+ Ekstremt lav vekt
+ Stive og kvikke, presis styring
+ Kult utseende
+ Små sjanser for punktering
Minuser:
- Ekstremt høy pris
- På grensa til ukomfortabelt stive
- Få tilgjengelige dekk foreløpig
Innledning
Tubular, limefelger, pariser... Mange benevnelser brukes, men flest drar kanskje kjensel på den siste av disse, og løsninga har vært nokså vanlig i landeveismiljøet i årevis. Kort sagt, det dreier seg om felger som er tilpassa helt lukka dekk, der slangen og dekket utgjør ett stykke. Oftest er de to sydd sammen til en eneste stor pølse. Slike pariserdekk kan ikke brukes på vanlige felger, og omvendt. Pariserdekk skal festes direkte til felgen med enten lim eller en dobbeltsidig teip. I tverrprofil er felgen forma som en liggende "D", uten felgkanten som vanlige felger har.
Se hvordan Ole Christian Fagerli monterer pariserdekk til terrengbruk med Tufo-teip på en YouTube-snutt ved å klikke her.
De siste sesongene har limefelger og -dekk blitt tatt i bruk i ritt i terrenget også, særlig av legenden Thomas Frischknecht og Scott Team Swisspower på hjul med Ritchey-merker, men stadig flere i verdenscupen slår følge. Her hjemme har flere av våre sprekeste terrengsyklister tatt i bruk slike hjul denne sesongen, eksempelvis Ole Christian Fagerli, Håkon Austad og Elisabeth Sveum.
Fordelene med reklameres med for limedekk, er at de sjelden punkterer, og man kan kjøre med lavt lufttrykk. Dette gir i sin tur bra grep. I tillegg veier limte oppsett lite. Unektelig forlokkende.
Tørre tall
Hjulsettet vi har hatt til låns fra Edge-importør Evolution Sport er bygd opp på 28-hulls Edge Mountain XC Tubular-felger med interne 16mm Pillar-nipler, Tune Prince- og Princess-nav og flate DT Aerolite-eiker. Komplett veier dette hjulsettet 1050g, dvs. en halvkilo mindre enn velkjente Mavic Crossmax SLR. Lett, ja!
Med oppgitt vekt på ca 260 pr felgring er Edge-felgene blant de absolutt letteste som fins, kun slått av AX Lightness' karbonringer (oppgitt til 230g), så vidt vi har funnet ut. Edge-ringene er av fullkarbon, og høyprofilerte til terrengfelger å være. Vanlige terrengfelger har 32 eikehull, mens Edge-felgene har 28. Færre eiker gir lavere vekt, men kan også gi mindre stivhet.
Klare til bruk veier hjulsettet i avbilda versjon 2560g, og det inkluderer det store, runde Tufo XC4 2,2 foran og raske Tufo XC1 1,95 (begge montert med Tufo-teip til felgringen, ca 30g/hjul), SRAM XX 11-36t-kassett, SRAM XX-bremseskiver (160/140mm) og Extralite Aliens hurtigkoblinger. Slå den! Med de allsidige Tufo XC2 Plus 2,0 både foran og bak har vi veid hjula til under 2,4 kg.
Vi antar at mange nå finner fram sin egen sykkel, plukker av hjula og henger dem på vekta og finner ut at deres egne ritthjul veier betydelig mer. Komplette hjul på dyre, topp rittsykler veier ofte 3,2-3,5 kg med lette dekk...
I praksis
Hjulsettet har vært i bruk fra forsommeren og ut sesongen. Innledningsvis kjørte vi med de gripevillige, men relativt tunge Geax Saguaro, veid av oss til ca 680g/stk. De nokså tunge Geax-dekka tok bort mye av kvikkheten som jo skal være gevinsten ved å ha så ekstremt lette hjul. Etterhvert har derfor hovedsakelig kombinasjoner av lettere dekk fra tsjekkiske Tufo blitt brukt. Disse føles raskere, og ikke minst kan de - i motsetning til Geax-dekka - festes relativt enkelt til felgringene med Tufos egen dobbeltsidige teip. Vi prøvde teip på Geax-dekka også, men vrengte dem av felgen på første stitur. Geax-dekka må altså limes, noe som er en mer omstendelig prosess.
