Sist testet vi en Turner til over 25.000 kroner for ramma. Nå kommer vi med to sykler til i samme uhyrlige prisklasse. Vi beklager selvsagt på det sterkeste, dette skal ikke gjenta seg. Eh.. tror vi. Kanskje.
Denne gang ble det bare tid til en liten minitest av to interessante nykommere på det norske markedet: Ellsworth har et usedvanlig godt rykte blant feinschmecker-syklister særlig i Tyskland og USA, og disse rammene har i løpet av bare noen få år etablert seg i terrengsyklenes absolutte Ferrari-divisjon. terrengsykkel.no-redaksjonen fikk noen få timer på to Ellsworth Truth og en Aeon Isis en regntung aften i Nordmarka i Oslo, for å finne ut om Ellsworth smaker like mye som de koster.
Ellsworth Truth er den absolutte toppmodellen. Resten av modellene kan du se på deres eget nettsted. Aeon er den litt rimeligere serien fra Ellsworth, og der er Isis den sportslige allrounderen, ved siden av frikjøreren Aeon Joker.
Historikk -Ramme -Komponenter -Kjøreegenskaper -Fasit
Historikk
Men hvem er Ellsworth? Ingen ingeniør med sveisebriller, akkurat: Han er faktisk en finansrådgiver fra California, som etter flere års hard jobbing ble lei av pengemaset og ville hoppe av karusellen. Mot slutten av 1991 hadde han allerede fått en rammebygger til å skreddersy et dusin Easton Elite hardtails til seg selv og kompisene. Nå ville han gjøre butikk av det. Ryktet om Ellsworths rammedesign spredte seg, og mot slutten av 1992 hadde han solgt 100 rammer og startet eget firma: Ellsworth Handcrafted Bicycles Inc.
Så hadde det seg slik at kona til Tony hadde trøbbel med ryggen. Hun kjøpte en tidlig Cannondale fulldemper i 1992, men Tony så at det var mulig å lage en bedre fulldempet ramme enn dette. Etter et år og 60 solgte fulldempere med Ellsworth-logo, begynte ett nytt design å ta form. Denne ramma var lettere, og Ellsworth brukte mye tid på å beregne kreftene som motvirker napp i kjedet fra fjæringssystemet. Dette skulle etterhvert bli til den nå så anerkjente Truth-ramma, som fikk navnet i 1995.
I 1998 var heimen så full av løse rammer at han bestemte seg for å åpne eget lokale. I fjor ble det produsert 2.000 Ellsworth-rammer. Det er godt under halvparten av hva for eksempel lille Hard Rocx produserte i år, så Ellsworth er med andre ord en eksklusiv affære.
Men Ellsworth er altså ingen rammebygger, han er en perfeksjonistisk rammedesigner. Han overlater selve produksjonen til rammesveisere rundt San Diego, det er bare sluttmonteringen som skjer i Ellsworths nye forretningslokaler. De "rimeligere" rammene selges under merket Aeon, og sveises ikke sammen én og én som Ellsworthene, men seriebygges i litt større antall av gangen.
Historikk -Ramme -Komponenter -Kjøreegenskaper -Fasit
Ramme
For å ta Truth først, dette er en four-bar-ramme som Turner RFX, men med Horst-leddet plassert noe nærmere bakakslingen. Dreiepunktene roterer rundt solide, forseglede kulelagre, og festet for bakdemperen er kraftig forsterket for 2001. Tidligere var den festet til en brakett foran på seterøret, nå er det forankret i en lett bru mellom underrør og seterør, like over krankhuset. Festet for dreiepunktet over demperen er også kraftig forsterket, det går gjennom to parallelle plater sveiset fast side ved side i forkant av seterøret. Denne løsningen skal være betydelig stivere enn de gamle Truth-rammene fra 2000 og bakover.
I forhold til førsteutgaven av Truth er modellene fra og med 2001 også bearbeidet i vippearmen øverst i bakramma, delvis for å gi mykere fjæringsegenskaper - men også for å spare mer vekt.
Våre testmodeller var ikke lakkert. Hele hovedramma var i stedet eloksert (anodized på amerikansk) i en diskret gråfarge og logoen var så skrevet inn på ramma med laser. Med andre ord, ramma er bygget for å holde seg akkurat like pen i mange, mange år.
