Vi har testet fem dekk med større volum for å se hva de kan by på. De veier mer, sant nok, men fordelene er langt større enn ulempene. Og det er ingen tvil om at utviklingen går i retning mer volum på dekkfronten.
De siste åra har det dukket opp stadig flere terrengdekk med mer volum, uten at vekta har gått rett i taket av den grunn. Stisyklister flest kjørte lenge på 2.0/2.1-dekk med vekter mellom 500-600 gram. Nå har utviklingen gått videre: Flere har innsett at mer volum og dermed drøyt hundre gram mer gummi gir klare forbedringer for grep og komfort.
Bredere dekk gir større anleggsflate mot underlaget, og større volum gir rett og slett mer støtdemping. For hardtail-syklister er dette siste et royalt argument for å gå opp til 2.3-dekk, dersom det er plass i ramma. Av test-dekkene er det stort sett bare Fat Albert som kan skrubbe på enkelte (gikk rett inn i Gary Fisher X-Caliber stålramme fra 1997 - skrubbet på Trek 9.8 karbonramme fra 2002), de andre skal nok smyge seg på plass for de fleste. Sammenliknet med et typisk 2.0-dekk er de fleste av disse dekkene mellom 5 og 10 mm bredere fra knast til knast. Det får du plass til, vettu!
Verdt å merke seg er også at alle dekkene har samme mønster foran og bak. 90-tallets dekkdesign med pilmønstrede framdekk (for best styring) og tverrknastede bakdekk (for best klatring) har blitt avløst av mønstre som skal greie det meste bra. Et framdekk som bremser og et bakdekk som klatrer har langt på vei samme behov for å gripe underlaget, og når du først legger deg hardt ned i en rask sving setter de fleste pris på at kantgrepet er jevnt fordelt mellom hjulene...
For ordens skyld fisket vi fram skyvelæret og målte dekkene på det aller bredeste i pumpet tilstand. Målene gjelder fra knast til knast, og kan gi en omtrentlig pekepinn til forskjellen mellom dekkene du bruker nå og det du eventuelt blir fristet av her.
Husk bare på at denne bredden ikke sier alt om dekkets størrelse. Høyden - eller skal vi si tverrsnittet - på dekket definerer volumet, som i sin tur bidrar sterkt til komfort og punkteringsmotstand.
Dekkene er kjørt og vurdert av Sveinung Bjørkøy, Øyvind Gjermshus, Truls Erik Johnsen, Trond Vidar Storhaug Olsen og Geir Anders Rybakken Ørslien.
Maxxis Larsen TT 2.35
Vekt: 725 gramReell bredde: 54 mmPris: 400 pr dekkImportør: Deler AS
Om dekket: Dette dekket er rett og slett en mer muskuløs versjon av 2.0-dekket Larsen TT. Det ble opprinnelig utviklet for Mike King og Brian Lopes som et dual/4X-dekk til bruk på raske og tørre baner, der de kom til kort med 2.0-versjonen. Knastene er kvadratiske, med skrånende toppflater som gir hver knast en høy og markert gripekant og en flatere side. Satt opp slik Maxxis anbefaler gir dette et lettrullende dekk, vi eksperimenterte med å snu bakdekket for å la gripekantene gjøre sitt i klatringene. Dekket finnes i tre gummiblandinger, testversjonen er i Super Tacky - som er middels myk. Den mykeste er Slow Reezay, som hevdes å gi senere «retursprett» og enda bedre grep, på bekostning av slitestyrke, selvsagt.
Kjøreegenskaper: Det første inntrykket er at dekket er mindre i volum enn 2.35-merkingen skulle tilsi. Straks vi rullet av gårde, dannet et hovedinntrykket seg raskt: Et svært lettrullende dekk med nok volum til å gi ok komfort og godt grep i de fleste tørre forhold. Faktisk føles rullemotstanden så lav at det ble fristende å kjøre flere strekk på et hakk tyngre gir enn vanlig - ingen av de andre dekkene i testen kan måle seg med Maxxis her. På tørt er det et fremragende dekk, i våte forhold er inntrykket mer delt blant testerne: Det pakker seg lett i gjørme, og er tross alt ikke designet for denslags heller. På våte svaberg sitter det derimot som støpt, prima både i bremsing og klatregrep. Noen testere følte at dekket for lett sklir ut i svingene, og at det slipper på en merkelig måte: Det glir nærmest nitti grader ut til siden i fallretningen når det slipper. Uansett: Som allround-dekk er det best som bakdekk, foran foretrekker vi mer avstand mellom knastene.
