- Fortsatt litt tung i forhold til strenge regler og papp
- Burde hatt løftestropp og/eller kofferthåndtak
- Ikke plass til integrert setepinne
Evoc har tenkt på det aller meste når de har laget sin Bike travelbag. Dette er sykkelkofferten for deg som flyr ofte og gjerne reiser et stykke vekk fra flyplassen med sykkelen også. Evoc sin sykkelkoffert består av godt polstret, tjukt nylonstoff. Kofferten har avstivingsspiler i sidene og plastrør som stiver av hjulrommene. Sykkelen må demonteres like mye som med de fleste andre kofferter, men det er lett å pakke ned sykkelen uten frykt for riper og bulker.
Smarte løsninger
For å pakke må begge hjulene og styret av sykkelen. For sykler med lange dempergafler kan det være nødvendig å korte gaffelen ned så mye som mulig, enten ved å slippe ut luft eller bruke evt vandringsjustering. Gaffelen passer inn i et eget polstret feste og festes til kofferten med to stropper. Kjedestagene stroppes fast i en fast, men polstret pute som sørger for at kranken ikke er utsatt for slag. Rammen festes til kofferten med flere flyttbare stropper. Disse kan tilpasses forskjellige størrelser og sykkeltyper i en fei.
Hjulene har egne rom på utsiden av kofferten. Dette sikrer at du ikke pakker sykkelen med kassetten liggende mot underrøret eller at bremseskivene skraper borti gaffelen. Hjulrommene er godt polstret og avstivet med uttagbare plastrør. Disse gjør det også ganske så trygt å pakke ned hjulene med bremseskivene på. Som tilleggutstyr kan du kjøpe et eget racersykkel-kit som inneholder en stivere kloss til å ha mellom gaffelbeina, samt en muffe til å tre utenpå styret.
God oversikt
Sykkelen pakkes inn stående og det er lett å se hvor du kan få plass til andre ting som klær, hjelm og knebeskyttere. Har du en sykkel der du kan trykke setet helt i bånn kan du la setet og setepinnen stå i ramma når du pakker den ned. Går ikke dette er det god plass til å legge setet og setepinnen under underrøret på sykkelen, men det er ikke noe egen slire eller tilsvarende for dette. Her bør du polstre litt selv. Har du en sykkel med integrert setepinne vil du sansynligvis ikke få plass til den i denne kofferten.
Liten og kompakt
Det at kofferten er relativt liten er også en av dens største styrker. De aller fleste reiser innebærer også frakt til og fra flyplassen. Med Evoc-kofferten får du plass i de fleste små leiebiler. Kofferten er også såpass lett å trille med seg at togreiser med flere togbytter og overganger går fint. Vi savnet likevel litt flere bærestropper. En skulderstropp og et vanlig håndtak på toppen hadde gjort kofferten enda bedre.
En utfordring i disse dager med intens konkurranse mellom flyselskapene er å holde sykkelkofferten lett nok til å komme innunder flyselskapenes vektgrenser. Mange har de siste årene innført 20 kilos grense for sykkel. Veier sykkelkofferte mer enn dette når du slenger den på båndet kan du risiskere store ekstrautgifter, eller i verste fall ikke å få være med. Vi veide vår koffert til rett under 6 kilo. Vår testkoffert er en 2010-modell og 2011 har fått noen fikse tillegg og noen gram mer vekt.
Dette tilsier at maks sykkelvekt for å komme innunder 20-kilos grense er om lag 14 kilo. Flyr du med en lett rittsykkel eller en racer får du da med deg mye mer enn bare sykkelen i denne kofferten. Skal du ha med deg topptursykkelen blir det straks litt verre. Utforsykkel er nesten håpløst å få inn under 20 kilo med embalasje uansett så det må du finne andre løsninger på.
Beste koffert så langt
Av alle sykkelkoffert vi har prøvd de siste årene er Evoc Bike Travelbag den aller beste. Den beskyttere sykkelen veldig bra, samtidig som den er lett å pakke ned i. I tillegg får du god oversikt over hvordan alt ligger og du kan lett forutse hvor det kan oppstå eventuelle gnissninger. Et par ark med bobleplast mellom ramme og styre er alt som skal til.
At kofferten lett får plass i selv små biler og ikke er et ork å trille rundt på store flyplasser er også klare pluss som gjør reisingen med sykkel mindre stressfullt og slitsomt.
Av ytterligere forbedringer kommer vi kun på de manglende håndtakene og bærestroppene samt ønsket om noen flere smårom til deler som pedaler og verktøy. For eksempel kunne det vært noen små lommer inne i hjulrommene til hurtigkoblinger. Klossen som kjedestagene stroppes fast i kunne også vært hulet ut og gjort til et oppbevaringsrom uten å øke vekten.
Men disse detaljene er småting som du lett kan løse med smart bruk av tøyposer og de smålommene som bagen faktisk har. I tillegg kan du lett knyte fast en skulderstropp i de bærehåndtakene som bagen har på sidene.
Alt i alt en super sykkelkoffert til en ganske så god pris. Vårt klare førstevalg til reising med sykler som veier opp til 14 kilo.
Se vår test av tre andre fraktalternativer.