Teknisk stisykling: | 1 2 3 4 5 6 |
Rask utforkjøring: | 1 2 3 4 5 6 |
Komponenter: | 1 2 3 4 5 6 |
Valuta for pengene: | 1 2 3 4 5 6 |
Ramme og komponenter
Den Kristiansand-baserte importøren av Ellsworth, CyklOn, hadde gravd dypt i godteposen da de dresset opp denne ramma. Resultatet er en kremsykkel som er klart dyrest i testen, ikke minst takket være komponenter som Fox Vanilla RLC gaffel, Chris King navsett og styrelager, Race Face krankarmer og Thomson stem og setepinne.
Jarand Sørsdal hos Cyklon forteller at en Joker satt opp på samme måte som den vi testet vil koste ca. 35000,-
Ettersom Jokeren leveres som et rent rammesett er du selvsagt fri til å velge komponentgruppe selv, det er ingen ting i veien for å bygge den opp med rimeligere deler.
Våre testmodeller var ikke lakkert. Hele hovedramma var i stedet eloksert (anodized på amerikansk) i en diskret gråfarge og logoen var så skrevet inn på ramma med laser. Med andre ord, ramma er bygget for å holde seg akkurat like pen i mange år.
Overflaten på rammerørene er litt ru. Det skyldes at ramma er behandlet for å forebygge sprekkdannelser. Elokseringen gjør nemlig overflaten sprøere, derfor bombarderes rammene med tusenvis av små glassperler eller keramiske partikler.
Prosessen kalles glassblåsing på godt norsk - «shot peening» er begrepet som mange sikkert har sett i utenlandske blader. Dette «komprimerer» overflaten på rørene, slik at de tåler mer bøying før overflaten strekkes til et punkt hvor den danner en sprekk.
Til orientering: Joker vil neste år komme med 7" vandring, du kan da ved å flytte demperen skifte mellom 6 og 7 tommers vandring. Den vil også komme i en utgave for 1.5-tommers styrerør, tilpasset for eksempel Manitous meget omtalte Sherman Breakout.
Kjøreegenskaper
Jokeren var den raskeste sykkelen i testen, noe ROMIC-demperens utrolige egenskaper må ta sin del av æren for. Denne demperen finner sin plass mellom en Fox Vanilla og 5th element på teknologi-stigen, og har selvsagt både returjustering og «low speed compression».
Demperen kan finjusteres til å minimere gyngeeffekten som sykler med et enkelt dreiepunkt ofte lider av. Sykkelen klatret best i den midtre klingen foran, der den ikke hadde noen særlig merkbar gynging, og det er eksepsjonelt for en sykkel med hele 6 tommer vandring.
Jokeren likte seg best på litt raske, åpne stier. Der fungerte fjæringskombinasjonen med Fox Vanilla foran og Romic bak best av syklene i denne testen. Dette er vår første langtest av en Vanilla RLC dempegaffel, og det finnes rett og slett ikke en bedre 5-tommers gaffel på markedet pr i dag.
Selv med vanlig hurtigkobling hadde denne gaffelen ingen tegn til ustabilitet, den holdt hjulet bom fast mellom beina uansett støt og slag sideveis. Dempekvaliteten var også hakket over alt annet vi har prøvd i denne kategorien.
Jokeren ble kanskje litt for nervøs når det gikk hardt for seg i de mest tekniske partiene, den er hvassere i geometrien og ikke så stabil som for eksempel Liquiden. Den var - overraskende nok - heller ikke av de stiveste i testen, særlig bakrammen hadde tegn til sideveis bevegelse når belastningene var store.
Konklusjon:
Ellsworth Joker er en sykkel som vil være litt bajas, men fremstår mest som en meget god stisykkel for lange markaturer. Den har litt halvrealiserte ambisjoner om å være herjesykkel, men faller til kort med lite dekkklarering og en noe myk bakramme. Jokeren var den sykkelen flest ville valgt på en 4 timers tur i marka, og er veldig godt egnet for enduro og lange episke turer.