Gresvig-konsernet hentet opp Diamant-merkevaren fra et bunnivå, med hard satsing på lette ritthalvdempere til overkommelige priser for et snaut tiår siden.
Siden da har sykkelmarkedet endret seg i store klyv og tunge tråkk.
Nå er det fulldempede sykler som gjelder i terrenget. Gjerne med litt raust med dempervandring. Tidligere forsøk fra norske merker på å konkurrere med de store internasjonale merkene på fulldempermarkedet har vært kortvarige og forbundet med liten suksess.
Les test av knebeskyttere til under 1000-lappen her:
Gresvig velger likevel å gjøre et ærlig forsøk med sin nye Black Diamond-serie. Vår testsykkel er den nøkterne toppmodellen P1 med 12-delt SRAM GX Eagle-drivverk, kvalitetsdempere fra Rock Shox og en alu-ramme med kult utseende og moderne geometri. Fulldemperutviklingen har de siste årene nådd et platå der de fleste har funnet gode løsninger på demperoppheng, og der flere av de beste patentene har gått ut på dato.
Dette er gode nyheter for mindre merker som ikke har en stab av ingeniører til å utvikle egen og unik teknologi, men som må belage seg på sykkelfabrikkene i Østens egenutviklede rammer og løsninger. Diamant gjør nok klokt i å satse på å konkurrere på pris. Men det vil ikke fungere hvis ikke produktet fungerer bra.
Vi kan slå fast med en gang at Black Diamond P1 er en velfungerende stisykkel. Det avanserte demperopphenget har en utforming som for få år siden nok ville gitt produsenten problemer med VPP-patentens eier Santa Cruz, men dette patentet er nå frigitt og bruk av lignende løsninger er fritt fram.
De korte linkene mellom front- og bakrammen på Diamantsykkelen beveger seg tilnærmet parallelt gjennom vandringen. I tillegg bidrar en ekstra vippearm fra under overrøret og ned til nederste vippepunkt på øverste ledd på bakrammen med utveksling og tilpassing av fjærrate.
Ramme og oppheng er ryddig og kompakt. Bakrammen er asymmetrisk med et loddrett stag på venstresiden som er droppet på høyresiden for økt dekk-klaring og plass til drivverk. Black Diamond P1 er som moderne stisykler flest kun tilpasset bruk med drivverk med ett krankdrev.
Les om Shimanos nye tolv-delte XTR-gruppe her:
Gresvig og Diamant kunne ha gått for et helt enkelt oppheng slik mindre fulldemperprodusenter gjerne har gjort tidligere. At de har valgt et oppheng med flytende vippepunkt og korte, stive lenker mellom rammedelene setter vi raskt pris på så fort vi tar med sykkelen ut i terrenget.
I skogen blir det også fort åpenbart at både Gresvigs produktsjef og fabrikken i Østen har fulgt med i timen hva gjelder moderne stisykkelgeometri. Black Diamond er nærmere de mer progressive av de internasjonale merkene enn de er dem mest konservative. Den grå-blåe Diamanten er både lang, lav og slak – akkurat som moderne stisykler skal være. De har også unngått å dra strikken for langt.
Black Diamond P1 har gode egenskaper både i lav og høy fart, og både for nybegynnere og rutinerte stisyklister. De aller mest progressive syklene på markedet kommer gjerne først til sin rett i høy fart og hos de dyktigste syklistene. Diamant har truffet et bra kompromiss som ikke vil holde igjen de vågale og flinke, men heller ikke skremme dem i begynnelsen av stisyklingskarrieren.
I motbakke er det klart at sykkelens relativt høye vekt ikke bidrar til toppfart, men både demperoppheng, geometri og dekk gir supert grep og topp fremkommelighet. Demperopphenget tråkker bra med demperen i åpen stilling, noe som sikrer at du får det grepet du kan få fra en god fulldemper.
Den lange fronten på sykkelen, og de relativt korte kjedestagene gjør at balansen over sykkelen er god. Tross slak styrevinkel kreves ikke altfor mye bruk av magemusklene for å holde forhjulet på bakken i klatringene. Sykkelen er også lett å få opp på bakhjulet ved behov.
De grove dekkene er i overkant stive og tunge for den helt supre følelsen mot underlaget, men de biter trygt i mykt terreng og sitter ganske så bra på vått underlag. Noen lettere og hakket smalere dekk vil raskt gjøre sykkelen flere hakk kvikkere. Uten at det trenger å gå utover de gode egenskapene de store WTB- dekkene bidrar til.
Vi kjenner også at sykkelen gjerne kunne hatt et enda litt bredere styre – dette gjør seg gjeldende både i krevende manøvre oppover, men også når du skal slippe deg løs nedover. Likevel vil nok mange føle at 760 mm bredde er et ok kompromiss.
I utforbakke er Diamant Black Diamond trygg, stabil og presis. Dekkene og demperopphenget gir en kontant plantet følelse som inspirerer til vågal svingkjøring og høy fart på slagete rettstrekninger. Ønsker du å innta de lavere luftrom bør du helst finne hjelp i terrenget.
Rene bunnyhopp begrenses noe av den høye vekten, og da spesielt på hjulene. Her vil igjen noen litt lettere, passe grove 2,4-2,5-dekk kunne virke forløsende på lekenhet og yppighet i småkupert terreng.
Drivverket fungerer så bra som terrengdrivverk blir for tiden. Null problemer med kjeder som sporer av og trygg og kontant giring under alle forhold. Bremsene er en del veikere enn sykkelen fortjener, men gir god modulasjon hvis du tar i litt. Senkepinnen er velfungerende, men bryteren matcher ikke bremsehendelfestet så godt, og vi kunne gjerne tenkt oss 150 mm vandring. Sykkelens lave overrør har god plass til lengre vandring i senkepinnen.
Diamant Black Diamond P1 er en effektiv og velutstyrt stisykkel med gjennomtenkt oppsett og moderne og allsidig geometri. Sykkelen imponerer med supre egenskaper og framtidsrettet geometri og demperoppheng. Den står ikke mye tilbake for dyrere sykler fra de store merkene hverken på funksjon eller utstyrsnivå.
Diamant har truffet veldig bra med både geometri og oppheng og Black Diamond P1 fremstår som et godt og rimelig alternativ til vesentlig dyrere internasjonale merkevarer