Denne sykkelen er testet opp mot 10 andre sykler. Testen sto på trykk i Terrengsykkel nr. 13. Se de andre syklene her.
Pris: 29.900 kr
Vekt: 10,25 kilo u/pedaler
Utstyr: 5,5
Teknisk klatring: 4,5
Grus: 5,5
Utfor: 4
Finish: 5,5
Sykkelglede: 4
Vinnerpotensiale: 5
Snitt: 4,86
Ramme og gaffel: HPC tube to tube, Fox Float F80 RLC
Hjul: DT XCR 180
Bremser: Formula Oro K24 180/160mm
Styreoppsett: Syntace F119 styreframspring, Duraflite karbon styre 62 cm, barends
Seteoppsett: Syntace P6 setepinne, Selle Italia SLR Trans Am sete
Gir: Sram X0 bakgir, Shimano XT frontgir og X0 girspaker
Krank og krans: Shimano XT krank, Sram 990 11-34 krans
-Topp utstyrt
-Stokk stiv ramme
-Bredt styre
Utstyret på Cube-sykkelen, som så vidt tipper under 30 000 kroner, er forbilledlig. Her er det fokusert på de riktige delene og valgt komponenter fra øverste hylle, uten kompromisser på holdbarheten. Syntace har levert styreframspring, setepinne, seteklemme og styre, mens bremsene er fra Formula. Hjulene er bygget opp av kvalitetsdeler fra DT, girsystemet er fra Sram. Det eneste stedet vi føler utstyrsvalget har gått galt er på dekkene. Racing Ralph fra Schwalbe er gode, allsidige dekk, men i 2,1-variant er de for smale til hardkjøring i norske steinrøyser. Det er ikke tilfeldig at Cube-sykkelen var en av de vi punkterte med under testing. Bytt til Racing Ralph 2,25 så er du sikret bedre fremkommelighet, holdbarhet og mer sykkelglede.
Ulempen er at du må oppgi de hvite sideknastene som Cube har fått spesiallevert.
I terrenget er det frasparket og stivheten ved Cube som slår oss først. Både i overført og bokstavelig betydning. Den stive karbonramma og den enorme setepinnen gir absolutt ingenting. Kombinert med smale dekk er summen kontant og lite ettergivende. Breiere dekk vil bøte på noe, men den tjukke setepinnen er dømt til å gi deg vibrasjoner gjennom ryggen. Syntace-pinnen er helt klart en av våre favoritter, men i den store dimensjonen her blir den veldig stiv, på en allerede stiv ramme. Noen ønsket muligheten for en høyere front, men dette kan fikses med et brattere styreframspring eller oppsvingt styre. Som sykkelen kommer er den rask og lav, uten å være for bratt.
Gaffelen er Fox’ toppmodell til rittsykling. En 100 millimeter gaffel hadde gjort sykkelen mer allsidig, men kan også stjele noe sting i klatringene og på grusen.
For tunge ryttere er den stive rammen og setepinnen veldig bra, men da er det ekstra viktig med større dekk.
Syntace-delene og Oro-bremsene fortjener honnør og applaus. Det breie og lette styret gir økt kontroll , både med og uten klatrehåndtakene som kommer montert. Setepinnen er superstiv, men også bunnsolid og pålitelig. Bremsene med 180 millimeter skive foran og 160 bak, biter veldig godt fra seg, med Formulas egne Mixxmaster-fester på styret fungerer de fint med Sram-girhendlene også.
Oppsummert er Cube Elite HPC K24 en bælstiv rittmaskin som gir deg full valuta for kraften du legger ned i pedalene. Med større dekk og en noe lenger gaffel hadde den også vært en vanvittig rask stiracer. Som den er, er ikke topp-potensialet helt nådd, men det er ikke langt unna. På kuperte grusritt med mye klatring skal du lete lenge etter noe raskere.