Kort sagt: Et meget raskt dekk skreddersydd for tørre dual-baner og sommerforhold, fin gummiblanding gir også topp grep på våte sva – men det pakker seg for lett i gjørma.
www.maxxis.com/bike
Schwalbe Fat Albert 2.35
Vekt: 720 gramReell bredde: 59 mmPris: 400 pr dekkImportør: CyklOn
Om dekket: Dette er det største dekket vi noen gang har klemt inn i en standard hardtail, og du gjør lurt i å måle bakramma nøye før du kjøper - det er ikke utenkelig at det er hakket for trangt i mange klassiske «racing-rammer». 59 mm bredde mellom de ytterste knastene er bare én ting, høyden på dekket er også testen største. Mønsteret er det samme foran og bak, og tydelig preget av markante skulderknaster og flersidige vinkler i rullebanen. Dette settet leveres med ett front-spesifikt dekk, med en noe mykere gummiblanding, som skal gi deg det lille ekstra i grep og bremsing, uten at vi merket særlig til dette i praksis. I volum er dette testens største dekk, og vi rullemotstanden på flatmark er merkbart større enn vanlige 2.1-dekk. Plusspoenget her er at straks du kommer dit du helst vil være, nemlig ute i terrenget, er det bare grep og komfort du legger merke til.
Kjøreegenskaper: Går du til dette dekket fra Maxxis Larsen eller Nokian NBX, føles det som å gå fra en Suzuki-jeep til en Jeep Grand Cherokee. Komforten er overlegen, det er grep i massevis og du får et par hakk mer selvtillit ned de groveste kneikene. Kantgrepet er nærmest best i test, vi opplevde sjelden å skli ut selv da vi la oss ned og presset hardt på i svingene. Og når det glipper, varsler det på forhånd så du kan gå av gassen i tide. For deg som kjører friskt nedover og har en tendens til å smelle bakhjulet inn i ting du burde løftet det over, er dette et prima valg. Dekksidene er svært solide, og vi har ennå ikke klart å punktere med disse. En testkjører på nær hundre kilo eksperimenterte med bare 25 pund i dekkene på langtur, resultatet var litt mer rullemotstand, maksimalt grep og likevel null punktering! Dersom du setter like stor pris på klatringene som utforkjøringene, ville vi anbefale brodermodellen King Jim 2.35, som også byr på masse grep og komfort, men har 100 gram mindre gummi å dra på.
Kort sagt: Testens største dekk og beste komfort, den store kontaktflaten gir suverent grep og sideveggene tåler svært lavt lufttrykk. Frikjørerens førstevalg.
www.schwalbe.com
Nokian NBX 2.3
Vekt: 650 gramReell bredde: 56 mmPris: 350 pr dekkImportør: Hallman Sports
Om dekket: Dette er fatso-versjonen av cross country-dekket NBX 2.0, men det ser klart mindre ut enn betegnelsen 2.3 skulle tilsi. Også dette dekket er likt i mønsteret foran og bak, og de store finske flaggene på dekksiden levner ingen tvil om opphavslandet. Mønsteret er åpent, med knaster som renser seg godt i gjørmete forhold. Knastene er plassert i firkantede formasjoner med åpen midtflate og støttes av ekstra gummi, som ifølge Nokian skal gi mer kontant grep. Gummiblandingen inneholder en ekstra dose silica, som skal gi bedre grep - uten at vi merket noe til det. Dekket er relativt lett med sine 650 gram, og det befinner seg i våre øyne nærmere cross country-leiren enn frikjøringsleiren.
Kjøreegenskaper: Den lette vekta og det åpne mønsteret bidrar til et lettkjørt og kvikt dekk, som fungerer greit som et alternativt allround-dekk i tørre forhold. Rullemotstanden er gjennomsnittlig på grus, men ute i terrenget føles det raskt. Dessverre har vi to alvorlige innvendinger: Det lille volumet gjør at det punkterer lettere enn andre 2.3-dekk, og det slipper for tidlig i svingene når det er vått. Gummiblandingen føles rett og slett et hakk for hard, og vi fikk etterhvert en reservert holdning til råkjøring over glatte steinpartier etter flere tilfeller der grepet forsvant uten varsel. Det føles rett og slett glatt, sammenliknet med de andre i testen – og det overrasket oss, siden vi hadde stor tro på dekket i utgangspunktet. Pluss for god slitestyrke er dog notert. Er det verdt å kjøpe? Vel. Sammenliknet med et standard 2.0/2.1-dekk er dette klart å foretrekke på grunn av den større bakkekontakten, den lave vekta og prestasjonene på tørt føre – men det finnes bedre kandidater her som gjør flere ting bedre.
