Cube Stereo RX
Pris: ca 25 000 kroner
Vekt: 13,5 kilo
Importør: Cyklon
- Hjulene har holdbarhetsproblemer
- Bremsene tapte seg underveis i testingen
- Noe tung
- Litt utilgjengelig propedal-bryter på bakdemper
STILREN TYSKER
Cube Stereo RX leveres med mye kvalitetsutstyr. Syntace styreframspring og testens favorittstyre, Syntace Vector Lowrider. Setepinnen fra Syntace er påmontert et fint Fi’zi:k Gobi XM sete. Ingenting å si på kontaktpunktene altså.
Framdrift besørges av nær komplett XT drivverk, men dessverre med billig og tung kassett. Formula RX bremser (180/180) tar ned farten når det er behov for det. Hjulsettet Sunringlé Ryde er vi litt usikre på, grunnet blandede erfaringer med tidligere modeller fra produsenten. Hjulene er satt opp med velfungerende Schwalbe Fat Albert-dekk i raus 2,4-dimensjon. 12 mm aksling bak trekker også opp, mens en ordinær 9 millimeteraksling foran virker spinkelt målt mot flertallet i testen.
Testpanelet rangerte Cube Stereo utseendemessig i toppen sammen med Lapierre Zesty. Gjennomført fargekoordinering og kvalitetskomponenter gir et flott resultat. Matt svart er et tilgjengelig alternativ. Av fine detaljer noterer vi smart bakskjerm, fin kjedestagbeskytter, samt god setepinneklemme fra Syntace.
Demperopphenget til Stereo er fireledda, med velkjent Horstlink-ledd på kjedestaget. Demperen er plassert bak seterøret, så den nevnte bakskjermen er nyttig demperbeskyttelse i grisete føre. Demperen komprimeres fra begge sider da det nedre festet også beveger seg oppover.
Stereo gir tillit med sin solide styreavdeling og frontramme. Sykkelen er stiv sideveis i krankparti og bakramme, og fast i fisken. Cube kaller treffende nok Stereo for en topptursykkel. Kombinasjonen av vandringsjustering foran og en svært effektiv plattform bak gjør Stereo velegnet for lengre klatringer. I småkupert terreng lot vi demperen stå åpen, også på grunn av litt utilgjengelig plattformbryter. Vandringsjustering av gaffelen er noe tidkrevende å håndtere, så vi lot den for det meste stå i fred på ca. 140mm. Når klatringene blir mer teknisk må Stereo melde pass for Stumpjumper, dels på grunn av ekstra vekt, likevel er Stereo med i teten i testen også oppover. Styreseksjon, frontramme, hjul og dekk betyr mer for stabiliteten enn dimensjon på akslingen. Fomulabremsene taklet det meste, men vi opplevde noe udramatisk bremsefading i et par nedkjøringer med stor høydeforskjell.
Bremsene ble også slappere i fisken underveis i testperioden.
Cube Stereo presterer på et høyt nivå innenfor alt vi forstår som stisykling. Den fortjener å definere segmentet. Den noe høye vekta gjør den lite aktuell som rittsykkel, men bortsett fra det finner vi lite å trekke.
Utstyr:
Cube Stereo RX
Ramme: Cube Stereo alu
Gaffel: Rock Shox Revelation Race air U-turn 120-150
Bakdemper: Fox RP23
Bremser: Formula RX
Hjul: Sunringlé Ryde XMB DTC m/12 mm aksling bak og Schwalbe Fat Albert 2,4-dekk
Gir: Shimano XT
Krank: Shimano XT
Kassett: Shimano HG50 11-32
Styre og framspring: Syntace Vector 2014 318 Lowride, Syntace F149
Sete og setepinne: Syntace P6 alu, Fi'zi:k Gobi XM