E.thirteen kjedeførere har hatt en markant vekst de siste tre årene, og har slått knockout på mr.Dirt, MRP og Blackspire. E.thirteen kjedeførere er nå standardvare på en rekke komplette sykler og er ledende i markedet. Unikt for deres design er bruken av polykarbonat i selve bashguarden, et materiale som virkelig tåler en trøkk. E.thirteen er de første til å si at dette ikke er vanlig polykarbonat, men en egen miks de ikke vil navngi. Vanlig polykarbonat er for sprøtt og sprekker lett, noe som ikke er tilfellet med e.thirteen sine førere.
Flere produsenter har nå begynt å bruke polykarbonat i sine kjedeførere og må sees som et kompliment til e.thirteen sin konstruksjon.
Vi har testet SRS-versjonen, som står for Single Ring Security, du får også tak i den mer kompakte STS (Street/Trail Security) og DRS (Dual Ring Security) hvor man kan kjøre med minsteklinge og bruke krankgiret.
Installasjon
Installasjon av kjedeførere har generelt vært en utfordring grunnet de forskjellige demperopphengene som fulldempede sykler har hatt og eksperimentert med opp gjennom årene. Det betyr at man ofte har vært nødt til å gjøre modifikasjoner på enten ramme, krank eller selve kjedeføreren. Installasjon av e13 kjedeføreren bød ikke på de store utfordringene, men vi fant en liten en:
Hvis kranken har feste for minsteklinge så stikker det ut boltefester for denne. De kan komme i kontakt med baseplata på føreren når man skal justere nøyaktig. Det betyr at man enten må file vekk festene, eller kjøpe en krank som ikke har fester for minsteklinge. Alternativt kan man velge å ikke være unødvendig petimeter når det gjelder justeringen, noe vi valgte. Kjedeføreren har fungert som snus allikevel.
bash away!
Når føreren er ny ser den knallbra ut. Selve guarden er blank, gjennomsiktig og ser bombesikker ut. Etter litt bruk blir selvsagt den gjennomsiktige krankplata matt, og ser litt sliten ut. Hvis du synes dette er et problem har Evil krankplater i sort som holder seg bedre utseendemessig. Disse koster 399,-
Ute på tur har vi ikke mistet kjedet en eneste gang. Kjedeføreren er også ganske lydløs og har lite motstand. Bashguarden har fått mye bank og den tåler f.eks mye mer enn en tradisjonell MRP, men MRP'n veier ca 100gram mindre.
Den nedre guiden, som er et lite drev likt de som sitter på et bakgir er plassert godt skjult innenfor baseplatas kant. Dette er et stort pluss ettersom de ofte er et lett bytte for stein og kanter, og har ofte vært forbruksvare på andre modeller.
Konklusjon
e13 er den perfekte guiden for både freeride og utforracing. Den har ikke like racingstuket oppsett som MRP som veier litt mindre, men tåler desto mer. Vi har totalvraket MRP'er, men e13-guiden har stått i mot med glans. Hvis du er lei av å banke i stykker drev, kranker og kjede eller ønsker at kjedet skal holde seg på plass så er e.thirteen STS produktet for deg.