Kort sagt: Mindre volum enn 2.3-tittelen lover, godt allround-mønster - men for glatt gummiblanding gjør at det faller gjennom i våte forhold.
www.nokiantyres.fi/bike
Intense CC 2.25
Vekt: 660 gramReell bredde: 59 mmPris: 500 pr dekkImportør: Dogstar
Om dekket: Dette er Intenses modell for såkalt endurosykling, designet for lange turer i teknisk terreng. Mønsteret er åpent, profilen er rund og knastene ligger i bueformasjon på tvers av dekket. Sideknastene bygger ut med hissige kanter, dog med relativt stor avstand mellom seg. Intense kaller testdekkenes gummiblanding for C3 - Cross Country Compound. I tilegg til å gi godt grep skal denne blandingen gi dekket en såkalt «treg retur». Målet er å minimere sprett-effekten, at dekket skal gi sykkelen økt stabilitet og kontroll i tekniske partier. Dekket har klart mer volum enn både Nokian og Maxxis, som begge oppgir større dimensjon. De hissigrøde logoene gjør det til testens defintive «looker», for de som tør å innrømme at dekk gjerne må se tøffe ut også...
Kjøreegenskaper: CC 2.25 er et dekk med gode allroundegenskaper, det har ingen åpenbare hull i reportoaret - men fikser de fleste forhold overbevisende, både i vått og tørt. Rullemotstanden er også svært bra på grus, det rullere lettere enn det kan se ut til. Gummiblandingen får også mer enn godkjent, grepet over våte røtter og steiner er betryggende og inspirerer til å ta sjanser der du ellers er i tvil. Minuset er rask slitasje. I svingene skulle enkelte testere også gjerne sett et hakk hvassere kantgrep, de følte at det slapp litt for tidlig selv i tørre forhold - mens andre var mer fornøyd. Det får uansett pluss for å være forutsigbart, skrensen begynner forsiktig og gir deg mulighet til å korrigere før du ryker ut. Intense anbefaler å montere begge dekkene med mønsterets bue pekende framover, vi har gode erfaringer med å snu bakdekket andre veien for å danne «graveskuff» - særlig fordi det skal mye gjørme til før det pakker seg helt. Et minus i margen får CC 2.25 for å være det klart mestpunkterende dekket i testen, tross 35 pund i slangen. Her kan tilfeldigheter spille inn, men mengden «snakebites» irriterer, og får oss til å ønske litt mer gummi i sideveggene.
Kort sagt: Et komfortabelt dekk og en meget sterk allrounder - som ikke hadde hatt vondt av litt tykkere sidevegger for å motstå punktering.
www.intensetires.com
Specialized Enduro Pro 2.2
Vekt: 590 gramReell bredde: 56 mmPris: 549 pr dekkImportør: Stians Sport
Om dekket:Bruksområdet for Specialized Enduro burde jo si seg selv. Dersom man legger til stikkord som «Epic» og «Backcountry» så burde man ihvertfall få en viss følelse av at dette dekket er beregnet på lange turer i trassig terreng. Relativt stort volum, lav vekt, og et mønster som virker svært fornuftig. Tar man en nærmere titt på både profil og knastdesign, så ser man at Specialized har valgt en relativt rund og fyldig profil. Sidebanen, eller kantbanen om man vil, er bygget opp av relativt skarpe men forsterkete knaster. Videre består rulleflaten av et systematisk mønster av sekskantknaster med utsparringer. Dekket skryter ikke på seg en ekstremt myk gummiblanding, slik noen av de andre dekkene i testen nyter godt av. Dette gjenspeiler seg i slitestyrke, og etter halvannen måneds bruk er det fortsatt vanskelig å spore noe mer enn normal slitasje.
Kjøreegenskaper:Sekskantene i rulleflaten er som nevnt tett stillet, og dette gir et dekk med lite rullemotstand. Det triller altså langt lettere enn man vil tro at et dekk i denne genren vil gjøre. Dette kan selvsagt også skyldes den lette vekten, men etter en tids bruk har det blitt klart at det triller godt på nær sagt alle underlag. Videre er festet svært pålitelig. Det sitter godt i bratte tekniske klatringer, og er enkelt å hente inn igjen dersom man mister festet. Litt redusering av belastning på pedalene, og så er festet der igjen. En tilsvarende følelse har dekket ved rask stikjøring, der man setter store krav til gode svingegenskaper. Enduro'n sitter oppsiktsvekkende bra til å være et dekk med så gode allroundegenskaper. De gangene det slipper, så sier det fra på forhånd, og det gir gode muligheter for å hente inn feste igjen. Er det verdt å kjøpe? Med stort volum og lett vekt, så er dette helt klart et dekk man bør vurdere for teknisk kjøring i den steinrøysa vi ofte kaller Norge. Det sitter bra, triller lett og veier lite. Kan man ønske noe mer?
Kort sagt:Lett og solid dekk med stort volum. Godt egnet for teknisk kjøring på sti. Overraskende veloppdratt. Sitter når det skal, og sier i fra når det slipper.