkelens overrør er lavere enn på Ghost og Canyon. Da blir det lettere å gi gass utfor. Som alltid med Cube er fargekoordineringen gjennomtenkt. Easton-hjulenes blå nav ser fine ut. Heldigvis har ikke Cube spart penger på dekkene. Schwalbes nye Hans Dampf dekk er supre og allsidige stidekk når du får dem i den dyre EVO-varianten. De sitter også godt på vått føre. Cubes AMS 150 er en stilig og velfungerende sykkel med et allsidig bruksområde. Demperegenskapene er tipp-topp, og sykkelen glimrer både oppover og nedover. Den er marginalt svakere utstyrt enn de andre tyskerne i testen, men liker du Cubes friske design vil sykkelen uansett levere varene.Se hele testen her!