Kombinasjonen Tufo XC4 foran og XC1 bak var i bruk under Birken. Disse ga godt grep i svingene og rask følelse på alle underlag. Men: De holdt ikke følge med Conti Raceking i bakkene ned fra Elgåsen. Også årets Birkebeinerritt ga en enorm belatsning på drivverk, lager og pakninger, men Tune-nava løp like glatt etter gjørmebadet. For øvrig blei gså en Whyte 19XX, en av redaksjonens langtidstester av året, kjørt med limte dekk i årets Birkebeinerritt.
Den innledende skepsisen til den hyperlette Edge-felgene og de få eikene blei blåst vekk med orkans styrke på første tur. For å si det enkelt: Edge-hjula er det letteste XC-hjulsettet vi har prøvd, men samtidig er de faktisk de stiveste - med god margin. Det er særlig karbonringene som sørger for dette, men eikene bidrar selvsagt med sitt. Vårt hjulsett var dessuten bra bygd, noe som er avgjørende. Man kan kjøre hardt og presist i svingete og slagete terreng. Riktig skodd med ordentlige dekk tåler disse hjula også tunge syklister, og det opplyses ikke om begrensninger på ryttervekt. Det er imponerende på så lette felgringer.
For potensielle kjøpere av disse hjula spiller neppe en tusenlapp fra eller til så stor rolle. Vertikalt kan faktisk hjula oppleves som i overkant stive(!) i terreng med mye slag, særlig ved bruk på en stiv hardtail med tjukk setepinne. Skulle vi velge, ville vi derfor vurdert titaneiker for å få mer liv og komfortabel fleks i hjula.
Den lave vekta og den høye stivheten gjør at hjula føles veldig snertne og kvikke. Særlig merkes det ut av svinger, ved fartsøkninger og over bakketopper. Ved urytmisk kjøring i et felt hjelper dette deg til umiddelbart å tette luka til bakhjulet foran deg. De nokså høyt profilerte felgene og de flate Aerolite-eikene skal i prinsippet ha en viss aerodynamisk effekt, men dette merkes ikke i praksis i skogen.
Som nevnt, skal punkteringssikkerhet, lavt trykk, godt feste og likevel gode rulleegenskaper være pariserløsningas store styrker. De negative sidene er at hvis man først punkterer, så har man gjerne ordentlig trøbbel, selv om småhull kan tettes med eksempelvis Vittoria Pit Stop. Latexguffe er derfor en ekstraforsikring som kan lønne seg. Nå er det mulig med utstyrsdepoter flere steder i ei XC-løype. Men: Hvem andre enn de aller største gutta har mulighet til å ha flere reservehjul av denne typen? Ikke mange.
Den største minusen er imidlertid det lave antallet tilgjengelige limedekk til terrengbruk. Ved siden av Geax og Tufo, bestiller mange håndsydde dekk fra Dugast, og disse er de tre største på markedet for tida. Riktignok kommer flere produsenter kommer på banen fra neste år, og vi ser for oss at limeversjonen av Schwalbe Racing Ralph kan bli en seriøs utfordrer til de nevnte.
Vi har prøvd med ulike lufttrykk. Vår erfaring er at man faktisk bør kjøre med høyere trykk enn med vanlig slangeløst hjulsett. Lavt trykk gjør at man fort slår igjennom og dæljer den dyrebare felgkanten i røtter og stein. Vi har ikke punktert, men det smeller godt og har ført til en litt reservert kjøring. Er det noe man ikke vil, er det å dunke åttetusenkronersfelger i steiner! I tillegg har dekket lettere for å rulle av felgen. Vi savner altså litt støtte i dekkveggene.
Konklusjon
Selv med få eiker og superlav vekt er hjulsettet ekstremt stivt. Det gir en kvikk følelse og presis styring under alle forhold. Limehjul er spennende og vil helt sikkert bli vanligere etterhvert. Inntil videre er antallet tilgjengelige dekk for lavt og prisen høy - avskrekkende høy. Det her omtalte hjulsettet er attpåtil noe av det dyreste som fins, men det fins billigere alternativer på markedet enn vårt Edge-hjulsett.
Har du langt over gjennomsnittet tjukk lommebok og vil ha noe lett som skiller seg ordentlig ut, er hjul på Edge-felger opplagt en het kandidat. Vi spår likevel at limehjul neppe noen gang vil bli allemannseie slik slangeløse hjul etterhvert har blitt, om lag ti år etter at UST-patenten blei lansert for alvor.
P.S.: Fra og med 2011 skifter Edge navn til Enve.