Overflaten på rammerørene er litt ru. Det skyldes at ramma er behandlet for å forebygge sprekkdannelser. Elokseringen gjør nemlig overflaten sprøere, derfor bombarderes rammene med tusenvis av små glassperler eller keramiske partikler. Prosessen kalles glassblåsing på godt norsk - "shot peening" er begrepet som mange sikkert har sett i utenlandske blader. Dette "komprimerer" overflaten på rørene, slik at de tåler mer bøying før overflaten strekkes til et punkt hvor den danner en sprekk. Vel vel. Er det rart det blir dyrt?
Aeon Isis bruker et enklere demperprinsipp, med ett enkelt dreiepunkt plassert like over og foran krankhuset. De serieproduserte fulldemperne fra Marin er i nær slekt med Aeon Isis når det gjelder prinsipp for rammeløsning, og de er jo for lengst etablert som utmerkede konkurransesykler for rundbaneritt. Her blir Aeon det eksklusive custom-alternativet.
Med en prislapp på rundt 15.000 er selvsagt Aeon langt fra noen billigløsning: Her er det mengder av detaljer, særlig gjelder det bakramma som er omhyggelig konstruert for å sikre maksimal dreiningsstivhet og styrke. Ellsworth skryter gjerne av brevene de får fra brutale ekstremkjørere som melder at Aeon-rammene er ubrekkelige.
I likhet med Truth hadde også vår svarte Isis SL-testramme gått gjennom eloksering og glassblåsing, det øker rammeprisen med rundt tre tusen kroner fra grunnmodellen, opp til 17.900 kroner.
Historikk -Ramme -Komponenter -Kjøreegenskaper -Fasit
Komponenter
Dette er customvarer som den enkelte kjøper setter opp etter sin egen ønskeliste (eller budsjett…). Kort sagt: Truth-syklene vi kjørte var satt opp med ett bruksområde for øyet: Konkurranseritt. Flate styrer, lette komponenter, slanke seter og lette hjul. Avid mekaniske skiver på den ene sykkelen, Shimano XT hydrauliske skiver på den andre. Fine saker begge to, særlig Avid-bremsene imponerte med oppsiktsvekkende enkel justering og OK bremsekraft i klissvåte stier. Fortsatt et godt stykke unna en Hope-brems i bitekraft, men betydelig bedre enn en felgbrems i vått vær.
Den ene Truth-ramma var utstyrt med SID SL, den andre med en Manitou Black. Det var rett og slett feige lag: Det merkes godt at Black tilhører en ny generasjon luftgafler, særlig med tanke på stabilitet og vridningstivhet. Beklager SID, men her stiller du i kokt-spaghetti-klassen.
Aeon Isis hadde til vår store glede et skikkelig styre, det vil si et som er bredt nok til skogskjøringen vi liker best. Sykkelen innbød til god, gammeldags frikjøring i sittestillingen - men en temmelig stram Manitou Mars Elite og en Cane Creek bakdemper innbød ikke til umiddelbar lekesykling. Etter å ha sluppet ut litt luft hjalp det noe, men en minitest er aldri nok til å få det beste ut av en sykkel. Også Isis hadde mekaniske Avid-skiver, tommel opp nok en gang.
Historikk -Ramme -Komponenter -Kjøreegenskaper -Fasit
Kjøreegenskaper
Nok en gang tar vi for oss de dyreste først: Ellsworth Truth. Det er alltid spennende å stikke rett til skogs med en slik klassiker som man ser for første gang live. Og fra første tråkk var det tydelig hva denne sykkelen er bygd for: Fart og akselerasjon, også i motbakker. Truth er en lett ramme med en imponerende stivhet, det merket vi straks vi tråkket hardt avgårde oppover stien fra Ankerveien mot Ullevålseter. Bakenden var kontant, uten å bli stumpete, den akselererte villig og slapp aldri grepet mot bakken med bakhjulet.
Styringen er et kapittel for seg: Hvilken kjapping! Styrevinkelen oppgis til relativt normale 71 grader, men for oss ga Truth et overraskende hissig inntrykk. På vei opp var den lynrask når det gjaldt korreksjon av sporvalg, et lite napp i styret og vips: Ny kurs.
