Pris. 6 999 kroner
Importør: G-sport
Klatring: 4,5
Utfor: 2,5
Grus: 5
Sti: 2
Utstyr: 2,5
Sykkelglede: 3
Totalt: 3,25
Bra
+ Veldig lett
+ Rå pris
+ Gode grusdekk
- V-bremser
- Dårlig gaffel
- Harde håndtak
Bruksområde
Grus XC STI------------
Ramme: Dobbelbuttet Kinesis 6061-T6 aluminium
Gaffel: RST F1RST air/oil
Gir: Shimano Deore girspaker og frontgir, XT Shadow bakgir.
Driverk: Truvativ 5D 44/32/22, Shimano HG 50 11-32
Bremser: Avid SD5 v-bremser
Hjul: Formula nav, 1,8 eiker foran, 2,0 bak, alu nippler, Sun CR-18 felger,
Kenda Kozmik Lite II 2,0 dekk
Sete og styreoppsett: Kalloy Uno
Størrelser: 16 - 18 - 20 - 22
Diamant kom som en kule inn igjen på det norske markedet for et par år siden med reindyrka xc-sykler med gjennomtenkt utstyr og lav vekt for penga. De har tydeligvis ikke tenkt å stoppe med det i år heller. Det tradisjonsrike merket har revitalisert satsingen med raske og lette sykler til den ivrige treningssyklisten.
Eureka er denne testens klart billigste sykkel og bærer tydelige preg av det på utstyrslista, men det du får er likevel lett, funksjonelt og gjennomtenkt.
I karakterene over har vi tatt hensyn til pris i utstyrskategorien og sammenlignet med de andre syklene i testen er Eureka klart rimeligst utstyrt sammen med Hard Rocx. Spesielt er det gaffelen og v-bremsene som vitner om skarp sparekniv hos Diamant. Når vi tar med prisen i betraktningen er Diamant Eureka likevel en vannvittig god deal. Faktisk så er den relativt likt utstyrt som Hard Rocx sin Crudus Maximus, men ligger minst én klasse lavere i pris.
I felten er Eureka en veldig lett og relativt leken sykkel som ruller godt unna i lett terreng. Håndtakene er noe av det vondeste vi har vært borti, men det er heldigvis ikke det dyreste å bytte. Det er også greit å være obs på at Diamant og søsterselskapet Nakamura er veldig små i størrelsen. 18” Diamant er merkbart mindre enn f.eks Treks 17,5”. Den korte ramma gir en følelse av kvikkhet og lekenhet, men fronten blir også noe lav sammenlignet med sete når en syklist på 180 cm skrever over ramma.
Som treningssykkel og rittsykkel i lett terreng og på grus er det vanskelig å finne et bedre kjøp enn Eureka. Hvis du er en ihugga stisyklist kan du kjøpe deg en Eureka for de få rittene du sykler i året og egentlig ikke ha noe annet å skylde på enn lite trening eller manglende talent. Resten av tiden kan du nyte på stisykkelen. Du vil uansett ikke bli skuffa på rittdagen.
Med det sagt så er det en del ting med Eureka vi gjerne skulle ha sett annerledes. Gaffelen gir lite vandring og har ikke noe spesielt god følelse. De nevnte håndtakene er harde som stein og v-bremser ønsker vi å la være historie. Tiden for skivebremser har kommet. V-bremsene på Diamant fungerer bra, men sånn som den kommer må både bytte hjul og bremser når du ønsker å oppgradere til all-værs-bremser med skiver.
Likevel er det fullt mulig å ha det moro også på stier med Diamant Eureka, men ikke forvent at sykkelen tåler like mye som de litt mer robuste her i testen.