Nedover kom baksiden av medaljen, og her savnet vi selvsagt et bredt, realt skogsstyre med oppsving: Så lenge terrenget var jevnt kupert var Truth'en i Lyckliga Gatan hele veien, men når det i tillegg dukket opp slemme røtter og store steinkanter med gassen i bånn, røpet Truth sin nervøse side. Dette er ikke nødvendigvis noen svakhet, det handler om prioritering: En sykkel som er lynkvikk i tekniske partier og i vanlig, moderat hastighet vil nødvendigvis kreve mer gjeting når det går styggfort nedover.
Testkjører Geir Anders er vant til slik oppførsel fra Bontrageren han bruker til daglig, og var mer enn villig til å kjøpe kompromisset slik det ble servert her. Truth er kort sagt en optimal sykkel for deg som er minst like glad i å sykle oppover som nedover, og er svært nær hva vi ville definert en ideell allrounder. I ordets beste forstand.
Både Truth og Isis er bygget for fire tommers vandring på bakhjulet, våre testmodeller var satt opp med luftdempere som fungerte bra. Nå fikk vi som sagt ikke mange timene om bord, så noen særlig fintuning fikk vi ikke gjort. Derfor feller vi heller ingen endelig dom over fjæringsegenskapene.
Men også Aeon Isis imponerte i klatringene. Tross et oppsett som for oss opplevdes litt schizofrent, med bredt oppsvingt styre, bratt stem og komfortabel sittestilling - men med fjæringselementer som var mer myntet på aktiv konkurransekjøring. Vi fant oss ikke helt til rette med oppsettet, men dette er en så personlig sak at det ikke kan brukes som argument i noen retning.
Det som skinte klart gjennom, var en sykkel som var ekstremt villig i klatringene, som føltes svært lett å håndtere og som var en kjapp sprinter. Selv om vandringen var den samme som på Truth-ramma, føltes den tilgjengelige fjæringsveien kortere slik denne sykkelen var satt opp.
Vi klarte ikke så skjelne mellom rammestivheten sideveis på disse to syklene. Begge var så kontante i tråkket og stabile i dreiepunktene at våre nervetråder ikke kunne finne merkbar nivåforskjell.
Men følelsen av at Truth var en mer sofistikert konstruksjon i teknisk terreng satt igjen etter at syklene var parkert: Bakhjulets evne til å klamre seg fast i vanskelige partier var overbevisende. Isis var også kvikk i motbakker, men føltes mer progressiv og stumpete. Men det fine med sykler som dette, er at du selv kan utstyre og fintune dem til dine egne preferanser. Vår opplevelse er selvsagt begrenset av kort tid på oppsett som ikke var spesialtilpasset oss selv.
En seriøs skrape skal Isis dog ha: Justering av krankgiret var nærmest umulig med alminnelig verktøy, fordi svingarmen ligger så lavt ned på oversiden at det er et c-moment å komme til stillskruene på giret. Vi klarte det ikke.
Historikk -Ramme -Komponenter -Kjøreegenskaper -Fasit
Fasit
Fasiten her må du pent skrive selv, vår test var ikke lang nok for endelige konklusjoner: Vil du ha en Ellsworth Truth eller en Aeon Isis kan du selv velge egenskaper, langt på vei, gjennom valg av fjæringselementer, styre, stem og hjul.
Ellsworth Truth er uansett som skreddersydd for deg som krever en lett sykkel som er aggressiv i teknisk kjøring og som heller ikke vil hefte deg i konkurranseløypene. Truth er bygget for den krevende og erfarne terrengsyklisten som trives best med å presse seg selv til hele tida å komme litt fortere fram.
Aeon Isis er en førsteklasses allrounder: Vi skulle gjerne sett den i frikjøringsbunad: Den lave hovedramma, den lave vekta, det robuste fjæringssystemet og ikke minst den lekre, svarte looken ville utgjort en svært kapabel og allsidig frikjører. På den annen side: Sett den opp som en konkurransesykkel, og den er garantert med på notene. Isis er en sykkel som du kan leve svært lenge med.